Plan voor doe-het-zelf co2 (rio 180)

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Plan voor doe-het-zelf co2 (rio 180)

Bericht door Marvis »

Hallo allemaal,

Over iets meer dan twee weken begint mijn examen, spannend! Maar in die twee weken heb ik ook vakantie en ik bedacht me dat het een goed idee zou zijn om weer te beginnen met diy-co2. Dit heb ik ooit gedaan in de eerste maand van mijn aquarium, maar ik was ermee gestopt. Nu zijn we alweer 11 maanden verder.

Ik heb al een beetje zitten denken over de opstelling, met twee flessen waarvan ik er elke week een ververs:
Afbeelding

Dat op het bovenstaande plaatje wil ik gaan doen met slechts één terugslagklepje na de "gas seperator", de L kunststof co2 diffusor (van aqua plants online) en zwarte co2-slangetjes.

Ook ga ik een continue test kopen: JBL CO2/PH permanent test set

Het recept

Ik zit zelf te denken aan het "16v-recept" van een artikel op hobby-kwekers:

"Fles voor ca. 80-90% vullen met lauwwarm water (20-25 graden)
Voor een literfles ca. 25 gram suiker in de fles toevoegen, 2-literfles 50 gram, enz.
Fles met lauwwarme suikerwater even een minuutje of zo goed schudden of beluchten, voor verzadiging zuurstof en goede menging suiker en water.
Theelepel pokon toevoegen voor 1-1,5-2 liter flessen, 5-liter jerrycan een kleine eetlepel Pokon toevoegen
Toevoegen van 0,5-1 gram gist
Nog ietsjes schudden om gist door water te mengen
Toevoegen van de rest van de suiker, Voor een literfles ca. 75 gram suiker, 2-literfles 150 gram, enz. De suiker op de bodem laten zinken van de fles, niet meer schudden!!
(Van een vel papier kun je een mooie trechter maken om suiker in de gistfles te laten lopen).
Klaar!! na een uurtje kun je de eerste bubbels al verwachten. Hou de fles wel op de goede temperatuur!"

Is dit een goed plan? Doe ik er goed aan om twee literflessen op mijn rio 180 aan te sluiten icm bovenstaande recept? Of heb ik een veel langzamer recept nodig? Zie ik iets over het hoofd?

Details over mijn aquarium:
* Licht staat aan van 9 tot 20 uur (jmb led met in het midden van de dag een piek van "slechts" 50 procent van maximum. Dit ben ik geleidelijk aan het opschroeven)
* Temperatuur: 24°C
* Vissenbestand: vuurgarnalen, 2 diamant gourami's, 3 otto's, 13 neon tetra's, 1 grote sulawesi slak (veel kleine), 1 zebra slak
* Planten: javamos, javavaren, mini javavaren, mosballen, Hydrocotyle tripartita, Pogostemon stellatus, Rotala Yao Yai, pogostemon helferi, vallisneria spiralis en een onbekend rood plantje

Gr. Marvin

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Plan voor doe-het-zelf co2 (rio 180)

Bericht door Linda »

Ik heb zelf twee liter flessen op mijn 160 literbak aangesloten. Ik doe het zo:
80/90% water, 250 gr suiker en 2 theelepels gist. En schudden maar. (ik los wel alle suiker op)
Wanneer je om de week een fles vervangt, Is het niet erg dat de nieuwe fles wat langzamer opstart omdat je oude fles nog lekker door bubbelt. Ik voeg dan ook geen pokon toe. Desalniettemin begint ook de nieuwe fles vrij snel te bubbelen.
Ga je een omgekeerd bakje gebruiken? Let dan op dat er altijd een bel onder hangt. Als dit niet zo is, is je oplossing te snel op. Twee flessen is altijd beter dan 1 omdat dit toch wat stabieler is.

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Ik werk met 1 fles rechtstreeks op de bak,loopt als een trein zoals gekend ;)

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Is het overigens zo dat ik de co2 uit moet zetten (dop losdraaien van ventieltje) als het licht uit is? Dus: co2 aan een uur voordat het licht aan gaat en co2 uit een uur voordat het licht uit gaat.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat het helemaal niet nodig is om je diy co2 's nachts uit te zetten maar geloof dat niet helemaal aangezien planten 's nachts juist geen co2 nodig hebben maar meer zuurstof.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Als je de co2 toevoegt mbv een omgekeerd bakje hoef je het inderdaad niet uit te zetten. Het overtollige co2 floept met een 'blub' over de rand van het bakje de lucht in.
Als je iets anders gebruikt zou je er een naaldventiel (dacht ik) op kunnen zetten die je 's nachts open zet.

