Over iets meer dan twee weken begint mijn examen, spannend! Maar in die twee weken heb ik ook vakantie en ik bedacht me dat het een goed idee zou zijn om weer te beginnen met diy-co2. Dit heb ik ooit gedaan in de eerste maand van mijn aquarium, maar ik was ermee gestopt. Nu zijn we alweer 11 maanden verder.
Ik heb al een beetje zitten denken over de opstelling, met twee flessen waarvan ik er elke week een ververs:

Dat op het bovenstaande plaatje wil ik gaan doen met slechts één terugslagklepje na de "gas seperator", de L kunststof co2 diffusor (van aqua plants online) en zwarte co2-slangetjes.
Ook ga ik een continue test kopen: JBL CO2/PH permanent test set
Het recept
Ik zit zelf te denken aan het "16v-recept" van een artikel op hobby-kwekers:
"Fles voor ca. 80-90% vullen met lauwwarm water (20-25 graden)
Voor een literfles ca. 25 gram suiker in de fles toevoegen, 2-literfles 50 gram, enz.
Fles met lauwwarme suikerwater even een minuutje of zo goed schudden of beluchten, voor verzadiging zuurstof en goede menging suiker en water.
Theelepel pokon toevoegen voor 1-1,5-2 liter flessen, 5-liter jerrycan een kleine eetlepel Pokon toevoegen
Toevoegen van 0,5-1 gram gist
Nog ietsjes schudden om gist door water te mengen
Toevoegen van de rest van de suiker, Voor een literfles ca. 75 gram suiker, 2-literfles 150 gram, enz. De suiker op de bodem laten zinken van de fles, niet meer schudden!!
(Van een vel papier kun je een mooie trechter maken om suiker in de gistfles te laten lopen).
Klaar!! na een uurtje kun je de eerste bubbels al verwachten. Hou de fles wel op de goede temperatuur!"
Is dit een goed plan? Doe ik er goed aan om twee literflessen op mijn rio 180 aan te sluiten icm bovenstaande recept? Of heb ik een veel langzamer recept nodig? Zie ik iets over het hoofd?
Details over mijn aquarium:
* Licht staat aan van 9 tot 20 uur (jmb led met in het midden van de dag een piek van "slechts" 50 procent van maximum. Dit ben ik geleidelijk aan het opschroeven)
* Temperatuur: 24°C
* Vissenbestand: vuurgarnalen, 2 diamant gourami's, 3 otto's, 13 neon tetra's, 1 grote sulawesi slak (veel kleine), 1 zebra slak
* Planten: javamos, javavaren, mini javavaren, mosballen, Hydrocotyle tripartita, Pogostemon stellatus, Rotala Yao Yai, pogostemon helferi, vallisneria spiralis en een onbekend rood plantje
Gr. Marvin