Hoi Lyanne. Wat balen zeg van je visjes..
Een voedingsbodem kan helaas voor veel ergernis en problemen zorgen. Zo kan hij kaan rotten en is hij na een jaar uitgewerkt waardoor je hem weer moet vervangen. Je moet dan dus je hele aquarium leeghalen en meestal kun je het grind ook weggooien omdat je de voedingsbodem er niet uitgewassen krijgt.
Als je toch je bak helemaal opnieuw gaat inrichten zou ik die bodem achterwege laten.
Kleine bakken zijn moeilijker stabiel te houden dan grotere bakken. Je hebt meer last van wisselingen in de waterwaardes waar vissen gevoelig voor kunnen zijn. Tevens heb je meer kans op een nitrietpiek omdat je bak al snel te vol zit met visjes en de bacteriën die nitriet overzetten in het nuttige nitraat het niet bij kunnen benen.
Dit is ook de reden dat je een filterspons niet moet vervangen. Wanneer je bak is ingedraaid huizen er goede bacteriën diezelfde die nitriet omzetten in nitraat) in dat filter. Wanneer je het filter weggooit ben je ook je bacteriën grotendeels kwijt. Gevolg is een stijging van de nitriet waar je vissen dood aan kunnen gaan.
Het ziet er naar uit dat je waterbloei hebt. Waterbloei is een gevolg van teveel voeren waardoor algen en cyanobacteriën gaan groeien. Waterverversen helpt hier niet tegen. Meestal gaat het vanzelf weer weg maar dit kan heel lang duren. Minder voeren en eventueel een uv filter kunnen helpen. Ik heb ook ergens gelezen dat watervlooien kunnen helpen.
Hoeveel voerde je je vissen?
Dus als je toch je bak opnieuw wilt opstarten:
Alles eruit, nieuw grind/zand (geen voedingsbodem!)
Zet er planten in, planten zijn de grootste concurenten van algen. Geef je planten vanaf het begin plantenvoeding zoals bv profito. Wanneer je je 8 urige belichtingsdag aanhoud heb je geen co2 toevoeging nodig.
Zet er niet teveel licht op. Zorg evt voor drijfplanten die het licht een beetje dempen.
Liefst natuurlijk 3-4 weken wachten met visjes erin. Maar je hebt nog wat visjes over dus houd dat in ieder geval de nitriet goed in de gaten mbv een testsetje.
Vervang je filterwatten niet maar spoel de 1x in de maand een beetje uit. Ook niet te grondig. De witte filterwatten, als die erin zitten, vervang je wel.
In een bak van 30 liter zou ik 2x pw zo'n 25% van het water verversen. Dat is beter dan 1x pw.
En ik zou je het liefst een wat grotere bak willen adviseren. Vanaf 60 liter wordt het makkelijker de waterwaarden stabiel te houden. Maar daar moet je wel plek voor hebben natuurlijk.
P.s. Je bak ziet er wel een beetje spooky uit met dat gezicht in dat "mistige" water