Bio CO2 en plantenvoeding?

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bio CO2 en plantenvoeding?

Bericht door tobyderks »

Hoi,
Ik merk dat mijn planten te weinig co2 hebben. Ze worden geel en krijgen bruine vlekken.
Daarom wil ik graag een bio co2 systeem maken. Daar had ik alleen nog even een paar vraagjes over...
1. Kan ik 2 gistflessen op 1 wasfles aansluiten? (Dus dat er 2 slangetjes het water in gaan (3 gaatjes))
2. Kan ik kit gebruiken om alles luchtdicht te maken?

Ik heb het hele huis doorzocht voor een bakje die ik als diffusor kan gebruiken, maar kon uiteindelijk alleen dit vinden (zie foto). Mijn aq is 60 bij 30 dus zou het bakje 6 bij 3 moeten zijn. Dit ronde bakje heeft een doorsnee (diameter) van 4,5 cm, kan dit? En tot hoe ver moet ik het bakje afknippen? Moet ie heel lang zijn of juist erg kort?

Afbeelding

Alvast bedankt!!!
Laatst gewijzigd door tobyderks op 15 mar 2016 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.

stylz
1000+
1000+

Re: Bio CO2: Wasfles en Diffusor?

Bericht door stylz »

Toby,
De verschijnselen die je bij je planten beschrijft duiden niet op CO2 te kort, hoe kom je er bij dat je een te kort hebt, heb je bv een checker in je bak hangen ?
Als je nog geen checker hebt zou ik die aanschaffen voor je CO2 gaat toepassen, een bakje is ook gewoon te koop als je de juiste maat zoekt :)
Ja je kan 2 flessen op een wasfles zetten, kit helpt om af te dichten, maar hecht maar beperkt dus liever niet.
je bakje heeft 15,8 cm2 al oppervlak je 3x6 bakje komt op 18 cm2 bakje hoef je niet af te knippen.

ik denk eerder aan een microsporen te kort.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:Toby,
De verschijnselen die je bij je planten beschrijft duiden niet op CO2 te kort, hoe kom je er bij dat je een te kort hebt, heb je bv een checker in je bak hangen ?
Als je nog geen checker hebt zou ik die aanschaffen voor je CO2 gaat toepassen, een bakje is ook gewoon te koop als je de juiste maat zoekt :)
Ja je kan 2 flessen op een wasfles zetten, kit helpt om af te dichten, maar hecht maar beperkt dus liever niet.
je bakje heeft 15,8 cm2 al oppervlak je 3x6 bakje komt op 18 cm2 bakje hoef je niet af te knippen.

ik denk eerder aan een microsporen te kort.
Omdat mijn lamp voldoende draait (10 uur) dus daar ligt het niet aan. Ik voeg 1x per week profito toe, dus dat is ook goed. Toen ik wat bewoners er bij zette, leek het beter te gaan (toen was er dus meer co2). Daarna ging het weer mis.

Sorry misschien was ik njet helemaal duidelijk: ik heb alleen dat bakje van 15,8 cm2, niet dat bakje van 6x3. Ik heb (nog) heen co2 meter... Kan je die ook gewoon in een dierenwinkel halen? De speciaalzaak waar ik normaal naar toe ga is een beetje ver, ik kan nu naar een dierenwinkel fietsen :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

veel winkels hebben wel CO2 checkers, anders zooplus bv :)
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... erle/71265

Profito is alleen maar micro's als je je aan de dubbele dosering houd is dat dus goed, licht staat goed, maar heb je ook macro sporen elementen als nitraat en fosfaat ?
gebreks verschijnselen zijn niet al te makkelijk te duiden.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Je was duidelijk over je bakjes, ik probeerde alleen aan te geven dat je bakje in oppervlakte iets lager was als wat jij als ideaal opgaf.
Ik zou eerst een kijken wat de checker doet voor je heel veel andere dingen overhoop haalt.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

stylz schreef:veel winkels hebben wel CO2 checkers, anders zooplus bv :)
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/techn ... erle/71265

