Rio Nanay Biotoop

Plaats reactie

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Rio Nanay Biotoop

Bericht door gertbl »

Hallo iedereen,

Al een poosje ben ik bezig met het kijken naar een grotere aquarium en omdat ik een passie heb voor de Nannostomus mortenthaleri en (dwerg)cichliden heb ik besloten dat mijn nieuw aquarium een Rio Nanay biotoop aquarium gaat worden, dit omdat de Nannostomus mortenthaleri uit de Rio Nanay komt. De afmeting die de nieuwe aquarium gaat krijgen is 130x60x60 of 140x60x60 cm.
Omdat het nogal een zoektocht is om alles over de Rio Nanay te kunnen vinden heb ik contact opgenomen met een aantal mensen die zelf in de Rio Nanay zijn geweest. De Rio Nanay is een zwart-water rivier die een zijtak is net als de Rio ucayali van de Amzone rivier. Qua inrichting wil ik het ook zo dicht mogelijk als hun natuurlijke omgeving gaan inrichten. Ik heb twee aqua setup's die ik ga gebruiken als voorbeeld.
Voorbeeld 1:
Afbeelding
Bron: Apisto.pl

Voorbeeld 2:
Afbeelding
Bron: Aquatic-photography

De bedoeling is om eigenlijk geen planten te gaan gebruiken maar wel bladeren en stenen.

Qua visbestand zat ik te denken aan het volgende:
20 Nannostomus mortenthaleri
10 Parotocinclus sp. Peru
10 Corydoras arcuatus (deze cory word iets ten zuiden van de Rio Nanay gespot en volgens Heiko Bleher kon ik deze perfect gebruiken voor mijn biotoop)
4 Apistogramma agassizii "Rio Nanay"
3 L204 (word in zowel de Rio nanay als in de Rio Ucayali gespot volgens Heiko Bleher)

Hier een foto van de Apistogramma agassizii "Rio Nanay"
Afbeelding
Bron: Aquaticquotient

Omdat de Rio Nanay een zwart-water rivier is zal ik over turf gaan filteren zodat ik lekkere donkere kleur krijg.
De waterwaarden van de Rio Nanay ben ik nog aan het uitzoeken omdat bij verschillende apisto's die in de Rio Nanay zijn gevangen verschillende waterwaarden zijn waar genomen. Ook qua stroming ben ik het nog aan het uitzoeken.

Nu komen er in de Rio Nanay ook de Pterophyllum sp. "Rio Nanay" of te wel de nieuwe naam: Pterophyllum eimekei voor. Tevens is er in de Rio Nanay een mooie selectie aan discussen te vinden maar deze ga ik niet in mijn bak houden omdat ik echt als leidraad de Nannostomus mortenthaleri wil houden. Wel heb ik gehoord dat de Biotodoma cupido ook in de Rio Nanay is gespot, misschien dat ik daar nog een koppel van ga houden maar dat ga ik pas veel later uitzoeken of het kan/goed gaat met de rest.

mochten jullie nog info hebben over de Rio Nanay dan zou ik dat graag van jullie willen horen :D

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Rio Nanay Biotoop

Bericht door Laurens »

MAanvissen eten denk ik graag nanno's, iig met neons wordt heel vorzichtig gedaan, en je moet toegeven nanno's hebben dé vorm om zo naarbinnen te glijden...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Dit is ook inderdaad de reden waarom ik geen Pterophyllum of Symphysodon ga houden, ze staan immers ook niet in mijn opgenoemde lijst :D
Moet wel zeggen dat mijn volgroeide nanno's groter zijn de kardinaal tetra's.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Maar wel mooi rond en gestroomlijnd...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Die eerste foto is wel een mooie en dynamische setup hoor. Dan vind ik nummer 2 toch iets minder spannend. Maar uiteindelijk wordt het toch nooit precies volgens 'de blauwdruk'.

Ik kan weinig voor je betekenen wat het biotoop betreft, maar ik kan wel beloven dat ik dit project ga volgen. Toch weer iets anders dan anders. Heb je ook adressen waar je die specifieke soorten kan halen?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Trouwens ook een mooi visje, die nannostomus morthenthaleri
Afbeelding
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Voor de Parotocinclus sp. Peru en de Apistogramma agassizii "Rio Nanay" ben ik aan het rondvragen bij zaken. De Corydoras arcuatus, L204 en de Nannostomus mortenthaleri heb ik al in bezit :D
De inrichting zal dus bestaan uit hout waarschijnlijk dat ik hier spiderwood voor gebruik en daarnaast zal ik maaskeien en/of stripe stones gaan gebruiken. Ik zit alleen te twijfelen over de achterwand en of ik nu de achterkant met zwarte folie ga bekleden of een 1cm zwarte achterwand ga gebruiken.
Omdat ik ga werken met Osmose water en over turf ga filteren denk ik dat ik mijn ph gehalte rond de 6 kan krijgen. Qua verlichting wil ik absoluut niet te fel maar juist zo natuurlijk mogelijk. Dus ideeën hierover dan hoor ik het graag.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Aha, dus je bouwt eigenlijk een biotoop om bepaalde vissoorten heen? Of heb je ze al met die gedachte gekocht?

Verlichting: Oude lampen gebruiken? Of iig lampen met een lage kleurtemperatuur (830/827). Ik heb geen ervaring met zwartwater, maar wellicht dat normale 830 al goed in intensiteit worden gedempt door het donker water.
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Klopt ik bouw de biotoop om de Nannostomus mortenthaler heen, Dit omdat sinds dat ik ze had aangeschaft een half jaar geleden (8 stuks)mij erg boeide. Helaas had ik maar een maand plezier van de 8 die ik toen had aan geschaft en hield er uiteindelijk maar twee over. Deze deden het erg goed tussen de koperzalmen en toen had ik besloten dat ik het weer ging proberen met deze prachtige soort en nu heb ik de groep kunnen uitbreiden naar 15 stuks. Dus ik ben gaan kijken waar nou precies de Nannostomus mortenthaleri oorspronkelijk vandaan komt en dat bleek dus de Rio Nanay te zijn. Na research over de Rio Nanay kwam ik op de website van Heiko Bleher en heb hem een mail gestuurd over mijn plannen en hij heeft me een aantal tips gegevens en geadviseerd. Wat ik sowieso wil doen is de verlichting kunnen dimmen zodat ik de zon-opgang en zon- ondergang kan simuleren. Maar de kleur moet ik even aankijken omdat ik wel zwart-water wil nabootsen en als ik genoeg hout en bladeren in de bak doe, geven die vanzelf tannine af die het water mooi donker laten kleuren in combi met filtering over turf.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Prachtige vissen hoor Gert, ik persoonlijk vind de bakken uit jouw voorbeeld wat kaal, daar moet je van houden. Maar goed als je die vissen wil gaan houden zul je wel "moeten".
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Dat gaat een mooi project worden waar ik graag na wil kijken!
Voor de rest heb ik weinig nieuwe info voor je.
Wel zijn er wat middeltjes in de handel die je van dat mooie water kan geven.
Zelf heb ik al eens JBL Tropol in de bak gedaan en moet zeggen dat mijn discussen het op prijs stelde.
Nu heb ik HS Oak extract besteld en van die stukjes amandelboomschors om eens te proberen.
Zal eens foto's opschieten als ik het gebruikt hebt.
Wat het licht aangaat, de 900 serie van Philips geven wat minder lumen, maar toch een mooi licht.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Oke dan zal ik gaan kijken naar de 900 serie van philips. HS Oak extract heb ik zelf ook thuis maar daar moet je wel mee uitkijken omdat het ook je kh waarde naar beneden haalt. Ik zal eens gaan kijken naar stukjes amandelboomschors, daar had ik nog niet van gehoord :D
Tja qua beplanting zit ik over te twijfelen, of ik doe geen beplanting of ik ga werken met 2 of 3 soorten planten.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Komen daar geen echinodorus soorten voor?
Klopt trouwens van dat Oak extract, maar mijn KH is op het moment 6 en dat wil ik terug hebben rond de 4.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Volgens Heiko Bleher komen er wel wat soorten Echinodorussen voor maar welke dat moet ik even uitzoeken.
Ik zat te denken dan aan 1 grote Echino en dan de rest met 1 kleine Echinodorus en dan nog wat drijfplanten en misschien Hydrocotyle leucocephala.

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

De 1e bak vind ik persoonlijk mooier. Maar geen planten...dat wordt nog wat voor je...de rest van je bakken zijn zzrdig groen volgens mij. Wel erg leuk want je ziet dit niet vaak. Laat je de bak maken?
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs