lege plek in mijn aquarium

Onderwerp auteur
koert
0-200
0-200

lege plek in mijn aquarium

Bericht door koert »

Hallo allemaal
Sinds kort heb ik een groter aquarium gekocht, een hoek aquarium zijkanten 70 voorruit 120 en hoogte 50 cmen heb daar even!!!! een achterwand in geknutseld (voor de eerste keer)
en nu wil ik dit visbestand er in.
Afbeelding

BOVENLAAG
epiplatys dageti 2 man 4 vrouw moet ik nog halen

Midden boven
Aplocheilus blockii 10 stuks of moet ik nog halen
Copella arnoldi (spatzalm) 10 stuks moet ik nog halen

MIDDEN
Barbus tetrazona ( sumatraan groen) zit erin
kleine muilbroeder ( Pseudocrenilabrus multicolor victoriae) 1 koppel moet ik nog halen
Antenne baars 1 koppel

ONDER
anethoma Helena (slak) moet ik nog halen
Corydoras aeneus albino 3 zit erin
Daar wil ik nog 4 of 6 Indische modderkruipers bij doen moet ik nog halen

Ik heb het probleem dat die sumatranen een beetje onderin blijven zwemmen en nu heb ik een leeg stuk in het midden, en dat lijkt niet zo mooi. En mijn antenne baars zwemt ook onderin.
Daarom mijn vraag kan ik een van de twee soorten die ik benoem onder het kopje middenboven er bij doen of is het te veel van het goede?

Vlekkie
1000+
1000+

Re: lege plek in mijn aquarium

Bericht door Vlekkie »

Mooie en niet alledaagse visjes! Mooi decor! :lol:

Het enige probleem dat ik zie is dat je met een klein temperatuursprobleem zit, daar je killies combineert met Z-Amerikaanse en Afrikaanse cichliden.

Was ik van jou, dan zou ik wachten tot je Pseudocrenilabus multicolour victoriae in je bak zit. Want het samengaan van cichliden verloopt niet altijd even makkelijk. Aangezien je Mikrogeophagus ramirezi (ook een cichlide) een vrijzwemmer is, kan hij door heel je bak opereren. Dus, kan het zijn dat je Mikrogeophagus ramirezi automatisch hogere regionen gaat opzoeken, eenmaal hij op de bodem geconfronteerd wordt met je Pseudocrenilabus. Maar, dat is afwachten.

Voor de rest bestaan er wel een aantal regeltjes om te zien dat je je bak niet overbelast met visjes (o.a. de één cm. vis per liter aquariumwater regel), maar zolang je waterwaardes in orde blijven (vooral NO2 en NO3), hoef je je daar niet druk over te maken. Er bestaat een truuk om ervoor te zorgen dat je waterwaardes in orde blijven: dikwijls je aquariumwater verversen (tot 1/2 bak per week).
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
koert
0-200
0-200

Bericht door koert »

Bij die killies bedoel je die epiplatys dageti, die kunnen toch wel een temp van 24 graden hebben?
En ik ben er nog niet over uit of ik wel een Pseudocrenilabus multicolour victoriae in mijnbak doe, want ik heb net gelezen dat ze nog al eens in de bodem woelen en ik heb maar een bodem van alleen zand, en daar zitten de planten niet zo stevig in vast en ben ik bang dat ze de planten er uit halen.
Maar ik moet nog wel een vis hebben die mijn sumatraan doet laten scholen want die antennebaars redt het nog niet
Wat het verversen betreft, ik ververs mijn bak iedere week en haal er ongeveer een kwart van het water uit,want er is mij verteld dat als je wat langer wacht en de halfe bak ververst dan schommelen de waterwaardes heel erg.
Dus je kan beter wat vaker en minder verversen dan niet zo vaak en meer verversen (heeft men mij verteld)
en ik ben nog niet zo lang aquarium liefhebber dat ik daar ervaring in heb

