Al een poosje ben ik bezig met het kijken naar een grotere aquarium en omdat ik een passie heb voor de Nannostomus mortenthaleri en (dwerg)cichliden heb ik besloten dat mijn nieuw aquarium een Rio Nanay biotoop aquarium gaat worden, dit omdat de Nannostomus mortenthaleri uit de Rio Nanay komt. De afmeting die de nieuwe aquarium gaat krijgen is 130x60x60 of 140x60x60 cm.
Omdat het nogal een zoektocht is om alles over de Rio Nanay te kunnen vinden heb ik contact opgenomen met een aantal mensen die zelf in de Rio Nanay zijn geweest. De Rio Nanay is een zwart-water rivier die een zijtak is net als de Rio ucayali van de Amzone rivier. Qua inrichting wil ik het ook zo dicht mogelijk als hun natuurlijke omgeving gaan inrichten. Ik heb twee aqua setup's die ik ga gebruiken als voorbeeld.
Voorbeeld 1:

Bron: Apisto.pl
Voorbeeld 2:

Bron: Aquatic-photography
De bedoeling is om eigenlijk geen planten te gaan gebruiken maar wel bladeren en stenen.
Qua visbestand zat ik te denken aan het volgende:
20 Nannostomus mortenthaleri
10 Parotocinclus sp. Peru
10 Corydoras arcuatus (deze cory word iets ten zuiden van de Rio Nanay gespot en volgens Heiko Bleher kon ik deze perfect gebruiken voor mijn biotoop)
4 Apistogramma agassizii "Rio Nanay"
3 L204 (word in zowel de Rio nanay als in de Rio Ucayali gespot volgens Heiko Bleher)
Hier een foto van de Apistogramma agassizii "Rio Nanay"

Bron: Aquaticquotient
Omdat de Rio Nanay een zwart-water rivier is zal ik over turf gaan filteren zodat ik lekkere donkere kleur krijg.
De waterwaarden van de Rio Nanay ben ik nog aan het uitzoeken omdat bij verschillende apisto's die in de Rio Nanay zijn gevangen verschillende waterwaarden zijn waar genomen. Ook qua stroming ben ik het nog aan het uitzoeken.
Nu komen er in de Rio Nanay ook de Pterophyllum sp. "Rio Nanay" of te wel de nieuwe naam: Pterophyllum eimekei voor. Tevens is er in de Rio Nanay een mooie selectie aan discussen te vinden maar deze ga ik niet in mijn bak houden omdat ik echt als leidraad de Nannostomus mortenthaleri wil houden. Wel heb ik gehoord dat de Biotodoma cupido ook in de Rio Nanay is gespot, misschien dat ik daar nog een koppel van ga houden maar dat ga ik pas veel later uitzoeken of het kan/goed gaat met de rest.
mochten jullie nog info hebben over de Rio Nanay dan zou ik dat graag van jullie willen horen