Omdat ik pas begonnen ben en niet wist hoe ze ging reageren + aquarium heefr veel meer gekost dan gedacht, rij ik haar nu gewoon simpel met een zacht halster en daaraan vast gemaakt oude springteugels. Ik rij haar daarmee op de wei. Voornamelijk cirkels ipv figuren, zodat ze goed op mijn benen en zit gaat reageren. Kleine cirkel rechts, grote cirkel links, kleine cirkel links, grote cirkel rechts, grote cirkel links en zo verder in zowel stap als draf. Dat gaat op dit moment best goed, beter dan verwacht. Galoperen is voor haar een moeilijk onderdeel in een gesloten ruimte maar enkele passen galop bitloos gaan ook al. (Met minder protest dan met bit) van draf naar stap en stap naar halt gaan perfect. Ook achteruit gaat prima.
Ik rij haar eerst heel even met hoofdstel om, als ze goed luistert, te wisselen. Tot nu toe was het dus nog niet praktisch, maar binnenkort wil ik haar gaan rijden met het hoofdstel. Ik heb een portugees hoofdstel die (zonder dat het de bedoeling is) ook makkelijk bitloos te maken is. Mocht alles echt heel goed gaan, koop ik dan wel een echt bitloos hoofdstel. Wat dat dan voor iets wordt, weet ik nog niet.
Ik hoop haar, als het even mee zit, eind volgend jaar te kunnen rijden met enkel een neckrope in gesloten ruimtes (buiten ga ik dat niet proberen)
@Linda, als mijn paard zich altijd gedroeg, zou je wel eens mogen komen rijden. Maar ik vertrouw haar niet altijd zoals je al gelezen had haha