Ik weet niet of het de goede manier is, maar ik kan wel vertellen hoe ik mijn vissenbestand heb samengesteld.
Om te berekenen hoeveel vissen je in het aquarium kunt zetten, heb ik gelezen dat als je voor elke 1 cm vis, 1 liter water telt, je aardig in de buurt komt hoeveel vissen maximaal in het aquarium mogen.
Mijn aquarium is 80 cm en ik ben begonnen met het uitzoeken wat voor scholenvis ik leuk vind uitzien en qua gedrag leuk is om naar te kijken. Schooltje zit je toch gauw op 10+ visjes.
Stel dat je trigonostigma Espei als scholenvis neemt, deze vissen worden ongeveer 4 cm. Ze voelen zich het fijnst in scholen van 15 stuks of meer. Dan zit je dus op 15x4=60 liter water.
Toen ik wist welke scholenvis ik ging kiezen, ben ik gaan kijken welke bodemvis er bij kan qua gedrag, en daarna welke ik leuk vind uitzien.
Als laatste gekeken naar vissen die in alle lagen zwemmen.
Zodra je weet welke vissen je erin wil zetten, of als je niet tussen vissen kunt kiezen. Post je vissenbestand zeker hier, je krijgt heel veel goede tips. Dankzij Linda's advies heb ik mijn huidige vissenbestand gekozen