Erg vervelend voor je! Ik denk dat we allemaal wel kunnen zeggen dat we (ooit) problemen met onze aquaria hebben gehad. Ook ik heb de neiging gehad om te stoppen. Maar dat zou zo jammer en ook onnodig zijn. Met z’n allen proberen we hier met elkaar mee te denken om zo tot een mogelijke oorzaak en natuurlijk oplossing te komen. Er zijn hier al heel wat mensen verder geholpen!
Je komt hier voor advies omdat je het niet meer ziet zitten. Ik snap je vreselijke frustratie en soms ook radeloosheid: wát is er toch aan de hand…wij stellen op onze beurt veel vragen om de oorzaak te achterhalen. De meesten van ons zijn inmiddels behoorlijk ervaren en scharen winkels als de Jumper wel onder ‘houtje touwtje winkels’. Dat is niet gemeen bedoeld. Niet naar de Jumper en zéker niet naar jou. We bedoelen dat als waarschuwing. Ik denk dat we allemaal tijdens de start van onze aquaria klakkeloos de adviezen van dergelijke winkels hebben overgenomen. Ik ben daar met m’n eerste aquarium ook mee de mist in gegaan. Het zijn namelijk niet alleen de dingen die ze je adviseren, maar ook de dingen die ze juist níet tegen je gezegd hebben. Een speciaalzaak is enkel en alleen gericht op aquaria. De expertise die ze bij zaken als Jumper zeggen te hebben, valt in het niet bij jarenlange ervaringen van het personeel in speciaalzaken. Daarbij hebben de mensen die daar werken vaak zelf ook een aquarium thuis. Ik zou zeggen: ga es op zoek naar een speciaalzaak in Friesland (daar woon je als ik het goed heb). Geen Jumper, Hornbach, Pets Place enz. Mocht je in de buurt van Groningen stad wonen, dan raad ik Frits Kuiper aan.
Dat gezegd hebbende, proberen we je uiteraard nog steeds te helpen. We zullen dingen zeggen die lijnrecht tegenover de adviezen van de Jumper staan. Ik snap je irritatie daarover. Maar let wel: je vraagt om advies en die geven wij. Adviezen zijn er om aan te nemen of af te slaan. Daar ben je geheel vrij in natuurlijk. Mocht je meegaan met de adviezen die Jumper je geeft en het blijkt dat dat niet helpt, dan kan je daar zelf je conclusies uit trekken. Je bent hier altijd welkom en ja, we zullen dingen zeggen die je wellicht niet wil horen. Soms is dat nou eenmaal zo. Maar wat Amber ook zei: wij hebben geen baat bij het geven van slechte adviezen. We verdienen niks aan je. We hebben maar één doel hier: mensen met problemen zo goed mogelijk helpen.
Doe er je voordeel mee!
En dan terugkomen op je probleem: ik denk ook dat je zieke vissen hebt gekocht. Ziektes zijn niet altijd zichtbaar, wat kan verklaren dat Jumper ze wel gewoon verkocht. Ik denk dat je waterwissels moet blijven doen en hopen dat er niet meer vissen het loodje gaan leggen. Hou er rekening mee dat dat nog wel kan gebeuren. Soms is een bepaalde ziekte domweg té overheersend en kan je er nauwelijks wat tegen beginnen. In dat geval is het wachten tot de laatste vissen dood zijn. Flinke waterwissel en minstens 4 weken visloos laten draaien. Het filter met rust laten.