Profito is alleen maar micro's als je je aan de dubbele dosering houd is dat dus goed, licht staat goed, maar heb je ook macro sporen elementen als nitraat en fosfaat ?
gebreks verschijnselen zijn niet al te makkelijk te duiden.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Je was duidelijk over je bakjes, ik probeerde alleen aan te geven dat je bakje in oppervlakte iets lager was als wat jij als ideaal opgaf.
Ik zou eerst een kijken wat de checker doet voor je heel veel andere dingen overhoop haalt.
Oei dat ding is nog best prijzig... Ik fiets wel even langs de intratuin, daar hebben ze ook veel. Maar moet het per se die zijn of zijn er ook goedkopere die ook goed zijn?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ja kan goedkoper en duurder :)
ik betwijfel of een intra tuin dit heeft en of je onder deze prijs voor deze tester kan komen

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb deze: http://www.aquaplantsonline.nl/co2/colo ... r-co2-test
En die werkt super :duim:
Maar die hebben ze niet bij de intratuin denk ik..Daar hebben ze sowieso niet zoveel..

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Linda schreef:Ik heb deze: http://www.aquaplantsonline.nl/co2/colo ... r-co2-test
Maar die hebben ze niet bij de intratuin denk ik..Daar hebben ze sowieso niet zoveel..
he wat toevallig ik heb precies dezelfde :mrgreen:
'The eye is useless, if the mind is blind'

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Linda schreef:Ik heb deze: http://www.aquaplantsonline.nl/co2/colo ... r-co2-test
Ach ja ik ga gewoon even kijken. Nu moet ik zeggen dat ze bij deze intratuin best wel een ruim assortiment wat betreft aquarium techniek. maar de vissen daar.... weinig en de helft is ziek, het is nog net geen walmart...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

tobyderks schreef:
Ach ja ik ga gewoon even kijken. Nu moet ik zeggen dat ze bij deze intratuin best wel een ruim assortiment wat betreft aquarium techniek. maar de vissen daar.... weinig en de helft is ziek, het is nog net geen walmart...
das ook een stevig stukje rijden naar walmart :)

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Nou ik ben bij de intratuin en 3 dierenwinkels geweest, maar nergens hadden ze iets... Maar bij de laatste winkel heb ik met de eigenaar gesproken en hij zei dit:

Co2 meten heeft weinig zin want het schommelt altijd. (Ik was het daar niet mee eens maar ik had geen zin in een discusie ...). Maar ik kon het volgende proberen om de planten op te lappen:
Als de Profito op is, voortaan Carbo gebruiken.
De lamp een half uur langer aan laten staan.
Het aq niet iedere week maar 1 x in de 14 dagen verschonen.
Klopt dit of niet?
Maar goed moet ik nog verder zoeken naar een co2 meter? En dan op internet bestellen? Of maar gewoon dat bio CO2 systeem er in hangen?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

tobyderks schreef:Nou ik ben bij de intratuin en 3 dierenwinkels geweest, maar nergens hadden ze iets... Maar bij de laatste winkel heb ik met de eigenaar gesproken en hij zei dit:

Co2 meten heeft weinig zin want het schommelt altijd. (Ik was het daar niet mee eens maar ik had geen zin in een discusie ...). Maar ik kon het volgende proberen om de planten op te lappen:
Als de Profito op is, voortaan Carbo gebruiken.
De lamp een half uur langer aan laten staan.
Het aq niet iedere week maar 1 x in de 14 dagen verschonen.
Klopt dit of niet?
Maar goed moet ik nog verder zoeken naar een co2 meter? En dan op internet bestellen? Of maar gewoon dat bio CO2 systeem er in hangen?
Toby,
Is denk ik verstandig dat je de discussie niet bent aangegaan, het is wat onzinnig wat de man zegt.
Ja CO2 slingert, ja, in de nacht wordt er geen CO2 verbruikt het gehalte loopt dan wat op, met licht aan gaan de planten gebruiken, als je niet te veel licht hebt dan is je CO2 aan het einde van de dag nog boven de 5 PPM.
Heb je te veel licht dan kan je al na 4 uur zonder CO2 zitten, je planten stagneren dan en algen gaan groeien, het is dus wel van belang om te weten hoeveel CO2 er in je aquarium zit.
Als de profito op is carbo gaan doseren ??? das totale onzin, profito levert sporen elemeneten voor je planten groei meer geen koolstof, dat doet normaal CO2 maar easy carbo is ook een koolstofbron voor je planten.
Het zijn 2 totaal verschillende dingen en ze werken prima naast elkaar, je moet ze beide doseren ! zeker als je geen CO2 hebt is easy carbo een goed hulpmiddel.
Ik zou altijd een CO2 meter kopen, je kan op bio CO2 overstappen, maar dan zie je tenmiste wat je doet met een checker.
Ik ben geen fan van Bio CO2 omdat ik het te instabiel vind en je daarmee ook algen kan krijgen.
Je aquarium minder verschonen kan je gebruikt geen EI zover ik weet en je belicht matig, het gaat je verder niet helpen ben ik bang.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Is er ook een manier om NU te testen wat het co2 gehalte is bijvoorbeeld d.m.v. een teststrip ofzo? Als ik zo'n meter ga bestellen van 14 euro en het co2 gehalte blijkt goed te zijn, wat moet ik er dan nog mee? Blijkbaar kan het aq zichzelf dan prima in balans houden, dus hoef ik het ook niet meer 24/7 te weten.
Wanneer ik dat ding er wel in wil hangen, is wanneer blijkt dat er te weinig co2 in het water zit en ik dus co2 moet toevoegen, op welke manier dan ook. Dan wil ik namelijk wel in de gaten houden of ik te veel of te weinig toevoeg.
Ik heb al opgezocht hoe dat eventueel zou kunnen, maar volgens de (onbetrouwbare) ph kh tabel voeg ik te veel co2 toe :?

fenna
200-400
200-400

Bericht door fenna »

tobyderks schreef:Is er ook een manier om NU te testen wat het co2 gehalte is bijvoorbeeld d.m.v. een teststrip ofzo? Als ik zo'n meter ga bestellen van 14 euro en het co2 gehalte blijkt goed te zijn, wat moet ik er dan nog mee? Blijkbaar kan het aq zichzelf dan prima in balans houden, dus hoef ik het ook niet meer 24/7 te weten.
Wanneer ik dat ding er wel in wil hangen, is wanneer blijkt dat er te weinig co2 in het water zit en ik dus co2 moet toevoegen, op welke manier dan ook. Dan wil ik namelijk wel in de gaten houden of ik te veel of te weinig toevoeg.
Ik heb al opgezocht hoe dat eventueel zou kunnen, maar volgens de (onbetrouwbare) ph kh tabel voeg ik te veel co2 toe :?
Hallo Toby,

Hier zit je in een gedachtengang die ik niet helemaal kan volgen.
Je zegt dat je alleen wilt meten als je tekort komt en dan de tester in je aquarium wilt hangen tot je weer op goed niveau CO2 zit
De beste manier, in mijn beleving, om economisch CO2 te testen is zo'n continu tester. teststrips hebben niet de naam dat ze betrouwbaar zijn (op zijn best een beetje indicatief), dus ik lees je verhaal een beetje als dat je iets wilt meten zonder dat je er een bruikbaar meetinstrument voor hebt.
(even de electronische Ph meting die gelijk je CO2 bijstuurt daargelaten)

of mis ik nu iets?

Fenna

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Hoi fenna,
Laat ik het zo uitleggen:
Stel ik koop die constante meter. Ik hang hem in mijn aquarium en alles blijkt goed te zijn. Dat betekent dus dat de planten voldoende co2 produceren en gebruiken. Dus kan mijn aquarium zich zonder mijn hulp in balans houden. Waarom zou ik dan 24/7 meten of er wel genoeg co2 in het water zit?

Stel nou ik meet het water 1 keer. Het blijkt dat er te weinig co2 in het water zit, dus heeft het aquarium mijn hulp nodig. DAN wil ik dus wél constant meten hoe veel co2 er in het water zit zodat er niet te weinig en ook niet te veel in het water zit.

Ik wil dus 1x testen. Blijkt het goed te zijn, voeg ik niks toe en hoef ik dus ook niet constant te meten. Blijkt er te weinig co2 in te zitten, ga ik co2 toevoegen en wil ik wél constant meten.

Is het zo iets duidelijker? :lol: