Maandag vis gekocht en zaterdag dood

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Re: Maandag vis gekocht en zaterdag dood

Bericht door Hobbyaquarium »

Friesian schreef: 18 jun 2023 16:46
Hobbyaquarium schreef: 18 jun 2023 13:59 Als het zo slecht is waarmee is het dan op de markt . Maar vandaag was me. Laaste toe dien dag . Op dag 8 mag ik een water wissel van 30 procent doen en dan afwachten.
Heb je mijn reactie wel gelezen? 🙂

Ja im hebje bericht gelezen en heb 3 maanden terug ook al aangegeven dat ik GEEN geld heb voor ene buiten filter .
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Hoeveel liter is je aquarium qua inhoud? En wat doe je? Hoe vaak doe je filter onderhoud?

Ik neem aan dat bij het middel dat je gebruikt hebt een bijsluiter zat. Heb je die gelezen voordat je bent begonnen met het te gebruiken?
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Hobbyaquarium schreef: 18 jun 2023 21:05 Denk dat ik amar weg ha hier. Ik heb het idee dat er weer tegen mij gekeerd word ek dat ik weer niks goed doe . Wat ik ook doe . Mij zie je niet meet terug hier helaas
Dat zou zonde zijn. Volgens mij probeert iedereen hier je te helpen :)
Als je een aquariumspeciaalzaak bij je in de buurt hebt, kun je daar ook langs voor advies. Jumper, Hornbach etc. heb ik geen hoge pet van op

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Lamith schreef: 19 jun 2023 08:25
Hobbyaquarium schreef: 18 jun 2023 21:05 Denk dat ik amar weg ha hier. Ik heb het idee dat er weer tegen mij gekeerd word ek dat ik weer niks goed doe . Wat ik ook doe . Mij zie je niet meet terug hier helaas
Dat zou zonde zijn. Volgens mij probeert iedereen hier je te helpen :)
Als je een aquariumspeciaalzaak bij je in de buurt hebt, kun je daar ook langs voor advies. Jumper, Hornbach etc. heb ik geen hoge pet van op
Ik heb ook al eerder tegen de TS gezegd dat niemand hem aanvalt of in de grond trapt. Klopt verder helemaal wat je zegt. En ik lees en zie een paar belangrijke punten van aandacht.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Hobbyaquarium schreef: 18 jun 2023 21:06
Friesian schreef: 18 jun 2023 16:46
Hobbyaquarium schreef: 18 jun 2023 13:59 Als het zo slecht is waarmee is het dan op de markt . Maar vandaag was me. Laaste toe dien dag . Op dag 8 mag ik een water wissel van 30 procent doen en dan afwachten.
Heb je mijn reactie wel gelezen? 🙂

Ja im hebje bericht gelezen en heb 3 maanden terug ook al aangegeven dat ik GEEN geld heb voor ene buiten filter .
Als je dit 3 maanden geleden hebt aangegeven, is het goed mogelijk dat andere mensen hier nog niet van op de hoogte te zijn. Als je hier het geld niet voor hebt, houd het op. We kunnen echter niet in jouw leven kijken en moeten het doen met de informatie die je ons geeft. Het was een goedbedoeld advies, Friesian heeft waarschijnlijk niet meegekregen dat je dit al 3 maanden terug hebt aangegeven. Niemand keert zich tegen je, we proberen je te helpen, zodat hopelijk je aquarium een stuk beter gaat draaien en je er weer plezier aan gaat beleven ;) wat ik al vaker gezegd heb, wij verdienen niet aan je, we helpen omdat we je willen helpen. We hebben er geen baat bij dat je bepaalde producten wel of niet koopt, ons advies is dus eerlijk. Terwijl een winkel vaak toch verkoop in zijn achterhoofd houd, ongeacht of dit de juiste optie is. Zonder verkoop bestaat een bedrijf namelijk niet lang. Probeer de adviezen hier iets minder aanvallend te zien, want zo zijn ze zeker niet bedoeld ;)

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Friesian schreef: 19 jun 2023 07:51 Hoeveel liter is je aquarium qua inhoud? En wat doe je? Hoe vaak doe je filter onderhoud?

Ik neem aan dat bij het middel dat je gebruikt hebt een bijsluiter zat. Heb je die gelezen voordat je bent begonnen met het te gebruiken?
Mijn aquarium is 60 l . Hij is 60 cm breed . Ik heb sameb met de jumper ( die hebben voor vissen geleerd) de bijsluiter gelezen en zo samen de verzorging van de vissen op genomen . Ik ga echt niet naar een houtje touwtje winkel. Mijn filter draait al sinds ik heb heb heb daar geen buisluoter van
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Erg vervelend voor je! Ik denk dat we allemaal wel kunnen zeggen dat we (ooit) problemen met onze aquaria hebben gehad. Ook ik heb de neiging gehad om te stoppen. Maar dat zou zo jammer en ook onnodig zijn. Met z’n allen proberen we hier met elkaar mee te denken om zo tot een mogelijke oorzaak en natuurlijk oplossing te komen. Er zijn hier al heel wat mensen verder geholpen!

Je komt hier voor advies omdat je het niet meer ziet zitten. Ik snap je vreselijke frustratie en soms ook radeloosheid: wát is er toch aan de hand…wij stellen op onze beurt veel vragen om de oorzaak te achterhalen. De meesten van ons zijn inmiddels behoorlijk ervaren en scharen winkels als de Jumper wel onder ‘houtje touwtje winkels’. Dat is niet gemeen bedoeld. Niet naar de Jumper en zéker niet naar jou. We bedoelen dat als waarschuwing. Ik denk dat we allemaal tijdens de start van onze aquaria klakkeloos de adviezen van dergelijke winkels hebben overgenomen. Ik ben daar met m’n eerste aquarium ook mee de mist in gegaan. Het zijn namelijk niet alleen de dingen die ze je adviseren, maar ook de dingen die ze juist níet tegen je gezegd hebben. Een speciaalzaak is enkel en alleen gericht op aquaria. De expertise die ze bij zaken als Jumper zeggen te hebben, valt in het niet bij jarenlange ervaringen van het personeel in speciaalzaken. Daarbij hebben de mensen die daar werken vaak zelf ook een aquarium thuis. Ik zou zeggen: ga es op zoek naar een speciaalzaak in Friesland (daar woon je als ik het goed heb). Geen Jumper, Hornbach, Pets Place enz. Mocht je in de buurt van Groningen stad wonen, dan raad ik Frits Kuiper aan.

Dat gezegd hebbende, proberen we je uiteraard nog steeds te helpen. We zullen dingen zeggen die lijnrecht tegenover de adviezen van de Jumper staan. Ik snap je irritatie daarover. Maar let wel: je vraagt om advies en die geven wij. Adviezen zijn er om aan te nemen of af te slaan. Daar ben je geheel vrij in natuurlijk. Mocht je meegaan met de adviezen die Jumper je geeft en het blijkt dat dat niet helpt, dan kan je daar zelf je conclusies uit trekken. Je bent hier altijd welkom en ja, we zullen dingen zeggen die je wellicht niet wil horen. Soms is dat nou eenmaal zo. Maar wat Amber ook zei: wij hebben geen baat bij het geven van slechte adviezen. We verdienen niks aan je. We hebben maar één doel hier: mensen met problemen zo goed mogelijk helpen.

Doe er je voordeel mee! 😉

En dan terugkomen op je probleem: ik denk ook dat je zieke vissen hebt gekocht. Ziektes zijn niet altijd zichtbaar, wat kan verklaren dat Jumper ze wel gewoon verkocht. Ik denk dat je waterwissels moet blijven doen en hopen dat er niet meer vissen het loodje gaan leggen. Hou er rekening mee dat dat nog wel kan gebeuren. Soms is een bepaalde ziekte domweg té overheersend en kan je er nauwelijks wat tegen beginnen. In dat geval is het wachten tot de laatste vissen dood zijn. Flinke waterwissel en minstens 4 weken visloos laten draaien. Het filter met rust laten.

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Muppet1987 schreef: 19 jun 2023 19:08 Erg vervelend voor je! Ik denk dat we allemaal wel kunnen zeggen dat we (ooit) problemen met onze aquaria hebben gehad. Ook ik heb de neiging gehad om te stoppen. Maar dat zou zo jammer en ook onnodig zijn. Met z’n allen proberen we hier met elkaar mee te denken om zo tot een mogelijke oorzaak en natuurlijk oplossing te komen. Er zijn hier al heel wat mensen verder geholpen!

Je komt hier voor advies omdat je het niet meer ziet zitten. Ik snap je vreselijke frustratie en soms ook radeloosheid: wát is er toch aan de hand…wij stellen op onze beurt veel vragen om de oorzaak te achterhalen. De meesten van ons zijn inmiddels behoorlijk ervaren en scharen winkels als de Jumper wel onder ‘houtje touwtje winkels’. Dat is niet gemeen bedoeld. Niet naar de Jumper en zéker niet naar jou. We bedoelen dat als waarschuwing. Ik denk dat we allemaal tijdens de start van onze aquaria klakkeloos de adviezen van dergelijke winkels hebben overgenomen. Ik ben daar met m’n eerste aquarium ook mee de mist in gegaan. Het zijn namelijk niet alleen de dingen die ze je adviseren, maar ook de dingen die ze juist níet tegen je gezegd hebben. Een speciaalzaak is enkel en alleen gericht op aquaria. De expertise die ze bij zaken als Jumper zeggen te hebben, valt in het niet bij jarenlange ervaringen van het personeel in speciaalzaken. Daarbij hebben de mensen die daar werken vaak zelf ook een aquarium thuis. Ik zou zeggen: ga es op zoek naar een speciaalzaak in Friesland (daar woon je als ik het goed heb). Geen Jumper, Hornbach, Pets Place enz. Mocht je in de buurt van Groningen stad wonen, dan raad ik Frits Kuiper aan.

Dat gezegd hebbende, proberen we je uiteraard nog steeds te helpen. We zullen dingen zeggen die lijnrecht tegenover de adviezen van de Jumper staan. Ik snap je irritatie daarover. Maar let wel: je vraagt om advies en die geven wij. Adviezen zijn er om aan te nemen of af te slaan. Daar ben je geheel vrij in natuurlijk. Mocht je meegaan met de adviezen die Jumper je geeft en het blijkt dat dat niet helpt, dan kan je daar zelf je conclusies uit trekken. Je bent hier altijd welkom en ja, we zullen dingen zeggen die je wellicht niet wil horen. Soms is dat nou eenmaal zo. Maar wat Amber ook zei: wij hebben geen baat bij het geven van slechte adviezen. We verdienen niks aan je. We hebben maar één doel hier: mensen met problemen zo goed mogelijk helpen.

Doe er je voordeel mee! 😉

En dan terugkomen op je probleem: ik denk ook dat je zieke vissen hebt gekocht. Ziektes zijn niet altijd zichtbaar, wat kan verklaren dat Jumper ze wel gewoon verkocht. Ik denk dat je waterwissels moet blijven doen en hopen dat er niet meer vissen het loodje gaan leggen. Hou er rekening mee dat dat nog wel kan gebeuren. Soms is een bepaalde ziekte domweg té overheersend en kan je er nauwelijks wat tegen beginnen. In dat geval is het wachten tot de laatste vissen dood zijn. Flinke waterwissel en minstens 4 weken visloos laten draaien. Het filter met rust laten.
@Muppet1987 en @amber98

+1 👍

Jullie verwoorden precies mijn gedachten

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Hobbyaquarium schreef: 19 jun 2023 18:24
Friesian schreef: 19 jun 2023 07:51 Hoeveel liter is je aquarium qua inhoud? En wat doe je? Hoe vaak doe je filter onderhoud?

Mijn aquarium is 60 l . Hij is 60 cm breed . Ik heb sameb met de jumper ( die hebben voor vissen geleerd) de bijsluiter gelezen en zo samen de verzorging van de vissen op genomen . Ik ga echt niet naar een houtje touwtje winkel. Mijn filter draait al sinds ik heb heb heb daar geen buisluoter van
Dat is een mooi bakje! Kun je wat meer vertellen over filtermateriaal en onderhoud? Hoe vaak doe je onderhoud aan het (filter)materiaal? Welk filtermateriaal heb je?

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

Friesian schreef: 20 jun 2023 09:17
Hobbyaquarium schreef: 19 jun 2023 18:24

Dat is een mooi bakje! Kun je wat meer vertellen over filtermateriaal en onderhoud? Hoe vaak doe je onderhoud aan het (filter)materiaal? Welk filtermateriaal heb je?
mijn filter heeft watten , ik doe de onderhoud van het filter als de filter niet veel meer water uit spuit , en als ik de filter uitspoel doe ik dit in het water van het aquarium , dus ik haal wat water uit het aquarium doe ik in de emmer die ik alleen gebruik voor het aqiuaruim , en daar spoel ik de watten mee uit en dan hang ik hem terug in het aqurium , ik houd de waardes goed in de gaten met test strips aan de hand van de test kan ik zien of ik water moet verversen of niet
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Onderwerp auteur
Hobbyaquarium
0-200
0-200

ik ben even in men foto s gaan scrollen en heb men beginners bak weer gevonden . met die had ik geen problemen /. val me asjeblieft niet aan dat hij te klein is , dit wist ik ook wel maar dit is men beginners bak nu heb ik de 6o l die zal ik ook hier in voegen
Afbeelding dit is de 6 hoek van jaren terug

en dit is hem de 60 cm bak

Afbeelding
Fryslan boppe
Hobby aquarium

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Heey hobbyaquarium.
We hebben toch met elkaar afgesproken dat niemand niemand aanvalt.

Leuk die beginners ai. Ik ben met dezelfde soort van bak al heul errug veul jaaaaren geleden door mijn zwager ook besmet geraakt door het fiskuhs virus.. 😃

Maar om nu terug te gaan naar het oorspronkelijk verhaal. Je had uitval en voor dit topic had je ook uitval. Nu ben ik door je reactie opzoek gegaan naar informatie. Elk forum heeft weer een andere werkwijze. Maar eerder topic heb ik nu gevonden via je gebruikersnaam.

Eerder had je jammer genoeg ook wat problemen met uitval. Ik heb je toen als advies gegeven om sponzen in het filter te gebruiken. Dat is werkelijk veel beter dan filterwatten. Dus datzelfde advies geef ik je nu opnieuw.

Ik zou er trouwens nog iets anders aan toevoegen omdat een buitenfilter je te duur vindt. Ik wil je toch vragen om eens een Eheim 2213 via internet eens te vergelijken met wat je nu hebt. Persoonlijk denk ik dat ik een goed plan voor je heb om minder problemen te hebben.

Anderen, wij, ik willen (niet alleen) jou zoals al gezegd is door de keiiiiiiigoeie dames graag helpen met eerlijke adviezen