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ik bedoelde inderdaad de Epiplatys dageti (en de mogelijke Aplocheilus blockii). En ja, die visjes kunnen 24 graden hebben. Maar, enkel als absoluut maximum. En de Mikrogeaphagus ramirezi heeft 25 graden nodig als absoluut minimum. Maar, zijn ideale temperatuur ligt toch eerder rond de 27 graden. Killies te warm zetten, heeft weinig zin. Want, dat versnelt hun metabolisme waardoor ze nog sneller doodgaan. Daarom worden killies normaal gesproken in speciaal-aquaria gehouden op een graad of 22. Maar, dit is te koud voor een ramirezi. M.a.w. je zit met een klein probleempje. :lol:

Helaas weet ik te weinig af van barbelen om te weten welk visje hen doet scholen. Omdat verschillende barbelen notoire vinnenbijters zijn (toch wat sluierstaart-visjes betreft), heb ik hen nooit gehouden. Maar, daarover hoef jij je geen zorgen te maken, want er zitten geen sluierstaart-visjes in je vissenbestand.

Je moet overigens wel opletten met het samenzetten van cichliden. Want, cichliden zijn nu eenmaal geen lieverdjes, zeker niet naar elkaar toe. Omdat je werkt met een combinatie van een vrijzwemmer (Mikrogeophagus ramirezi) en een bodem-cichlide (Pseudocrenilabus multicolour victoriae) zou het nog net kunnen. Maar, je hebt een hoek-aquarium, nog al iets waar ik geen ervaring mee heb. Dus, het kan zijn dat het goed afloopt. Maar, voor hetzelde geld loopt het slecht af. Als je een rechthoekige bak had van 1.20 meter, zou ik zeggen: probeer maar. Ik weet echter niet in hoeverre een hoek-aquarium het gedrag van je visjes kan beinvloeden.

Persoonlijk ververs ik wekelijks 1/2 bak. Dus, heb je erg stabiele waterwaardes (die waterwaardes die uit je kraan komen). Ik koop al mijn visjes rechtstreeks in van een groothandelaar die uitsluitend met Tsjechische kwekers werkt. Dus, zijn al mijn visjes al lang gewend aan Europees leidingwater (ze hebben nooit iets anders gekend, tijdens hun leven). Jij ververst minder dan ik, dus hou je NO2 en NO3 in de gaten. Zolang je NO2 (erg giftige stof die al dodelijk is vanaf 0.2 miligram per liter) 0.0 miligram per liter is en je NO3 (niet giftige plantenvoeding, maar als die niet wordt opgenomen door je plantjes, dient ze enkel om algen te voeden) niet te hoog wordt (< 20 miligram per liter, officieel) kun je voortdoen zoals je bezig bent (hoewel ik m'n NO3 < 5 miligram per liter houd). Stel je echter een stijging vast in je NO2 of je NO3 loopt de spuitgaten uit (bij mij alles wat boven de 5 miligram per liter uitsteekt) dan ververs je meer.

En, maak je niet teveel zorgen over de andere waterwaardes. Zolang je met kweekproducten werkt, zijn de visjes al lang gewend aan Europees of Aziatisch leidingwater. De enige exemplaren, waar het belangrijk is om je waterwaardes naar hun biotoop te richten, zijn de wildvangexemplaren.

Nog één tip: zet puntslakjes (substraat slakjes) uit in je bak. Want, anders gaat je bodem dichtslibben en rotten (na ongeveer 1 jaar). Puntslakjes hebben dezelfde functie als regenwormen in de grond. :lol:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Mooie bak hoor...hangt ook een beetje van de grootte van de bak af...heb je een bak van laten we zeggen 40 liter en je vervangt de helft heeft dat veel meer invloed dan in een bak van 100 liter.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
koert
0-200
0-200

Bericht door koert »

Hallo vlekkie bedankt voor de reactie, alles wat ik weet komt van internet en daar had ik gelezen op de site wikipedia dar de antennebaars een temperatuur moet hebben tussen de 23 en 26 gr en die Epiplatys dageti tussen de 21 en de 25 gr. En men zegt dat de planten het beste groeien rond een temp van 24 gr
Het is niet dat ik je niet geloof, maar ik had dit bestand zo mooi op internet uitgezocht
en dat leek me wel wat, maar ik ben heel blij met jou reactie want hier kan ik wat mee, maar wat zou jij dan bovenin laten zwemmen?
En wat het verversen betreft is het dus beter dat ik elke week een halfe bak kan verversen in plaats van wat ik nu doe, mijn is 180 L dat vind ik wel veel elke week 90 L als ik een derde doe zal dat dan ook wel goed komen?
En dan alleen maar kraanwater? Moet er dan geen biotopol in om leidingwater in aquariumwater te veranderen ?
Als ik puntslakjes in de bak doe kan ik dan mijn andere slakken er dan ook nog wel in doen?

