Groot probleem maar geen idee wat de oorzaak is.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
GupLyanne
0-200
0-200

Groot probleem maar geen idee wat de oorzaak is.

Bericht door GupLyanne »

Hallo allemaal,

mijn naam is Lyanne en ik heb sinds ongeveer 2-3 maanden een simpel aquariumpje van 30 liter.
Hierin hou.. of inmiddels hield ik 2 slangenvisjes, een paar gupjes en 1 klein algenetertje.
Alles ging prima, de vissen deden het goed en er was niets aan de hand.
Tot ik vorige week mijn kamer in liep en tegen een verschrikkelijke geur aan liep, toen ik het aquarium lampje aan deed was het gehele water troebel, bijna wit van kleur. Er lagen 4 guppen op hun rug.
Nu, een aantal waterverversingen verder blijft de situatie het zelfde, inmiddels heb ik alleen nog wat baby guppen en mijn algenetertje in de bak zitten, derest, inclusief de planten hebben het helaas niet mogen overleven.

Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is- of kan zijn, en hoe ik dit op kan lossen?
Morgen hebben wij op mijn werk (dieren speciaalzaak) een kortingsavond dus ik ben sowieso van plan alles nieuw te kopen en de bak volledig opnieuw op te starten, grote kans dat de visjes dit niet zullen overleven maar op deze manier zullen ze ook niet lang meer leven dus dit lijkt mij de beste keuze, of is dit juist heel slecht om te doen?

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Hieronder een foto van hoe het eruit ziet. :shock: (Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto!)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GupLyanne op 15 apr 2015 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

fenna
200-400
200-400

Re: Groot probleem maar geen idee wat de oorzaak is.

Bericht door fenna »

Hallo Lyanne,

Vervelend dat het zo gaat met je aquarium :(
Als we goed willen helpen, is het handig om wat meer te weten over je aquarium.
Hoe lang draait je aquarium en hoe doe je het onderhoud?
Wat voor filter gebruik je en hoe onderhoud je dat filter
Kan er direct licht van buiten in je aquarium komen?

groetjes, Fenna

Onderwerp auteur
GupLyanne
0-200
0-200

Bericht door GupLyanne »

Hallo, bedankt voor de super sneller reactie.

Mijn aquarium draait nu ergens tussen de 2,5 en 3 maanden.. en tot dat dit gebeurde is het eigenlijk gewoon goed gegaan.
Ik doe 1 keer per anderhalve week een waterverversing (1/3e deel eruit, en nieuw water er in) wanneer ik dit doe maak ik ook het filter goed schoon, in de tijd dat het aquarium draait heb ik 1 keer de hele filter(spons) vervangen.
In de bak zit een (standaard bij de bak inbegrepen) Aqua Flow 100 binnenfiltertje.
Onder de laag met grint (ondergrond) zit ook nog een voedingsbodem, ik weet niet of dit met het probleem te maken zou kunnen hebben?
Buiten de 8 uur dat de verlichting van het aquarium aan staat komt er weinig tot geen licht in de buurt van het aquarium, behalve afentoe de lamp in mijn kamer. Als ik niet thuis ben zitten namelijk de gordijnen potdicht dus er is geen millimeter licht bij de bak.

Ik hoop hiermee voldoende informatie gegeven te hebben.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hoi Lyanne. Wat balen zeg van je visjes..
Een voedingsbodem kan helaas voor veel ergernis en problemen zorgen. Zo kan hij kaan rotten en is hij na een jaar uitgewerkt waardoor je hem weer moet vervangen. Je moet dan dus je hele aquarium leeghalen en meestal kun je het grind ook weggooien omdat je de voedingsbodem er niet uitgewassen krijgt.
Als je toch je bak helemaal opnieuw gaat inrichten zou ik die bodem achterwege laten.
Kleine bakken zijn moeilijker stabiel te houden dan grotere bakken. Je hebt meer last van wisselingen in de waterwaardes waar vissen gevoelig voor kunnen zijn. Tevens heb je meer kans op een nitrietpiek omdat je bak al snel te vol zit met visjes en de bacteriën die nitriet overzetten in het nuttige nitraat het niet bij kunnen benen.
Dit is ook de reden dat je een filterspons niet moet vervangen. Wanneer je bak is ingedraaid huizen er goede bacteriën diezelfde die nitriet omzetten in nitraat) in dat filter. Wanneer je het filter weggooit ben je ook je bacteriën grotendeels kwijt. Gevolg is een stijging van de nitriet waar je vissen dood aan kunnen gaan.
Het ziet er naar uit dat je waterbloei hebt. Waterbloei is een gevolg van teveel voeren waardoor algen en cyanobacteriën gaan groeien. Waterverversen helpt hier niet tegen. Meestal gaat het vanzelf weer weg maar dit kan heel lang duren. Minder voeren en eventueel een uv filter kunnen helpen. Ik heb ook ergens gelezen dat watervlooien kunnen helpen.
Hoeveel voerde je je vissen?

Dus als je toch je bak opnieuw wilt opstarten:
Alles eruit, nieuw grind/zand (geen voedingsbodem!)
Zet er planten in, planten zijn de grootste concurenten van algen. Geef je planten vanaf het begin plantenvoeding zoals bv profito. Wanneer je je 8 urige belichtingsdag aanhoud heb je geen co2 toevoeging nodig.
Zet er niet teveel licht op. Zorg evt voor drijfplanten die het licht een beetje dempen.
Liefst natuurlijk 3-4 weken wachten met visjes erin. Maar je hebt nog wat visjes over dus houd dat in ieder geval de nitriet goed in de gaten mbv een testsetje.
Vervang je filterwatten niet maar spoel de 1x in de maand een beetje uit. Ook niet te grondig. De witte filterwatten, als die erin zitten, vervang je wel.
In een bak van 30 liter zou ik 2x pw zo'n 25% van het water verversen. Dat is beter dan 1x pw.
En ik zou je het liefst een wat grotere bak willen adviseren. Vanaf 60 liter wordt het makkelijker de waterwaarden stabiel te houden. Maar daar moet je wel plek voor hebben natuurlijk. :P

P.s. Je bak ziet er wel een beetje spooky uit met dat gezicht in dat "mistige" water :mrgreen:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

lijkt mij bacteriele waterbloei, het enige wat hier tegen helpt is een UV lamp.

Maar er is ook een oorzaak, wat linda al aangeeft zijn goede punten.

Alles leeg een schoon met grind of zand beginnen helpt, het is maar een 30 liter bak, maar vermoedelijk komt het dan terug, dus starten met weinig licht en veel planten evt kijken of je een UV filter moet gaan gebruiken tijdelijk na de nieuwe start.

Dit kan heel hardnekkig zijn helaas
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

AquaInfo
0-200
0-200

Bericht door AquaInfo »

Omdat het water nu toch al super slecht is zou ik inderdaad opnieuw beginnen, al het water eruit en een bodem zonder voeding.

Tips voor het voorkomen van dit probleem:

- wekelijks waterverversen
- filter pas schoonmaken als de waterstroom minder wordt....dan vervang je niet het filtermateriaal maar spoelt het uit in een emmer met aquariumwater.
- voer vissen net zoveel als dat ze in maximaal 5 minuten op kunnen eten.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Onderwerp auteur
GupLyanne
0-200
0-200

Bericht door GupLyanne »

Hartstikke bedankt voor alle nuttige informatie en goede tips allemaal!
Hier ga ik zeker heel veel aan hebben.

De spullen (bodem, nieuwe planten, nieuwe filter casette's etc) zijn in huis, dus morgen ga ik de bak maar helemaal opnieuw opstarten, ik hoop dat de over gebleven visjes het zullen overleven maar ik ho mijn hart vast.
Voorlopig neem ik sowieso geen nieuwe vissen.. eerst maar eens het water weer op orde zien te krijgen.

Ik heb er, met behulp van jullie tips, voor gekozen om geen voedingsbodem meer te nemen. In plaats daarvan heb ik tabletjes die ik bij de wortels van de planten moet stoppen.. hebben jullie misschien nog meer tips om de planten zo gezond mogelijk te laten worden/houden? :lol:

Nu maar duimen dat het na de herstart gewoon goed gaat en dat al die narigheid uit beeld blijft.. maar we zullen het gaan zien. Ik hou jullie op de hoogte!

EllenV
0-200
0-200

Bericht door EllenV »

Wat vervelend allemaal. Ik heb zelf ook een 30 liter bakje, met guppen, al een paar jaar draaien en dit gaat prima. In mijn bakje heb ik ook geen voedingsbodem, maar wel makkelijke planten zoals verschillende crypto soorten en een anubias nana opgebonden op een steen. Bij de crypto doe ik af en toe een kleibolletje. Deze planten doen het erg goed. Ik ververs iedere week een paar liter.
Misschien kun je de overgebleven visjes bij iemand in een quarantaine bakje plaatsen met goed aquariumwater? Dan heeft jouw bakje goed de tijd om een aantel weken in te draaien. Je guppen overleven een nieuwe opstart heel misschien wel maar het andere visje weet ik niet.
Heel veel succes gewenst.