Hulp gezocht.

Onderwerp auteur
RoyS99
0-200
0-200

Hulp gezocht.

Bericht door RoyS99 »

Ik heb sinds afgelopen zomer een Juwel Rekord 600, ik heb er reeds ander grind in gelegd. Er staan nu wat standaard zuurstofplantjes in. Op dit moment zitten er 5 zwarte tetra's in, 10 hockeysticks, 10 neotetra's, 1 waaierhandgarnaal, 1 algeneter en 5 platy's.
Ik wil het aquarium graag een andere indeling gaan geven en het vissenbestand gaan wijzigen, de visjes gaan dan uiteraard niet door het toilet maar krijgen een goed tehuis bij een aquarium van een vriend van mij. Ook zou ik graag andere plantjes willen hebben die mooi passen bij de bodem en de visjes.
Graag hoor ik tips van mensen die mij zouden kunnen helpen, ik ben een beginneling en sommige termen kunnen voor mij dus niet helemaal duidelijk zijn. Verder heb ik tot nu toe al mijn vissen, planten en accessoires gekocht bij de Intratuin.

Alvast bedankt voor jullie tips.

~Roy :lol:
Laatst gewijzigd door RoyS99 op 24 dec 2015 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Hulp gezocht.

Bericht door amber98 »

Je kan beter 1 middenschoolvisje kiezen, bijvoorbeeld alleen neontetras. De zwarte tetras zijn denk ik gymnocorymbus ternetzi? Deze horen groter te zitten. De black mollys zitten ook erg klein.
Verder, wat voor algeneter? Vrijwel alle vissen die algeneters genoemd worden, horen in een groter aquarium thuis ;) (je kan een foto plaatsen)

je kan denk ik het beste 1 scholenvisje uitzoeken en daar een blikvanger voor de bovenlaag bij zoeken.
let er wel op dat de vissen die je weg doet ook passen bij het aquarium en de vissen van die vriend van je. ;)

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Staan heel veel vragen in je stukje
Neem aan dat je hier het alleen over de vissen heb??

Gaan alle vissen weg of hou je er zelf ook een aantal?

Ik zou zeggen zoek een vis/ een aantal vissen die je leuk vind en wil hebben.
Kijken we even of het kan en dan kiezen we er nog wat extra vissen bij (eventueel)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Onderwerp auteur
RoyS99
0-200
0-200

Bericht door RoyS99 »

Ik ben van plan om de zwarte tetra's, neotetra's en de hockeysticks, algeneter te houden. Ik ben opzoek naar een leuke indeling en geschikte plantjes die voor een beginner niet moeilijk te onderhouden zijn, verder moet de lokale dierenwinkel of Intratuin ze ook verkopen (ik vind ze persoonlijk maar een schamel en van slechte kwaliteit bij de Intratuin, komen veelal met een hoop slakjes).Ik ben ook opzoek naar een paar extra leuke vissen die het aquarium een net iets gevulder uiterlijk geven. Ik zal bij dit bericht ook even een foto plaatsen van hoe het aquarium er nu uitziet. Afbeelding

Grimfilth
0-200
0-200

Bericht door Grimfilth »

Waar heb je te hard gereden? :P
De hockeysticks, zwarte tetra en platy's zitten inderdaad wat te klein, ze moeten lange lengtes kunnen zwemmen. Ook lijkt me dit qua dynamiek van de onderlinge soorten niet heel spannend/kleurrijk. Ik zou voor een leuk klein visje gaan die niet moeilijk zijn, rasbora's. Met name de kegelvlek rasbora (Rasbora Espei) is een mooie soort die goed overweg kan met dit formaat aquarium. En anders de rasbora galaxy, een prachtig makkelijk visje.

Heb je ook al eens overwogen om een stuk kienthout of spiderwood in het aquarium te zetten? En een pluk javamos hier en daar op het hout, en het lijkt ineens heel anders. Dan kan je ook overwegen om er vuurgarnalen bij te zetten? En wat voor algeneter gaat het om? Want er worden heel wat 'algeneters' verkocht die geen algen eten, 30cm groot worden, of een zeer agressieve soort. Een ancistrus dolichopterus ondersoort is het beste, die worden niet groot en eten daadwerkelijk alg.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Even muggenziften..Maar de kegelvlekbarbeel is de T.Heteromorpha..Niet de T.Espei ;)
De Heteromorpha, Espei en Hengeli worden vaak verward...

Onderwerp auteur
RoyS99
0-200
0-200

Bericht door RoyS99 »

De algeneter heb ik al een tijdje en hij is niet groter dan 6 cm denk ik, hij gaat heel goed om met de andere visjes en ik zie hem als de verlichting uit is regelmatig tegen het pomphuis zitten en het glas.
Ik heb er al over na zitten denken om een stuk hout te plaatsen maar deze verkopen de lokale winkels niet, wel verschillende soorten kunsthout maar dat vind ik persoonlijk niet mooi. Als er nog mensen zijn die tips hebben voor een goede website waar ze dit verkopen lees ik het graag. Ik zal na de feestdagen ook even checken of ze deze vissen verkopen bij mij in de omgeving.
PS. De bureau onderlegger heb ik al een tijdje ooit een keer gekregen, vergeten de foto bij te snijden.

Allen bedankt voor de reacties en advies :).