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Tja, er valt nu eenmaal geen overeenstemming te krijgen tussen de verschillende databestanden op het internet. Maar, aquavisie.retry.org, het databestand van aquafora, van cichlidenkwekers, van hobbykwekers en verschillende internationale databestanden (als aquafish.net) geven dit visje toch beduidend hogere temperaturen mee. Daarom is het niet onverstandig je mening pas te vormen na het raadplegen van verschillende bronnen. Ik heb de M. ramirezi vroeger ook gehouden, maar beduidend warmer dan 24 graden. En Jan, een vriend van me, heeft hem zwemmen samen met discussen juist omdat dit visje een constante temperatuur kan verdragen van 30 graden. Trouwens, de min. temperatuur voor een visje slaat op de temperatuur gedurende de winter. En, een visje houden op constant zijn wintertemperatuur, is niet erg bevorderlijk voor zijn gezondheid.

Het is een feit dat planten graag iets kouder staan. Hoewel je daar toch enige speelruimte mee hebt. Maar, een constante temperatuur van 30 graden, noodzakelijk om Discussen te houden, is voor de meeste plantjes té hoog.

Heb je al gedacht aan een Colisa lalia of Colisa chuna om bovenin je aquarium te zetten? Je zou zelfs voor een Betta splendens kunnen kiezen, maar ik weet niet in hoeverre dat problemen zal opleveren met je barbelen. Voor de rest is een schooltje bijlzalmen (Carnegiella strigata strigata, Carnegiella strigata fasciata of Gasteropelecus sternicla, Gasteropelecus maculatus) ook een mogelijkheid. Of, je moest kiezen voor de Pantodon buchholzi, maar dit is een insecteneter die moeilijk valt over te wennen aan droogvoer (ik heb dat opgelost door naar een Terrarium-winkel te stappen waar ze Buffalo-wormpjes verkopen). Er zijn in elk geval mogelijkheden te over waaruit je zou kunnen kiezen. Deze zijn te vinden in de betere databestanden.

Het verversen van je water is afhankelijk van je nitriet (NO2) waarden en van je nitraat (NO3) waarden. Er zijn eenvoudige testsetjes te koop in je aquarium-zaak, waardoor je deze waarden kunt meten. Zoals gezegd: je nitriet-waarde MOET 0.0 zijn (0.2 is dodelijk voor je visjes die dan sterven aan bloedvergiftiging). En, ik hou mijn niteraat-waarden < 5 miligram per liter, juist omdat ik niet geconfronteerd wens te worden met algen. Maar, officieel dien je je nitraat-waarden < 20 te houden, want eenmaal boven de 20 heb je een algenplaag.

De discussie omtrent toevoegingen zal nooit eindigen. Maar, toen ik met aquaria begon (zo'n 30 jaar geleden) bestonden al deze toevoegingen niet. Ergo, ik heb geleerd dat ze ook voor niets noodzakelijk zijn. Ik en mijn vrienden zijn aquarium-liefhebbers van de oude school. En wij hebben geleerd om onze aquaria te onderhouden met waterverversingen alleen (1/3 tot 1/2 bak, wekelijks). Voor de rest zijn het overgrote deel van aquariumvisjes kweekproducten. Zij hebben nooit iets anders gekend dan leidingwater (Europees of Aziatisch) en vragen ook geen toevoegingen allerhande. Zolang je niet met wildvangexemplaren werkt, zie ik de nood niet om met toevoegingen te werken.

