Visbestand voor nieuwe bakken (Rio 240)

Onderwerp auteur
René
600-800
600-800

Visbestand voor nieuwe bakken (Rio 240)

Bericht door René »

Ik ben van plan de 70 en 80 cm beide te vervangen door een Rio 240 (zal daar nog flink voor moeten sparen, maar maakt mij niet uit) en ben er qua inrichting e.d. al uit.

Maar ik twijfel nog wat over de bestanden, vooral of de vissen goed bij elkaar passen qua gedrag e.d. en of het niet teveel vis is (wat ik snel heb).

Bestand 1, Zuid-Amerika:
4x Apistogramma alacrina (1m 3v)
15x Hyphessobrycon columbianus
10x Otocinclus vittatus
6x Copella arnoldi (2m 4v)
6x Cleithracara maronii

Om de samenstelling maak ik me persoonlijk niet zo zorgen, alleen weet ik niet zeker of 2 mannelijke arnoldi's samen zullen gaan (bak zal worden ingericht met heel veel hout, een paar hoge Echinodorussen, wat Sterrenkruid en drijfplanten)? De Cichliden maak ik me ook niet zo'n zorgen om, Sleutelgatcichliden zouden rustige vissen zijn als ik het goed heb, zouden dus mooi combineren met de Apistogramma's die ook (heel) rustig zijn.

En bestand 2, Azië (hiervan vermoed ik dat er teveel vis in zit en dat bepaalde vissen niet qua gedrag bij elkaar kunnen):
2x Colisa chuna
2x Trichogaster leeri
30x Celestichthys margaritatus (alleen als het me lukt deze te kweken, anders gaat het me veel te veel geld kosten)
6 (of meer?)x Dario dario
12x Caridina multidentata (Japonica garnaal)
?x Vuurgarnaal
10x Neritina turrita (Nerite slak)
6x Crossocheilus siamensis

De combinatie van de 2 Labyrintvissen moet wel kunnen denk ik, dit omdat ik veel planten zal nemen, waarschijnlijk verschillende Javavarens bij de oppervlakte, veel Rotala, Cryptocorynes en Hygrophila difformis en een bult drijfplanten.

De Crossocheilus twijfel ik over, ik vind het prachtige vissen maar ik zou niet weten wat voor gedrag ze hebben (ga me er uiteraard nog wel over inlezen). Iemand ervaring ermee en weet of ze bij het bovengenoemde bestand kunnen?

Voor de duidelijkheid: het gaat om 2 verschillende bakken.

PS: ook even voor de duidelijkheid, de volgende vissen zwemmen al in de 2 bakken en zou ik graag behouden (de Apistogramma's sowieso, desnoods pas ik het hele bestand op die vissen aan :D ):
Japonica en Vuurgarnalen
Nerite slakken
Pareldanio's
Colisa chuna's
Apistogramma's
Otocinclussen
Mijn bakken

Groeten,
René

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Visbestand voor nieuwe bakken (Rio 240)

Bericht door Kees »

Bestand 1:
Ik zelf zou geen 2 soorten chiclides doen op deze maat bak.
En eigenlijk vind ik de Cleithracara maronii te groot worden voor je bak en zeker 6 stuks.
Wat de apisto's aangaat, 1 m met 2 v zou ik dan zelf kiezen.
En dan met de apisto's zou ik er ook een schooltje corydorassen bij doen.
Bestand 2:
De Crossocheilus siamensis schijnen behoorlijke donderstenen te kunnen worden, zou ik zelf niet snel kiezen.
De Trichogaster leeri is een flinke goerami, een hele mooie, 1 van mijn favoriete.
Alleen ik twijfel of het wel verstandig is om er een 2e soort goerami in deze maat bak bij te doen.
De Dario dario school zou ik wat groter maken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Bestand 1: ik zou inderdaad de sleutelgaten weglaten, en daar misschien wat Cory's voor in de plaats zetten. Wat meer spatzalmen kan ook geen kwaad, stuk of tien denk ik.
Bestand 2: Crossocheilus siamensis is een mooie vis, wel druk, zal je veel heen en weer zien zwemmen maar ze zijn wel dol op alg en vele soorten en maten. Dondergesteente valt hier wel mee, als je er maar genoeg hebt (6<). Trichogaster leeri, mooi, maar erg roofzuchtig qua garnalen. Zelfs japonica's van tegen de vijf centimeter kunnen opgegeten worden, en er wordt schijnbaar ook vaak actief gejaagd.
Meer Dario's moet kunnen, maar hou er rekening mee dat mannetjes wel een territorium vormen, hoe klein dat ook mag zijn.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
René
600-800
600-800

Bericht door René »

Bedankt beide, een 2e Goerami soort moet wel kunnen m.i., mijn ervaring is is dat leeri's zeer rustig zijn, qua gedrag zouden ze dan denk ik goed bij de chuna's passen. Chuna mannen kunnen dan wel weer erg fel hun nest verdedigen (maar kunnen toch niet veel schade aanrichten). Om die combi maak ik me dus niet zo'n zorgen.

