Groeiproblemen
Re: Groeiproblemen
Altijd met daglicht doen
Het glaasje op/tegen/in de kleurstaal houden, en door het buisje de kleur van de vloeistof vergelijken met de kleur van de kaart. Die je dus door het glaasje heen ziet.
Het glaasje op/tegen/in de kleurstaal houden, en door het buisje de kleur van de vloeistof vergelijken met de kleur van de kaart. Die je dus door het glaasje heen ziet.
dus je kleurschaal is dus eigenlijk een soort van achterwandje. Je kijkt dus door de vloeistof heen naar de kleurschaal. Daarbij moet het dus zo goed als hetzelfde eruitzien nartuurlijk. Volgens mij heb ik het zo dan goed begrepen. Nu nog even een fosfaat test setje kopen 
Jep, je kan je voorstellen dat een buisje van glas beter kijkt dan een plastic buisje wat na verloop van tijd verkleurt of bekrast raakt.
mmm de verwarming was ingesteld op zo'n 25 a 26 graden, echter was het water daadwerkelijk meer 24 a 23 graden. even met een thermometer hem nu omhoog aan het schroeven.
te koud water kan ook de plantengroei beeinvloeden lijkt me?
te koud water kan ook de plantengroei beeinvloeden lijkt me?
Op 24 graden moeten ze het prima kunnen doen hoor.
even de scheikundige termometer... 23 graden was het water terweil ik het op 25 had ingesteld.
nu ingesteld op 28, maar daadwerkelijk is het water dan 25 (nog nagemeten)
nu ingesteld op 28, maar daadwerkelijk is het water dan 25 (nog nagemeten)
Mijn ervaring is dat te warm water, zeg > 29 graden, slechter voor de planten is dan te koud <24 graden. Maar beter is natuurlijk een steady 25 / 26 graden.
Heb ook zo'n sera koffertje en ik vind het zelf ook altijd moeilijk om precies de juiste kleur te schatten. Zal wel een beetje kleurendoof zijn
Had / heb eerste een losse elektronische ph meter en nu een Co2 set ph gecontrolleerd, zie dus netjes een getalletjes
Lijkt me nauwkeuriger, met zo'n glaasje moet je het precies afmeten en zijn de druppels wel even groot...
Er zijn dus ook losse electronische ph meters in de markt, alleen zijn ze geloof ik wel tussen de 20 en 30 euro. En ze moeten toch wel regelmatig geijkt worden.
1x per maand ijk ik beide met zakje Ph 7.0.
Heb ook zo'n sera koffertje en ik vind het zelf ook altijd moeilijk om precies de juiste kleur te schatten. Zal wel een beetje kleurendoof zijn
Had / heb eerste een losse elektronische ph meter en nu een Co2 set ph gecontrolleerd, zie dus netjes een getalletjes
Lijkt me nauwkeuriger, met zo'n glaasje moet je het precies afmeten en zijn de druppels wel even groot...
Er zijn dus ook losse electronische ph meters in de markt, alleen zijn ze geloof ik wel tussen de 20 en 30 euro. En ze moeten toch wel regelmatig geijkt worden.
1x per maand ijk ik beide met zakje Ph 7.0.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
De meeste tropische planten groeien op 24 graden beter zelfs, als de temp hoger is dan 24 graden is mijn ervaring dat juist de algen makkelijker kunnen groeien.
Mijn thermometer geeft in ieder geval 25 / 26 graden aan en heb geen last van alg.
Zit me eigenlijk wel af te vragen of thermometers een afwijking kunnen of mogen hebben?
Zal van de week de thermometers is uitwisselen.
Zit me eigenlijk wel af te vragen of thermometers een afwijking kunnen of mogen hebben?
Zal van de week de thermometers is uitwisselen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Algen gedijen beter bij 25 + graden, het hoeft niet natuurlijk.
ik heb 3 verwarmingselementen nagecheckt met een schykundige thermometer. alle verwarmingselementen hadden wel een afweiking van een graatje of 1 a 2 boven of onder.
Wat is in jouw ogen een Scheikundige thermometer?
Dat die elementen afwijking is algemeen bekend... Je moet ze ook instellen adhv een thermometertje. Vooral die thermostaten met ingebouwd temperatuurschaaltje... klopt niks van..
Dat die elementen afwijking is algemeen bekend... Je moet ze ook instellen adhv een thermometertje. Vooral die thermostaten met ingebouwd temperatuurschaaltje... klopt niks van..
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
hele veel thermometers zijn met alcohol (rode vloeistof) met daarachter een plastic of papieren temperatuurschaaltje. deze zit vaak een beetje losjes erin, en kan nog verschuiven ook wanneer je hem eens laat vallen of wat dan ook.
een scheikundige gaat van -20 t/m 150 en daarbij zitten de getallen in het glas gegraveerd (kunnen dus nooit verschuiven) deze thermometers zijn ook zeer nouwkeurig geijkt (wat vaka bij de goedkopere niet erg nouwkeurig gebeurd) en zijn gevult met kwik (kwik, de zilverkleurige vloeistof die niet vrij verkrijgbaar is in de handel)
dus dta is een beetje het verschil
een scheikundige gaat van -20 t/m 150 en daarbij zitten de getallen in het glas gegraveerd (kunnen dus nooit verschuiven) deze thermometers zijn ook zeer nouwkeurig geijkt (wat vaka bij de goedkopere niet erg nouwkeurig gebeurd) en zijn gevult met kwik (kwik, de zilverkleurige vloeistof die niet vrij verkrijgbaar is in de handel)
dus dta is een beetje het verschil
Heej Dante,
Als je bij mijn profiel kijkt, dan zul je begrijpen dat ik wel weet wat een kwikthermometer is
Maar ik was benieuwd wat je gebruikt. De aquariumthermometer is inderdaad nooit 100% accuraat, maar komt goed in de buurt.. Zo'n glas-thermometer (al dan niet geijkt) is altijd beter. Ik gebruik zelf een digitale thermometer (van het werk...afgeschreven)..
Als je bij mijn profiel kijkt, dan zul je begrijpen dat ik wel weet wat een kwikthermometer is
Groeten,
Patrick
Patrick
Ik gebruik ook een digitale van de Hema deze werkt op een horloge battarij en is zo eentje met een draadje eraan voor de buiten temperatuur. deze draadje heb ik in mijn aquarium hangen. werkt heel mooi en kost zowat niks