Als je bij een tuincentrum of een dierenwinkel met een klein stukje aquariumafdeling kijkt zou je het misschien niet zeggen, maar als je de aquaria van de leden hier bekijkt wèl: 60 liter is eigenlijk maar een klein aquariumpje.
Op zichzelf niets mis mee hoor, maar voor je vissenbestand moet je daar wel rekening mee houden.
Dat betekent ten eerste geen al te grote, en ten tweede geen al te actief zwemmende soorten, want 60 cm is echt een kort baantje.
Ten derde niet meer dan één territoriumvormende soort, want voor 2 territoria is geen ruimte.
En ten vierde ben je voor vissen die in een groep (vanaf 6 stuks) of school (vanaf 12 stuks) gehouden moeten worden echt aangewezen op de heel kleine soorten.
Qua algeneters, die toch wel een nuttige rol in het aquarium hebben en die ik dus niet zou weglaten, valt er dan al wel heel veel af. Ook de hierboven geopperde Ancistrus (in de winkel bijna altijd A. cf. cirrhosus) zou ik in deze maat niet aanraden. Wel zou een groepje (bijv. 3 of 4) Otocinclus kunnen. Beaufortia leveretti of Gastromyzon punculatus zouden ook kunnen als er redelijk wat stroming is.
Aan de oppervlakte zou je kunnen denken aan bijlzalmpjes als Carnegiella marthae, C. myersi of C. strigata. Of Pseudepiplatys annulatus (ringbaksnoekje). Of Nannostomus eques of N. marginatus.
Voor een scholenvis heb je aardig wat mogelijkheden. Zoals Boraras brigittae, B. maculatus of B. urophthalmoides. Celestichthys margaritatus, Danio choprae, Pseudomugil furcatus of P. gertrudae, Tanichthys albonubes, Trigonostigma espei of T. espei zijn ook heel geschikt. En dan zijn er ook nog heel wat tetra's klein genoeg: Aphyocharax anisitsi of A. rathbuni, Hasemania nana, Hemigrammus erythrozona, Hyphessobrycon amandae, H. flammeus, H herbertaxelrodi of Pristella maxillaris.
En een mooie blikvanger zou Trichogaster chuna kunnen zijn. Volgens mij zou een harempje (1 man en 2 vrouwen) Betta splendens ook wel kunnen, maar daar zijn de meningen over verdeeld; een solitaire man B. splendens is sowieso mogelijk.
Mogelijkheden genoeg, zoals je ziet.
Natuurlijk moet je wèl eerst uitzoeken of de soorten die je kiest bij elkaar kunnen qua temperatuur, waterhardheid en zuurgraad. Dat kun je vrij eenvoudig opzoeken in een online-database. Bijvoorbeeld aquavisie.rgkoelman.nl (waar ik alle bovenstaande soorten met de zoekfunctie op grond van het criterium 60 cm in heb gevonden) of
http://www.seriouslyfish.com.
En natuurlijk kan het geen kwaad je voorgenomen bestand hier nog even voor te leggen, misschien heeft een van ons ervaring met bepaalde soorten of combinaties.