~Roy

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Voor hout kan je eens op deze site kijken.

www.hans.vooreenleukeprijs.nl/Kienhout/

VikingGuppy
0-200
0-200

Bericht door VikingGuppy »

Je zou v.w.b. planten, indien lokale zaken (lfs) géén frisse planten hebben, ook eens kunnen kijken bij aquaplantsonline. Het zou kunnen zijn dat van de daar getoonde planten sets iets van je gading aanwezig is. Bijv. het aqua 65 pakket welke toegespitst is op jou bak afmeting.

http://www.aquaplantsonline.nl/planten- ... -65-pakket
hartelijke groet,
Frits
Nil volentibus arduum...Niets is onmogelijk voor hen die willen!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het maakt niet heel veel uit wat voor algeneter is. Aangezien ze allemaal te groot worden voor dit aquarium ;) ook de ancistrus dolichopterus kun je beter wat groter houden aangezien deze 12cm horen te worden. En deze hebben ook echt hout nodig om kleine stukjes eraf te schrapen of om onder te gaan zitten. Lnummers zijn trage groeiers, zeker in te kleine aquariums ;)

Hou er rekening mee dat je geen vissen erbij kan zetten, je zal eerst alles weg moeten doen voordat je nieuwe vissen kan plaatsen. Aangezien alle vissen behalve de neons te klein zitten ;)

Patrick K.
0-200
0-200

Bericht door Patrick K. »

Als je bij een tuincentrum of een dierenwinkel met een klein stukje aquariumafdeling kijkt zou je het misschien niet zeggen, maar als je de aquaria van de leden hier bekijkt wèl: 60 liter is eigenlijk maar een klein aquariumpje.

Op zichzelf niets mis mee hoor, maar voor je vissenbestand moet je daar wel rekening mee houden.

Dat betekent ten eerste geen al te grote, en ten tweede geen al te actief zwemmende soorten, want 60 cm is echt een kort baantje.
Ten derde niet meer dan één territoriumvormende soort, want voor 2 territoria is geen ruimte.
En ten vierde ben je voor vissen die in een groep (vanaf 6 stuks) of school (vanaf 12 stuks) gehouden moeten worden echt aangewezen op de heel kleine soorten.

Qua algeneters, die toch wel een nuttige rol in het aquarium hebben en die ik dus niet zou weglaten, valt er dan al wel heel veel af. Ook de hierboven geopperde Ancistrus (in de winkel bijna altijd A. cf. cirrhosus) zou ik in deze maat niet aanraden. Wel zou een groepje (bijv. 3 of 4) Otocinclus kunnen. Beaufortia leveretti of Gastromyzon punculatus zouden ook kunnen als er redelijk wat stroming is.

Aan de oppervlakte zou je kunnen denken aan bijlzalmpjes als Carnegiella marthae, C. myersi of C. strigata. Of Pseudepiplatys annulatus (ringbaksnoekje). Of Nannostomus eques of N. marginatus.

Voor een scholenvis heb je aardig wat mogelijkheden. Zoals Boraras brigittae, B. maculatus of B. urophthalmoides. Celestichthys margaritatus, Danio choprae, Pseudomugil furcatus of P. gertrudae, Tanichthys albonubes, Trigonostigma espei of T. espei zijn ook heel geschikt. En dan zijn er ook nog heel wat tetra's klein genoeg: Aphyocharax anisitsi of A. rathbuni, Hasemania nana, Hemigrammus erythrozona, Hyphessobrycon amandae, H. flammeus, H herbertaxelrodi of Pristella maxillaris.

En een mooie blikvanger zou Trichogaster chuna kunnen zijn. Volgens mij zou een harempje (1 man en 2 vrouwen) Betta splendens ook wel kunnen, maar daar zijn de meningen over verdeeld; een solitaire man B. splendens is sowieso mogelijk.

Mogelijkheden genoeg, zoals je ziet.
Natuurlijk moet je wèl eerst uitzoeken of de soorten die je kiest bij elkaar kunnen qua temperatuur, waterhardheid en zuurgraad. Dat kun je vrij eenvoudig opzoeken in een online-database. Bijvoorbeeld aquavisie.rgkoelman.nl (waar ik alle bovenstaande soorten met de zoekfunctie op grond van het criterium 60 cm in heb gevonden) of http://www.seriouslyfish.com.

En natuurlijk kan het geen kwaad je voorgenomen bestand hier nog even voor te leggen, misschien heeft een van ons ervaring met bepaalde soorten of combinaties.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Harem betta zou ik pas vanaf 80cm gaan houden. Gaat vaker fout dan goed. Je moet geluk hebben met de karakters van zowel de man als de vrouwen.

Erik1974
1000+
1000+

Bericht door Erik1974 »

Tanichthys albonubes zou ik ook niet doen, ik heb er 7 van in mijn lido 120 maar ik zie dat het eigenlijk niet groot genoeg is.

Grimfilth
0-200
0-200

Bericht door Grimfilth »

Linda schreef:Even muggenziften..Maar de kegelvlekbarbeel is de T.Heteromorpha..Niet de T.Espei ;)
De Heteromorpha, Espei en Hengeli worden vaak verward...
Er zijn ook echt meerdere soorten, de soort die ik bedoelde is klein blijvend, niet een actieve zwemmer, en is zeer fel gekleurd. Het word de kegelvlek rasbora genoemd om deze reden, en ik twijfel ook of deze benaming wel juist is.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

T. Albonubus horen in vrij koud water. Bij te warm water worden ze er druk. die kun je inmiddels zelfs buiten laten overwinteren ;)