Als je met een zandbodem werkt, is het werkelijk essentieel om puntslakjes uit te zetten. Anders slibt je bodem dicht en begint te rotten. Resultaat, al je planten sterven, je NO2-waarden schieten door het dak (waardoor al je visjes het begeven) en je krijgt blauwalg. Dit is een bacteriele alg die enkel te bestrijden valt met antibiotica. Maar, zolang je de oorzaak van blauwalg niet wegneemt (je rotte bodem) is het slechts wachten tot je er een nieuwe uitbraak van krijgt. Daarom: zet puntslakjes uit. Ze verdwijnen in je bodem en doen daar hun essentiele werk.

Omdat 30 jaar geleden er totaal geen slakjes, garnalen of kreeftjes werden verkocht, heb ik er geen idee van in hoeverre je slakjes hinder ondervinden van puntslakjes. Maar, het zou me verbazen want puntslakjes zijn de enige slakjes die in je bodem leven en daar hun essentiele werk doen. M.a.w., beste Koert, ik kan op je vraag niet antwoorden maar ben er zeker van dat je hier andere mensen treft die dat wél kunnen. :)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
koert
0-200
0-200

Bericht door koert »

Ja het valt echt niet mee om goede documentatie over vissen te vinden, daarom ben ik ook zo blij met een forum als dit.
Ik geloof niet dat een koppeltje Betta splendens wil want ik had gelezen dat mijn sumatranen graag aan sluierstaarten knabbelen en zo'n Betta is een en al sluier.
Wat de muilbroeder betreft daar zie ik denk ik maar van af omdat ze nogal in de bodem zitten te woelen en hard water nodig hebben, net als de Pantodon buchholzi, en mijn hardheid is 9,2.
Mijn temp heb ik nu op 26 gr staan, datmoet toch wel goed zijn voor mijn vissen?
Ik had zo gedacht om er een koppel Trichogaster leeri bij in te doen om het middengedeelte een beetje op te vullen en bovenin Aplocheilus panchax, en een hand vol puntslakken.
Wat verversen betreft ga ik eerst over op 1/3 per week verversen en ik koop nog even zo'n testsetje om mijn waterwaardes te testen :duim:

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Aha! Je hebt Sumatranen? ;) Nee, dan is de Betta splendens niet het soort visje dat je wil. :lol: Overigens, de Betta is geen koppelvisje maar een haremvisje (min. verhouding 1/3), want als je er maar één vrouwtje bij zet, wordt dit al snel doodgejaagd door het mannetje. Maar dit terzijde... :)

Ik neem aan dat je met je muilbroeder je Pseudocrenilabrus bedoelt. Net als de Pantodon is hij een rivier-visje, dus geen visje dat bekend staat om zijn voorliefde voor hard water (hard water komt over het algemeen enkel voor in de drie grote, Afrikaanse meren (Malawi-, Tanganyika- en Victoria-meer), in bepaalde gebieden in Z-Amerika (met name het Andes-gebergte) en Centraal-Amerika). Tenminste, ik heb er niets over teruggevonden tijdens mijn zoektocht. Jij hebt typisch Europees leidingwater, wat wil zeggen middel-hard en met een een relatief hoge PH ( 7.5 - 8 ). En, met dat water, zijn beide visjes te houden. Ik houd de Pantodon zelf in water met GH: 10 en PH: 8. Begrijp me niet verkeerd, beste Koert, het ligt helemaal niet in mijn bedoeling om jou enigzins te beinvloeden, noch om je een bepaalde viskeuze op te dringen. Wat ik hier schrijf, is eerder om je een beetje wegwijs te maken in de terminologie gebruikt door aquarium-liefhebbers. :)

26 graden is eigenlijk te warm voor je killies (waaronder je Aplocheilus panchax). Het grootste deel van killies zijn seizoenvisjes. M.a.w. ze leven slechts 1 seizoen (het regenseizoen). Tijdens dat regenseizoen, stijgt het water tot buiten de rivieroevers en ontstaan er op het land plassen en poeltjes waar killies geboren worden. Ze blijven in leven, tot het water zich terugtrekt. Dan sterven zij en hun eitjes blijven achter op vochtige grond. Ze liggen daar tot het volgende regenseizoen, wanneer het wassende water ervoor zorgt dat de eitjes uitkomen en de hele circel herbegint. Dit verklaart ook hun voorliefde voor koelere temperaturen; door het dichte bladerdak boven hun hoofd, bereikt de zon bijna nooit die plassen en poeltjes waar killies leven. Als je killies te warm houdt, versnelt hun metabolisme waardoor ze nóg sneller sterven. Nu, heel deze uitleg is niet voor elk killie-visje geldig. Er zijn wel degelijk killies die langer in leven blijven (o.a. de Aphyosemion australis (max. 3 jaar) en de Pseudepiplatys annulatus). Maar oud worden deze visjes nooit. Was ik van jou, beste Koert, zou ik me eerst informeren bij de aquariumhandelaar met welk soort killies je nu eigenlijk te doen hebt (seizoenvisje of niet) alvorens killies te kopen. Want anders loop je het risico dat je visjes koopt die max. een half jaar leven.