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Ik wist niet eens dat het overtollige co2 de lucht in gaat. Hoe werkt dat dan precies? Maken het aantal bubbels per minuut (bv 10000 of precies genoeg bijvoorbeeld) dan niets meer uit omdat alleen de precies genoeg gebruikt wordt?

Mooi systeem is dat wel :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik tel zelf nooit de bellen :P
Wanneer je iedere week een fles vervangt hoeft dat ook niet.
Waar je op moet letten is dat je niet te weinig co2 hebt. Dan loopt je bakje leeg. Wanneer je genoeg co2 hebt hangt er een bel onder het bakje. Je moet hem af en toe ook beluchten om te voorkomen dat het bakje volstroomt met andere gassen. Maar dat gebeurd eigenlijk al met het water verversen.
Je leest wel eens iets over een beluchtingsgaatje die mensen in het bakje prikken om die andere gassen te laten weglopen. Ik heb het geprobeerd..Het werkt niet. Er wilde zich geen bel meer onder het bakje vormen en dus heb ik het bakje maar vervangen..Niet doen dus.
Het meest lastige vind ik is de goeie maat berekenen van het bakje en vervolgens het juiste bakje vinden. Ik gebruik zelf een bakje die boven de berekening uitkomt omdat ik veel planten heb. Bakje is een schroevenbakje van de bouwmarkt :mrgreen: Maar daarvoor heb ik al veel verschillende bakjes geprobeerd. Gewoon kijken wat werkt bij jou.
Het nadeel van het bakje is dat je hem wel ziet zitten..Maar zet er een mooie plant of een stuk hout voor en het valt alweer mee :)
Hou er ook rekening mee dat met warmer weer de co2 sneller uitgewerkt is omdat je bacteriën sneller werken en de suiker dus sneller verbruiken. Laat de flessen ook niet onder de 20 graden komen dan doen de bacteriën weinig tot niets.
Had je dit stukje al gelezen? viewtopic.php?f=6&t=349

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Neen, die had ik nog niet gelezen. Het heeft een hoop duidelijkheid gebracht. Ik heb inmiddels wat spulletjes besteld en zit eraan te denken om een spray bar te maken over de lengte van het aquarium, zodat voedingsstoffen beter verdeeld kunnen worden ed. Weet alleen niet waar ik het grote verwarmingselement moet laten. Aan de korte kant dan maar. Hopen dat hij dan nog genoeg flow heeft.

Dinsdag maar even naar de bouwmarkt gaan. Betwijfel alleen of ze de goede maten hebben en of ze überhaupt een dop verkopen om de pvc buis af te sluiten. Maar dat zie ik dan wel. Gelukkig geen haast want eerst moet ik nog een goed bakje vinden voor de "Paffrath diffusor" ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Kijk eens in de supermarkt, hebben mooie bakjes waar boter enzo inzit :mrgreen:
Wel eerst de juiste maat uitrekenen ;)
Ik heb zelf trouwens gewoon twee petflessen en een klein sapflesje als gist en wasfles.

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

De set heb ik zojuist geïnstalleerd! Heb het recept van Linda gebruikt en ik ben benieuwd hoe de plantjes erop gaan reageren :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Marvis schreef:De set heb ik zojuist geïnstalleerd! Heb het recept van Linda gebruikt en ik ben benieuwd hoe de plantjes erop gaan reageren :)
en evtuele algen :)
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Die heb ik helaas ook ja. Wat op de ruiten. Gelukkig niet meer op de plantjes :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

groene spot algen blijf je altijd wat houden op ruiten en bv langzaam groeiers als anubias, minder intensief licht helpt, anubias zetten de meeste mensen ook veel te licht, deze langzaam groeiende planten moet je eigenlijk vrij donker zetten.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Update: ik zag geen bellen in het omgekeerde bakje verschijnen. :?

Na zorgvuldig luisteren hoorde ik alle CO2 uit het kleine flesje lopen dus die heb ik snel vervangen. Het nieuwe flesje heeft geen lijm nodig gehad en toch gaat nu alle co2 naar het omgekeerde bakje. :lol:

Afbeelding

Werken bij de Jumbo heeft zo z'n voordelen.

Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ziet er netjes uit :duim:
Zijn dat halve liter flessen? Lijken zo klein op de foto............
Als er een bel onder het bakje hangt en je ziet nog maar een klein stukje van de slang zie je de bellen ook niet ;)