@Kees, 120 cm is nog vrij krap voor 2 soorten Cichliden inderdaad, maar het is wel zo dat deze Apistogramma soort in en buiten de paartijd zeer vreedzaam is, sterker nog: mijn 3 vrouwen (die nu in 5 maanden al 10 nesten hebben grootgebracht) zie ik zelden een vis aanvallen ;) Dat de Sleutelgaten te groot zouden worden had ik wel verwacht op zich. Dan laat ik deze maar weg.
Aangezien ik de Apistogramma's al heb zullen wel alle 4 de vissen worden overgeplaatst, in de 80 cm bak nu gaat het ook perfect (met nesten).
Dario dario zal ik dan, mits ik er genoeg kan vinden uitbreiden (met hoeveel uitbreiden?).

@Laurens, gaat dat lukken? 10 Spatzalmen? Als ik er meer vrouwen bij doe zal dat geen probleem zijn, maar ik had gelezen dat mannen erg fel kunnen zijn?
Het drukke gedrag van de siamensis zal ik nog even naar kijken, wil absoluut geen drukte meer in m'n bakken...
Het jaag gedrag van de leeri en territoria van de Dario ben ik me van bewust, voor beide heb ik wel een oplossing (veel mos en dichte beplanting voor de garnalen, veel schuilmogelijkheden e.d. voor de Dario's).

Jullie zeggen beide geen Sleutelgaten, dus die laat ik weg. Een groep Corydorassen er in, misschien doe ik dat maar weet ik nog niet zeker.

Voor de mensen die het toch link vinden 2 Goerami's in 1 bak: ik kan ze indien nodig direct uitvangen en in een opvangbak doen ;)
Mijn bakken

Groeten,
René

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Nou ja ze zijn niet echt druk, maar wel actief. Als ik wat filmpjes bekijk zijn het net grote Otocincli eigenlijk, alleen dan niet schuw.

Onderwerp auteur
René
600-800
600-800

Bericht door René »

Ik heb even wat Pb's verstuurd naar verschillende mensen en ben tot de volgende conclusies gekomen (naar aanleiding van hun ervaringen):
Sleutelgaten (uiteraard waardeer ik jullie advies dat jullie ze beter niet in zo'n bak zouden doen): kan makkelijk in een 120 cm bak (waar ik het eigenlijk wel mee eens ben als ik filmpjes bekijk), ook een groepje van 5á6, 1 van die personen had laatst nog een nest en was qua agressie daar ook heel positief over, andere vissen werden redelijk met rust gelaten.
Crossocheilus: solitair zijn ze vervelend en druk, in een groep zijn ze veel vreedzamer en ook rustiger (wat ik ook uit filmpjes haal), een groepje zou net kunnen op 120 cm.

Verder nog even een vraag:
Van het Azië bestand ga ik toch maar wel de Pareldanio's weg laten, het kweken zal me ook nog wel veel gaan kosten ben ik bang.

Als vervanging wil ik een school Boraras in de bak plaatsen, iemand een idee of het mogelijk is om meer dan 30 daarvan te nemen?
Mijn bakken

Groeten,
René

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Meer dan 30 Boraras kan makkelijk, mákkelijk :lol: maar is het niet mooier om iets "soliders" te hebben?

Onderwerp auteur
René
600-800
600-800

Bericht door René »

Dan neem ik gewoon een flinke groep Boraras denk ik...
Mijn bakken

Groeten,
René

Onderwerp auteur
René
600-800
600-800

Bericht door René »

Begin nu weer flink te twijfelen...

Voor de Zuid-Amerika was mijn plan een groep Sleutelgaten te nemen. Laatst kwam ik al op het idee om i.p.v. de Sleutelgaten een stuk of 12 Corydoras trilineatus of panda te nemen.

Ik denk dat een groep Corydorassen beter zou zijn i.v.m. de ruimte voor territoria, maar of het nou verstandig is om er nóg een groep bij te gaan plaatsen? Het bestand zal dan zijn:
3x Apistogramma alacrina (1 vrouw is helaas aan schimmel overleden)
8x Copella arnoldi
10x Otocinclus vittatus
15x Hyphessobrycon columbianus
12x Corydoras panda/trilineatus

Netto gaat er denk ik nog 220/200 liter in de bak. Qua belasting zit ik dan wel aan het maximum, maar met 2 of 3 filter (150 liter, 400 liter, 700 liter (of het was 1000 liter :P)) is dat niet een heel erg groot probleem denk ik.

Iemand die mij kan zeggen of die Corydorassen erbij kunnen?
Mijn bakken

Groeten,
René

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ik denk dat dat prima kan ;)

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

ik ga met laurens mee :P
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ik word gevolgd :mrgreen:

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

sh*** hij heeft me gezien

Afbeelding
aquarium 60x20x30

Onderwerp auteur
René
600-800
600-800

Bericht door René »

Gerard schreef:sh*** hij heeft me gezien

Afbeelding
:D

Dat is mooi, zal ik nog even goed nadenken welke ik nou wil :P
Mijn bakken

Groeten,
René

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

gezien de tekeningen van de andere vissen zou ik zeggen de panda.
aquarium 60x20x30