bruine randen

Dante
600-800
600-800

Re: bruine randen

Bericht door Dante »

Ilonka schreef:
jean-paul schreef:Ilonka,

Neem het me niet kwalijk maar ik blijf bij mijn mening: op de foto is trouwens te zien dat je hygrophilla (als ik me niet vergis - plantjes midden achteraan) ook blaadjes verliest, maw ook je andere plantjes doen het niet opperbest. Als je het bruissteentje in je bak laat, zal je over enkele weken moeten constateren dat je planten het erg moeilijk hebben wegens CO2-gebrek. Een interessant artikel over CO2 vind je bv hier: http://www.aquarialeeuwarden.nl/pagina' ... esting.htm
Ik neem je niets kwalijk hoor!!!
Ik ga het zeker uitproberen!!! :wink:
ik bedoelde het ook niet aanvallend maar als je het in een speciaalzaak navraagd mag je toch aannemen dat ze weten waar ze over spreken!!!
:|
In iedergeval bedankt voor de tip!!!! :D

Waarom het geen bruinalg is ...omdat ik het niet afspoelen kan.
hoe ontstaat bruinalg eigenlijk????
Mijn ervaring is dat je vaak niet weten waar ze het over hebben :P
Zijn bij jou toevallig je waterwaarden bekend? (KH en PH) zo ja, dan kan je in diverse tabellen het co2 gehalte van ej water opzoeken. Co2 is voor de planten erg belangrijk om te kunnen groeien.

Als je nog niet naar de winkel bent geweest voor plantenvoeding kan ik je aanraden een product als Easylife Profito te nemen. Behalve ijzer zitten hier nog meer belangrijke bouwstoffen voor de planten in.

Als het dan na 2 weken niet beter begint te gaan met de planten moet je gewoon weer aan de bel trekken!

Suc6 ermee!

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

Dank jullie wel allemaal!!!
Ik heb het niet alleen afgespoeld maar ook gevreven (wel voorzichtig natuurlijk!!)en het laat niet los.
Het zit maar op 2 plantjes en dat zijn die plantjes die ik gekocht heb met zo'n loodje.Kan het daaraan liggen?????
Heb gisteren ook ongeveer 25% van het water ververst.
En wat betreft het verlengen van het licht.Ik heb het nu 12uur aan en 12uur uit.
Als ik het toch langer aan laat krijg je toch te veel en te snel alg?!
Ga in iedergeval een test doen vandaag (tenminste als ik op tijd terug ben uit het ziekenhuis met mijn zoontje) anders morgen.
Ben benieuwd!!!
Laat het nog weten!!!!
Groetjes Ilonka

jari4now

Bericht door jari4now »

Ilonka, het is nog vroeg voor mij. :? ...maar heb je het loodje eraf gehaald? :roll:
Enne Co2...allemaal ingewikkeld hoor.....probeer eerst maar eens gewoon ijzermeststof, en wellicht ook wat profito van Easylife, maar volgens mij zit daar niet zo veel ijzer in.

Het verlengen van het licht heeft alleen zin als het bruinalg/kieselalg is, afhankelijk van het type lamp kan je er eventueel wel wat sneller alg door krigen al je het ver overtrekt, maar probeer eerst eens 2 uurtjes langer.......maar het heeft dus wel effect bij bruinalg, maar bij de rest weet ik niet wat het doet

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

Ja,het loodje heb ik eraf gehaald en een stukje van de wortels afgeknipt.
En als het toch bruinalg is??
Wat moet ik dan doen???
Er zit nu 1 lamp in een Daylite 15watt, 438mm
Wat te doen?????? :( :?
Groetjes Ilonka

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Als het idd bruinalg is moet je er niet een tegroot probleem van maken...
Dit is een veelvoorkomend probleem bij opstart van je aquarium.
Meestal als je het gewoon laat gaan en met rust laat, lost het soms vanzelf op, wat je zou kunnen doen is de ergste bladeren ertussen uit knippen of proberen weg te vegen tussen je duim en wijsvinger.
9 van de 10 nieuwe opgestarte aqua's hebben met dit probleem te kampen..t is wel niet echt een heel fraai gezicht maar je moet er even doorheen.

Als je plantjes te lang worden kan je ze aftoppen en weer in de grond steken. zo groeien ze mooi vol door en vallen straks de bruinige of kale plekjes niet meer op..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

jari4now

Bericht door jari4now »

Als het bruinalg is dan is het wel belangrijk je bladeren schhon te houden...anders sterft e.e.a. af en blijft best wel lang lelijk.

Overigens zijn vloeibare meststoffen nooit weg hoor.....

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

Als ik nog nieuwe plantjes erin wil hebben,kan ik denk ik het beste even wachten tot de bruinalg weg is.
Begint het dan niet weer opnieuw??
Hoelang blijft bruinalg bestaan??
Heb nog niet meststof kunnen kopen en heb het er al in gedaan.
Ben heel benieuwd wat het wordt!!
Groetjes Ilonka

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Met meer planten uitzetten zou ik idd nog even wachten. Vaak duurt het een week of 4 en dan merk je dat het vanzelf weer wegtrekt van je stenen e.d.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Ik heb ook bij de opstart van mijn bak last gehad van bruinalg, maar inderdaad, eens de planten goed groeien krijgen de algen geen kans meer.
Wat de algen ook moeilijk maakt: je licht laten branden bv van 7-13 en van 16-22 uur. De rustpauze zorgt ervoor dat de planten zelf CO2 produceren (zoals 's nachts) en dan nadien daarvan kunnen profiteren om te groeien en zuurstof voor de vissen te produceren. Een tip die ik ooit zelf van iemand kreeg, en het helpt: ik heb quasi geen last van algen in mijn bak.
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

Dank je wel voor de tip Jean-Paul.
Ga het gelijk uitproberen.
Ik heb ook meststof er in gedaan,ben benieuwd.
Moet ik nu ook 1x per week 25% van het water verversen??
Gelukkig ben ik niet de enige met bruinalg (als het dat ik maar het begint er steeds meer op te lijken!!)!!!
Was al bang dat ik iets verkeert deed of had gedaan!!
Groetjes Ilonka

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Als jullie mest stof bij jullie planten willen doen en je kan of hebt geen Co2 waarom dan niet gewoon RFK met wat turf en dat tussen de wortels van jullie planten doen. Ik weet zeker dat ze dan gaan groeien als kool zonder dat je middeltjes aan je water toevoegt.

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

Kan je mij uitleggen wat je met RFK bedoelt??
Groetjes Ilonka

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Tuurlijk kan ik dat Ilonka, FRK is Franse Rode Klei te krijgen bij http://www.aquaplantsonline.nl/voedings ... p-719.html

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Volgens mij is dit nog niet langs gekomen, maar Easy Carbo van EasyLife vind ik persoonlijk ook wel goed helpen tegen alg.
Als je het gaat gebruiken, zeker niet meer geven als aangegeven staat.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Ilonka
0-200
0-200

Bericht door Ilonka »

Dank je wel voor de uitleg!!!
Ik gebruik nu ook die Easy Carbo.
Hoop dat ik er gauw van af ben!!!
Groetjes Ilonka