Wat de Trichogaster leeri betreft, moet je eerst vragen aan aquariumhandelaar of je Sumatranen hun voelsprieten met rust laten of niet. Want, volgens mij, beginnen je Sumatranen eraan te peuzelen tot je Trichogasters er geen meer hebben. :(
Laatst gewijzigd door Vlekkie op 29 dec 2010 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
koert
0-200
0-200

Bericht door koert »

Die sumatranen heb ik een beetje in een opwelling gekocht, ik liep in de dierenwinkel wat te kijken en zocht een scholenvil voor in de midden laag en wist eigenlijk niet wat ik wilde hebben en in tetra,s wilde ik zo wie zo niet want die scholen mij niet genoeg en toen viel mijn oog op de sumatranen en dat vond ik wel leuke visjes, ik had eigenlijk eerst wat navraag moeten doen in het doen en laten van deze vis maar dacht daar vind ik wel visjes bij, maar dat is moeilijker dan ik dacht.
Van de muilbroeder heb ik ondertussen maar afscheid genomen het leek me wel leuk om er een in mijn aquarium te hebben maar het werd me aan alle kanten afgeraden om de hardheid van het water en ze woelen behoorlijk en omdat ik alleen maar zandgrond heb en mijn planten niet zo heel goed vast zittenwoelen ze mijn planten er waarschijnlijk uit, en zo word de spoeling steeds dunner.
Wat die killi's betreft wist ik niet dat het meerendeel seizoensvissen waren, dat staat ook niet op de site van aquavisie.
Maar wat had jij in gedachten voor in de bovenlaag van mijn bak, ik dacht mischien een epiplaty dageti of een Chela dadyburjori of voor midden boven de Aplocheilus blockii

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Wel, wat ik weet over killies is enkel de theorie. Ik werk met bakken van 900 liter, dus heb ik nooit killies gehouden. Het is zeer goed mogelijk dat ze in een aquarium en mits een goede verzorging (een speciaal-aquarium; temp. tussen 20 en 23 graden) ouder kunnen worden dan zes maanden. Maar ouder dan 2 (sommigen 3) jaar worden ze niet.

Goed, nu een aantal feiten over je muilbroeder. Over de hardheid van het water heb ik gelezen: GH: 5 - 15. Daar zit jij met GH: 9.2 dus perfect in. Voorts heb ik gelezen dat ze best te houden zijn in een beplant aquarium. Opnieuw, beste Koert, het ligt niet in mijn bedoeling je in enigerlei mate te beinvloeden, maar dit is de info die ik gelezen heb over je Pseudocrenilabrus multicolour victoriae. Als je wil, googel je zelf eens op de naam van je muilbroeder en kun je deze info zelf lezen. Overigens, ik vind het een prachtvisje en als je het kunt vinden, zou ik wel weten wat te doen. ;)

Ik vond je oorspronkelijke idee van de Copella arnoldi helemaal geen slecht idee om de bovenste waterlagen van je aquarium mee te vullen. Ook wat je nu voorstelt, de Chela dadyburjori, vind ik een zeer goed idee (zij het dan in een grotere school dan de Copella arnoldi). Jij houdt blijkbaar van originele visjes. :D

