Groeiproblemen

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Groeiproblemen

Bericht door Dante »

Bak: Rio 180
Planten: 12 verschillende soorten
Voedingsbodem: ja
Voeding: Easylife Profito, Easylife Ferro, Easylife Profito. (allemaal volgend aaggegeven dosering)

Het probleem is eigenlijk dat sommige planten het extreem goed lijkten te doen (groeien heel snel), terwijl andere lijken te stagneren in hun groei, en sommige zelfs helemaal niet meer lijkten te groeien.
Vallis neria is weer een appart geval. De normale geeft weinig scheut, weinig nieuw blad, bestaande doen het ook niet super. De Krul valis neria geeft veel nieuwe scheut, maar heeft relatief ook veel afstervende bladeren.
Indien nodig kan ik nog wel wat foto’s van de planten met namen erbij hier plaatsten. Dus zeg even als dat handig is.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Sommige planten hebben wel eens een soort tijdelijke stop, iets van winterslaap?
Easy carbo is goed spul, zou hier alleen wel voorzichtig mee zijn.
Gebruik je het met de voorgeschreven dosering?
Zeker valisneria is er gevoelig voor, staat ook bij hun op de site en uit ervaring kan ik dat ook beamen.
Tijdje standaard easy carbo gebruikt en mijn reuze valisneria groeide bak uit en de wat lager blijvende variant legde bijna het loodje.
Nadat ik minder easy carbo begon te gebruiken, af en toe een halve dosering, groeide (en nog steeds) de reuze valisneria vrolijk door, en de kleine variant trok weer helemaal bij en heeft ondertussen een aantal nieuwe stekjes de grond uit gewerkt :-).
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

verpakking zegt 1 tot 2 ml per 50 liter water. ik heb een rio 180. rekenend met netto 150 L water, doseer ik dan ook altijd 3 a 4 ml easycarbo.
dit zou dus geen overschot kunnen zijn :)

ik zal als ik thuis ben vanmiddag/vanavond wel even foto's van de planten plaatsen met hun namen (ook kan je bij de meest recente update kijken van mijn bak, dan zie je ook al wat voor een planten ik heb)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Hieronder een foto van de plant met daaronder de naam, als ik die weet, en hoe zijn groei nu is.

Afbeelding
echinodorus argentinensis -> Groei: redelijk, eens in de 4 a 5 dagen ene nieuw blad
Afbeelding
Eusteralis spiecies -> Groei: Redelijk, wel langzaam, maar ik weet bij deze plant niet beter.
Afbeelding
Naam onbekend -> Groeit zo goed als helemaal niet. ik heb het nog niet ontdekt in ieder geval
Afbeelding
naam onbekend -> Groei op begin redelijk, sinds 1 a 2 weken nouwelijk meer groei.
Afbeelding
naam onbekend -> Groeit nouwelijks.
Afbeelding
Naam onbekend -> bij mijn weten zoizo al een langzaam groeiende plant
Afbeelding
Limnophila heterophylla -> Groei doet het erg goed
Afbeelding
Pogostemon helferi -> groeit maar langzaam
Afbeelding
Krul valis neria -> Goei met veel scheuten, bladeren sterven helaas ook weer redelijk af wanneer hij groter word
Afbeelding
gewone valis neria -> groei: nouwelijk nieuwe scheutjes, weinig nieuw blad.
Afbeelding
Marsilea hirsuta -> groeit maar langzaam
Afbeelding
shinnersia rivularis ->op het begin sterke groei, maar begint steeds minder te worden

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Toevoeging:

nitraat is tussen de 0 en de 12.5 mg/l

kan de kleur niet goed zien, maar zit er ene beetje tussenin. meer rond de 12.5 dan de 0

Fosfaat heb ik geen testje van nog helaas.

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

plant 1: Groeit bij mij wel snel ik knip hem niet zo vaak bij tot er een blad met gaten in zit. die knip ik er tussen uit de rest laat ik verder groeien.
Plant 2: Had in het begin wat moeite met groeien maar toen ik heb diep in de grond drukte (zonder blaadjes dus deze eraf gehaalt) en begon te wortelen groeide deze als een gek 2x in de week bij knippen.
Plant 3: Is volgens mij Belgisch kruid, deze wou bij mij niet echt aan slaan. kreeg wel nieuwe scheuten maar groeide niet snel.
plant 4-10 geen ervaring
Plant 11: Deze stopte ik met de uitlopen de stengeltjes ook onder het grind. in het begin moeilijke starter maar later groeide die te snel door mijn bak heen. ik kreeg in het begin wel 4 blaadjes maar later zat er maar 1 aan. (had een oppervlak van 10 x 15 ongeveer.)
Plant 12 geen ervaring.

Plant 1 was wel met toevoeging. easy carbo en pro fito (volgens beschrijving) en ik had bij plant 1 geen voeding in de bodum bij de anderen had ik van die Tetra voedings korrels. Tevens gebruik ik nu een special plant lamp + daylight. deze had ik nog niet bij plant 1 was alleen 1 daylight lamp.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Re: Groeiproblemen

Bericht door Dante »

ik gebruik dus ook Profito, Ferro en easycarbo. dus daar moet niets mis mee zijn

is deze hoeveelheid nitraat goed voor planten? ja toch?

nu nog even fosfaten meten als ik een setje wete te bemachtigen. want zonder fosfaat is er natuurlijk ook geen groei :)

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Zo te zien heb je een goede basis, maar je planten zijn je grondstoffen op aan het gebruiken, je hebt een aantal veeleisende planten erin staan die veel voeding en veel licht nodig hebben.
Echinodorus doet het beter als je er wat turfblokjes onder legt, eustralis stellata (volgens mij wel, maar te weinig ijzer kan je wat bolletjes grijze rivierklei onder doen om de kleur te stimuleren, zowiezo een langzame groeier.
Dat rode plantje ben ik zelf naar op zoek, het echte papegaaienblad, oftewel de echte anthernanthera reinecki en niet die paarse meuk die aangeboden word in de winkels, heeft niet echt meer voeding nodig op dit moment, maar een beetje co2 zou wonderen doen voor dit plantje.
Pogostemon groeit in de regel gewoon langzaam, hij ziet er goed uit..
Let op met de suggsties die ik doe, als je ze doet, doe het met beleid, je hebt nu een vrijwel algenvrije bak, als je het niet met beleid doet is dat voorbij. Je zou ook gewoon iets minder veeleisende planten erin kunnen doen, waar koop jij je planten eigenlijk?
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Ik gebruik al veel voedingsstoffen iedere week, dus het lijkt me niet dat ze echt snel erdoor heen zullen zijn. Meer wil en durf ik ze ook niet te gaan geven (easycarbo + profito + ferro moet genoeg zijn). Planten kopen in in mijn omgeving een redelijk probleem helaas. Nauwelijks goede dierenwinkels te vinden. Echter de hornbach en de intratuinen hebben zo nu en dan nog wel eens wat waar ik het meeste heb gehaald. Ook paar stekjes van andere gehad.
Ik zie dta je op zoek bent naar papagaaienblad. Mocht hij nu in de toekomtst wat meer gaan groeien, en te groot gaan worden. dan kan ik altijd wat stekjes opsturen ofzo. Maar ik denkt dat daar nog maanden over heen zal gaan

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Dante schreef:Ik gebruik al veel voedingsstoffen iedere week, dus het lijkt me niet dat ze echt snel erdoor heen zullen zijn. Meer wil en durf ik ze ook niet te gaan geven (easycarbo + profito + ferro moet genoeg zijn). Planten kopen in in mijn omgeving een redelijk probleem helaas. Nauwelijks goede dierenwinkels te vinden. Echter de hornbach en de intratuinen hebben zo nu en dan nog wel eens wat waar ik het meeste heb gehaald. Ook paar stekjes van andere gehad.
Ik zie dta je op zoek bent naar papagaaienblad. Mocht hij nu in de toekomtst wat meer gaan groeien, en te groot gaan worden. dan kan ik altijd wat stekjes opsturen ofzo. Maar ik denkt dat daar nog maanden over heen zal gaan
En als extra vraag hierbij wou ik ook dan gelijk weten wta echt goede snelgroeiers zijn dan, die je me kan aanraden? Voor midden of achtergrond maakt me verder niet echt uit. En is er iemand die me evt wat kan sturen, uiteraard tegen betaling enzo.

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Sterrenkruid is een snelle groeier, je eikenblad zou het ook snel moeten doen, maar ik denk niet dat je er veel aan zal hebben heel eerlijk gezegd, volgens mij zit je aardig op je max gezien de stagnerende groei van je planten.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Wat ik heb is geen sterrenkruit, zoals de naam die het aangeeft is het wel een familie ervan, maarja bouwmarkten… dat eikenblad heeft volgens mij voldoende licht. Maarja. Mogelijk dus op een of andere manier toch te weinig voedingsstoffen. Maar dat zou toch raar zijn gezien wat ik aan voeding in de bak gooi voor planten en gezien het nitraatniveau van de bak.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

helaas ontdek ik op heel veel planten, op de bladeren een soort wittige aanslag. zit er ook niet echt gezond uit.

verder zijn er veel planten waarbij de bladeren gaten krijgen. ik geef toch echt zat voeding enzo. ik begrijp er niets meer van :evil:

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

De witee aanslag betekend dat de planten meer carbonaten nodig hebben, er ontstaat dan een proces om dat uit zouten te halen, kalk blijft over en slaat neer op de planten. Co2 is de oplossing dan. Of meer langzame groeiers i.p.v. snelle groeiers.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ik vermoed dat ik al een boosdoener heb gevonden dan.

als je easycarbo gebruikt, zou je dus eigenlijk geen witte aanslag mogen krijgen toch?

nu klopt het dta ik dit gebruik, maar nu herinner ik me dat ik een flinke partij filterkool in het filter heb zitten.
met een aan-zekerheid-grenzende-waarschijnlijkheid is dit de boosdoener die heel ooi de easycarbo me water uit filterd :) en dat verklaart dan een hoop waarom de groei het allemaal niet zo lekker doet.

misschien dat hij zelfs nog meer easylife producten er weer heerlijk uit staat te filteren :lol:

ik ga van het weekend de kool eruit halen. en dan maar weer een maand aankijken. ik durf bijna te wedden dat het ineens langzaam weer beter zal gaan dan :lol: