Planten sterven af, help!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
JeroenL
0-200
0-200

Planten sterven af, help!

Bericht door JeroenL »

Beste mensen,

Allereerst wil ik aangeven dat ik nieuw ben binnen dit gebeuren. Ik heb sinds 8 weken een aquarium (zoetwater.)
Ik heb de eerste 4 weken het aquarium zonder vissen opgestart. Ik heb in het beging hierbij Sera aquatan step 1 gebruikt. Na 4 weken Sera bio nitrivec step 4.

Het Probleem:
Na het plaatsen van de planten hebben ze 1 week prima gestaan. Daarna, nu, zien ze er niet meer "zo" goed uit! Zie foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Ik hoor graag wat jullie er van denken! En natuurlijk wat te doen...

fenna
200-400
200-400

Re: Planten sterven af, help!

Bericht door fenna »

Hallo Jeroen,

Om je beter te kunnen helpen, is het handig om iets meer te weten over je aquarium...
hoe groot is je aquarium?
hoeveel licht heb je erboven?
hoe lang staat je verlichting aan?
geef je ook plantenvoeding?
heb je een voedingsbodem in je aquarium?
Waar in huis (bij een raam bv) staat je aquarium?
wat voor vissen heb je in je aquarium (soorten, aantallen en grootte)
Is het wegteren van je plantjes plotseling onstaan of was het een geleidelijk proces?
Wat voor filter en hoe reinig je je filter?

Tav jouw planten denk ik richting te weinig voedingsstoffen. Heb zelf een tijdje te weinig co2 gehad en een paar van mijn planten teerden weg op een vergelijkbare manier als de plantjes op jouw foto's
Overigens kun je de behoefte aan voedingsstoffen van je planten sturen met de hoeveelhied licht die je boven je aquarium hebt.

Verder kun je je afvragen of die aquatan en bio nitrivec een echte toegevoegde waarde hebben. Die aquatan is wel zinvol bij bv gechloord water zoals tijdelijk kan voorkomen na groot onderhoud aan het waterleiding systeem of na een storing aan de warmwater voorziening in huis.
Met een beetje visvoer af en toe bij het indraaien komen de bacteriën ook op gang zonder een duur perparaat te gebruiken.
Ook hier weer een kanttekening in het voordeel van de preparaten: bij een slecht ingedraaide bak of verkeerd onderhoud aan het filter, kan de bacterie cultuur in het filter schade hebben opgelopen. Met een preparaat kan dan de cultuur een duwtje in de rug krijgen om weer op niveau te komen.

Fenna

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Welkom hier, Jeroen :lol:

Sterven al je planten af of alleen deze?
Ik weet niet welke soort dit is, maar de meeste soorten waterplanten zijn eigenlijk moerasplanten. Vaak worden ze boven water gekweekt, en als je ze dan onder water plaatst moeten ze zich helemaal aan passen aan het leven onder water. Daardoor verliezen ze vaak hun blad binnen de eerste paar weken, en daarna gaan ze nieuw blad aanmaken dat wel gewoon blijft. Meestal duurt dit hele proces een week of 6 vanaf het moment dat ze beginnen met het verliezen van hun bladeren tot ze weer nieuwe gaan aanmaken.
Ik weet niet of dat ook voor deze plant geld, want ik weet niet wat voor plant het is. Maar het kan inderdaad ook zijn wat Fenna al zegt, dat het een ernstig tekort aan voedingsstoffen is. Daarom zou ik je aanraden, zorg dat je voedingsstoffen goed op orde zijn, en dan kan je het beste even afwachten of ze vanzelf weer bladeren aan gaan maken.
Voedingsstoffen kan je op orde krijgen door gewoon plantenvoeding toe te voegen, bijvoorbeeld Profito van Easylife, en daarnaast kan je je waterwaardes even op (laten) meten zodat je weet of er ook nog een tekort zit in je de andere voedingsstoffen, zoals de Co2, je nitraat en je fosfaat. Als je de waardes daarvan hier plaatst, dan kunnen wij je meer vertellen als je het zelf niet goed weet ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hoe zien de stengels eruit onder het grind?
Als ze bruin/zwart zijn zijn ze aan het afsterven.
Dit lijkt mij een beetje extreem voor een overgang van emers naar submers.
Ze lijken haast wel aangevreten. Heb je er al vissen inzitten en zo ja welke?

Beetje meer info zou wel helpen :P