Ik heb je reeds een aantal mogelijkheden gegeven voor oppervlaktevisjes. Omdat je Sumatranen houdt, vallen hier 3 van 4 mogelijkheden weg. Blijven er nog over: Bijlzalmen (enkele Latijnse benamingen staan hierboven vermeld). Wat je ook zou kunnen proberen, is de Dermogenys pusillus (hoewel brakwatervisje, alhoewel vele aquarianen hem houden als zoetwatervisje; vlot verkrijgbaar), de Nomorhamphus liemi (vlot verkrijgbaar) en de Hemirhamphodon pogonognathus (moeilijker verkrijgbaar; alle drie halfbeksnoekjes). Ook de Inlecypris auropurpureus is een mogelijkheid. Maar, dit visje vinden zal heel problematisch worden. Tot zover gaat mijn inspiratie voor jouw bak. Ik zou je nog allerlei visjes naar je hoofd kunnen smijten (als de Chalceus macrolepidotus (moeilijk te vinden), de Cyprichromis leptosoma, de Ctenopoma acutirostre, de Belonesox belizanus (érg moeilijk te vinden), de Melanotaenia boesemani, de Xenentodon cancila, ...) maar die hebben een (veel) grotere bak nodig dus schiet jij er maar weinig mee op. :roll:

Met de Epiplatys dageti en de Aplocheilus blockii zit je weer bij killies en je weet onderhand wat ik daar over denk. Ik zou het niet aanraden, juist omwille van het temperatuursprobleem.

Tja, barbelen en in het bijzonder Sumatranen sluiten erg veel visjes uit. :shock: Begrijp je nu waarom ik hen nooit gehouden heb? ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
koert
0-200
0-200

Bericht door koert »

Vlekkie bedankt dat je zo meedenkt, nu zit ik te tobben welk visje ik zal nemen de Chela dadyburjori of de Copella arnoldi.
Ik heb een lichte voordeel voor de Copella arnoldi omdat die ook in de midden bovenlaag zwemt, dus niet alleen aan de oppervlakte, en het lijkt me wel een leuk visje om te houden, hoeveel weet ik nog niet alleen de temp baart me een beetje zorgen want ze moeten een temp hebben tussen de 25 en 29 gr en mijn bak draait op 26 gr.
En de Chela dadyburjori heeft een temp van 22 tot 24 dus die zal het waarschijnlijk niet worden.

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Je moet je om de max. temperatuur van je aquarium niet teveel zorgen maken. Want, voor je het weet, zomert het ook bij ons. :lol: En, als het bij ons zomert, neemt je aquariumwater de temperatuur over van zijn omgeving. Deze zomer (enfin, toch de maanden juni en juli), bijvoorbeeld, steeg mijn aquariumwater zeer regelmatig tot 28 graden. Op enkele dagen, bereikte het zelfs 30 graden. En, ik bewoon het koudste appartement van onze building. ;)

Daarnaast is het beter voor de gezondheid van je visjes, indien je een beetje speelt met de temperatuur gedurende het jaar in een poging ook in je bak de verschillende seizoenen na te bootsen. Nu, in het putje van de winter, houd ik mijn temperatuur op 24 graden. Begin april verhoog ik het een beetje. Begin juni verhoog ik het nog een beetje om het dan in september wat te laten afkoelen. Begin december laat ik het weer wat afkoelen. Dit geeft je visjes een beetje rust zodat zij ook kunnen aanvoelen wanneer het broedseizoen begint, enz. Enfin, zo werk ik toch. :lol:

Ik vind je keuze voor de Copella arnoldi werkelijk een zeer geslaagde keuze. :duim:

PS: Voordat je visjes gaat halen, test je best je aquariumwater (nitriet-waarden) om er zeker van te zijn dat je niet in een 'nitrietpiek' zit, hetgeen wel meer gebeurt met pas opgestarte aquariums. ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
koert
0-200
0-200

Bericht door koert »

Je word heel erg bedankt voor je reactie, ik ben er uit wat mijn visbestand word.
Boven
copella arnoldi
midden
groene sumatraan
koppel antennebaars
onder
Corydoras
kuhli's

Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ik vind dit een zeer geslaagd visbestand! :duim:

Hou ons in ieder geval op de hoogte! :lol: Misschien wil je wel een topic openen onder 'De Aquariums van Leden' (of zoiets). Dan kunnen wij van je vorderingen meegenieten. :D
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -