Tja, er valt nu eenmaal geen overeenstemming te krijgen tussen de verschillende databestanden op het internet. Maar, aquavisie.retry.org, het databestand van aquafora, van cichlidenkwekers, van hobbykwekers en verschillende internationale databestanden (als aquafish.net) geven dit visje toch beduidend hogere temperaturen mee. Daarom is het niet onverstandig je mening pas te vormen na het raadplegen van verschillende bronnen. Ik heb de M. ramirezi vroeger ook gehouden, maar beduidend warmer dan 24 graden. En Jan, een vriend van me, heeft hem zwemmen samen met discussen juist omdat dit visje een constante temperatuur kan verdragen van 30 graden. Trouwens, de min. temperatuur voor een visje slaat op de temperatuur gedurende de winter. En, een visje houden op constant zijn wintertemperatuur, is niet erg bevorderlijk voor zijn gezondheid.
Het is een feit dat planten graag iets kouder staan. Hoewel je daar toch enige speelruimte mee hebt. Maar, een constante temperatuur van 30 graden, noodzakelijk om Discussen te houden, is voor de meeste plantjes té hoog.
Heb je al gedacht aan een Colisa lalia of Colisa chuna om bovenin je aquarium te zetten? Je zou zelfs voor een Betta splendens kunnen kiezen, maar ik weet niet in hoeverre dat problemen zal opleveren met je barbelen. Voor de rest is een schooltje bijlzalmen (Carnegiella strigata strigata, Carnegiella strigata fasciata of Gasteropelecus sternicla, Gasteropelecus maculatus) ook een mogelijkheid. Of, je moest kiezen voor de Pantodon buchholzi, maar dit is een insecteneter die moeilijk valt over te wennen aan droogvoer (ik heb dat opgelost door naar een Terrarium-winkel te stappen waar ze Buffalo-wormpjes verkopen). Er zijn in elk geval mogelijkheden te over waaruit je zou kunnen kiezen. Deze zijn te vinden in de betere databestanden.
Het verversen van je water is afhankelijk van je nitriet (NO2) waarden en van je nitraat (NO3) waarden. Er zijn eenvoudige testsetjes te koop in je aquarium-zaak, waardoor je deze waarden kunt meten. Zoals gezegd: je nitriet-waarde MOET 0.0 zijn (0.2 is dodelijk voor je visjes die dan sterven aan bloedvergiftiging). En, ik hou mijn niteraat-waarden < 5 miligram per liter, juist omdat ik niet geconfronteerd wens te worden met algen. Maar, officieel dien je je nitraat-waarden < 20 te houden, want eenmaal boven de 20 heb je een algenplaag.
De discussie omtrent toevoegingen zal nooit eindigen. Maar, toen ik met aquaria begon (zo'n 30 jaar geleden) bestonden al deze toevoegingen niet. Ergo, ik heb geleerd dat ze ook voor niets noodzakelijk zijn. Ik en mijn vrienden zijn aquarium-liefhebbers van de oude school. En wij hebben geleerd om onze aquaria te onderhouden met waterverversingen alleen (1/3 tot 1/2 bak, wekelijks). Voor de rest zijn het overgrote deel van aquariumvisjes kweekproducten. Zij hebben nooit iets anders gekend dan leidingwater (Europees of Aziatisch) en vragen ook geen toevoegingen allerhande. Zolang je niet met wildvangexemplaren werkt, zie ik de nood niet om met toevoegingen te werken.
Als je met een zandbodem werkt, is het werkelijk essentieel om puntslakjes uit te zetten. Anders slibt je bodem dicht en begint te rotten. Resultaat, al je planten sterven, je NO2-waarden schieten door het dak (waardoor al je visjes het begeven) en je krijgt blauwalg. Dit is een bacteriele alg die enkel te bestrijden valt met antibiotica. Maar, zolang je de oorzaak van blauwalg niet wegneemt (je rotte bodem) is het slechts wachten tot je er een nieuwe uitbraak van krijgt. Daarom: zet puntslakjes uit. Ze verdwijnen in je bodem en doen daar hun essentiele werk.
Omdat 30 jaar geleden er totaal geen slakjes, garnalen of kreeftjes werden verkocht, heb ik er geen idee van in hoeverre je slakjes hinder ondervinden van puntslakjes. Maar, het zou me verbazen want puntslakjes zijn de enige slakjes die in je bodem leven en daar hun essentiele werk doen. M.a.w., beste Koert, ik kan op je vraag niet antwoorden maar ben er zeker van dat je hier andere mensen treft die dat wél kunnen.