visbestand 80 cm

Plaats reactie

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

visbestand 80 cm

Bericht door stefan99 »

Mijn vraag is hoe je een visbestand samen stelt voor een 60 of 80cm aquarium.
VB:
5-10 bodemvissen
schooltje midden vissen
3 vissen voor de oppervlakte
(hoop dat dit duidelijk is :roll: )
iets in die richting.

Ben aan het twijfelen tussen een 80 en 60cm aquarium, als ik het visbestand ongeveer gelijk zijn. (iets minder qua aantal) Kan het misschien de doorslag geven voor welk aquarium ik kies.
Laatst gewijzigd door stefan99 op 15 okt 2015 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Vinanda
200-400
200-400

Re: visbestand 60 / 80 cm

Bericht door Vinanda »

Ik weet niet of het de goede manier is, maar ik kan wel vertellen hoe ik mijn vissenbestand heb samengesteld.

Om te berekenen hoeveel vissen je in het aquarium kunt zetten, heb ik gelezen dat als je voor elke 1 cm vis, 1 liter water telt, je aardig in de buurt komt hoeveel vissen maximaal in het aquarium mogen.

Mijn aquarium is 80 cm en ik ben begonnen met het uitzoeken wat voor scholenvis ik leuk vind uitzien en qua gedrag leuk is om naar te kijken. Schooltje zit je toch gauw op 10+ visjes.
Stel dat je trigonostigma Espei als scholenvis neemt, deze vissen worden ongeveer 4 cm. Ze voelen zich het fijnst in scholen van 15 stuks of meer. Dan zit je dus op 15x4=60 liter water.

Toen ik wist welke scholenvis ik ging kiezen, ben ik gaan kijken welke bodemvis er bij kan qua gedrag, en daarna welke ik leuk vind uitzien.

Als laatste gekeken naar vissen die in alle lagen zwemmen.

Zodra je weet welke vissen je erin wil zetten, of als je niet tussen vissen kunt kiezen. Post je vissenbestand zeker hier, je krijgt heel veel goede tips. Dankzij Linda's advies heb ik mijn huidige vissenbestand gekozen :)

Rowan92
0-200
0-200

Bericht door Rowan92 »

Aller eerst zou ik zegen groter is beter. Hoe meer liter in de bak des te makkelijker alles stabiel is te houden. Dat 1 cm de liter is goed alleen willen sommige vissen een grotere bak qua leef ruimte. Zoals de rasbora galaxy. Als je alleen maar vissen voor het midden of bodem kiest geld deze regel van 1cm de liter weer niet, omdat alle vissen in elkaars vaarwater zitten en ze niet echt uit wijken.
Voor de 60 cm bak kunnen als bodem vissen 10 stuks Pangio Kuhlii of 10 kleinere corydoras. Voor de 80 cm kan je kijken voor 15 Pangio Kuhlii, 12 a 15 kleine corydoras of 7 a 10 middel corydoras.
Voor het midden zijn rasbora soorten of kleinere tetras ideaal. Voor boven zou je kunnen kijken voor 1 betta man of de honing gourami. Kijk ook in het database om je eigen smaak uit te zoeken. En vergeet niet dat je alles kan vragen en op Google ook veel te vinden is.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hihi, misschien moet ik hier maar wat gereserveerder zijn met het advies anders heeft straks iedereen een vergelijkbaar bestand :lachen:

Zoals ik al zei in je andere topic..Ik zou de 80 doen. Je hebt dan net wat meer speelruimte voor inrichting en planten ed..
Wat je ook kunt doen met de 80, is een speciaal aquarium maken voor bv de apistogramma borellii of Cacatouides. Hier zet je dan evt alleen nog een scholenvisje bij.

15 kuhlii's in een 80 cm bak...?
Zoveel heb ik er niet eens in mijn meter zitten :mrgreen:
Kuhlii's kunnen wel 10 cm lang worden, ze bewegen niet veel dus het kan wel in je 80 (kan zelfs in een 60) Maar als je er 15 in doet kun je over de spreekwoordelijke kopjes lopen...Het zijn wel erg leuke vissen met leuk interessant gedrag dwz, als je ze ziet, want het zijn meesters in verstoppen. Maar gooi een tabletje in de bak en binnen no time komen ze tevoorschijn. De mijne zie ik soms ook een hele poos niet, later zie je in het mos hangen net onder het wateroppervlak, dus term "bodembewoner" gaat niet altijd op :mrgreen:

Wat je ook kan doen als scholenvis zijn bv de Galaxy rasbora's deze worden niet zo groot dus je kunt er een aardig aantal van in doen, maar ook niet zo klein dat je ze niet ziet in een grotere bak (zoals de Brigittae) Hoeveel euh tsja..Een stuk of 20 denk ik? Maar dat laat ik even over aan de Galaxy experts :mrgreen:

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Al eens gedacht aan slakkenhuis cichlides? Dan zou ik wel kiezen voor een 80 cm bak.
Greetings...

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Op dit moment denk ik hier ongeveer aan:

Schooltje corydoras.
koppeltje / harem dwergcichliden(APISTOGRAMMA)

Scholenvisje weet ik nog niet

Betta splendens man of koppel/harem honing gourami

Is voor de 80 cm.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik zou geen dwergchicliden samen met corydoras houden, hoor vaak dat dit fout gaat omdat de corydoras het territoriale gedrag van de dwergchicliden negeren.
Voor 80cm is er vrij ruime keuze aan scholenvisjes, daar moet je zelf een beetje naar opzoek gaan wat je aanspreekt.
ipv 1 betta man, zou je ook 2/3 betta vrouwen kunnen houden. Ligt er maar net aan of je die ook mooi genoeg vind (de mannen zijn natuurlijk wel heel erg spectaculair tegenover de vrouwen)

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

:( lees het nu ook corydoras met dwerg cichlide. Helaas, maar heb ik tenminste geen aquarium dat een bloedbad gaat worden. Wordt nog een moeilijke keuze... Kunnen dwerg chichlide wel met (vuur)garnalen? Vind de dwergchlide zo gaaf :P

Ben ook nog aan het zoeken naar scholenvisjes. Heb er nu 2 gevonden die me wel leuk lijken.

Die Betta moet eigenlijk de blikvanger boven in het water worden. Dus daar komt zeker een man :mrgreen:

K

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Dat gaat duur voer voor de dwergcichlide worden, dus nee gaat niet samen.
Uit eigen ervaring:

Cory`s icm apistogramma Mcmasteri: Geen probleem\
Cory`s icm Antennebaarsjes; Geen probleem
Cory`s met apistogramma Agasizzi: Geen probleem

Dus ik zou niet weten waarom Cory`s en dwergcichlides niet kunnen.
Heb momenteel zelf cory`s (oveblijvers) in mijn Malawibak zitten en zelfs dat gaat goed. En jaaaa ik weet dat het niet helemaal klopt , maar heb er geen andere plaats voor.
Greetings...

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik hoor veel van mensen dat dwergcichliden een territorium maken en daar soms een nest gaan maken, corydoras snappen dat niet en komen te dicht bij het nest. Dan zou het fout gaan. Maar heb zelf geen ervaring met dwergcichilden

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

School TRIGONOSTIGMA ESPEI GEEN HENGELI IVM ZACHT ZUUR WATER

Microgeophagus altispinosus koppel of harem

Corydoras panda (waarschijnlijk) of PALEATUS, HABROSUS

BETTA MAN

is voor de 80cm.
Zou dit kunnen??

Rowan92
0-200
0-200

Bericht door Rowan92 »

De Altispinosus wel een lastige vis hoor. En kan dat eventueel wel met een betta? Kan slecht tegen agressieve vissen nl. Verder espei en cory kunnen sowiso wel.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik zou in jouw formaat bak alleen dan de bettaman doen..Samen met de espei's en de cory's.

Onderwerp auteur
stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Ik weet niet of betta's nog wel gaan lukken. Komt waarschijnlijk een open aquarium en aangezien sommmige bettas willen springen... Weet ik niet of dit een slim idee is.

Is de Altispinosus echt zo aggresief?

Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
De vissen houden onderling steeds schijngevechten, waarbij het meestal bij imponeren met open gezette vinnen en kieuwen blijft, af en toe zie je ze ook aan elkaars lip trekken om elkaars kracht te meten. Mijn dieren kunnen nauwelijks met elkaar opschieten, waardoor ze steeds in hun eigen territorium blijven. In een grote groep blijft de agressie beter verdeeld.
Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
ze kijken nauwelijks om naar hun medebewoners, hoewel de Corydoras af en toe een tik krijgen, zonder vergaande gevolgen overigens. Het gezelschap van een schooltje (tetra's) in de midden- of bovenzone stelt hen wat gerust.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1075063

Temperament Vredelievend
Onderling Temperament Mild Agressief
uit onze database

Zijn er andere alternatieven voor een opvallende vis in het aquarium, die niet vliegen/springen of agresief kunnen zijn. (ben geen fan van gourami's)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: visbestand 80 cm

Bericht door Linda »

Plaats reactie