CO2 Reactor

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

CO2 Reactor

Bericht door Henton »

Omdat ik al een tijdje de flipper in mijn aquarium beu was, ben ik gaan zoeken naar een alternatief.
Een reactor leek me een goede optie, maar de prijs vond ik vrij hoog.
Vandaar dat ik gaan zoeken ben en op het idee kwam om er zelf 1 te maken.
Ik heb een waterfilter aangeschaft met de nodige koppelingen, De pijp die in het filter zit heb ik ook zelf gemaakt met een transparante buis, onderin de buis zitten gaatjes waardoor het water er alleen via de onderkant uit kan.
Ik ga deze reactor aansluiten via een opvoerpomp, zodat ik mijn extern filter niet onnodig belast.
Als ik alles aangesloten heb maak ik nieuwe foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kosten voor dit alles zonder de opvoerpomp €30,-
Laatst gewijzigd door Henton op 01 nov 2015 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Geert
1000+
1000+

Re: Reactor

Bericht door Geert »

Ziet er goed uit en niet te duur :D

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ziet er zeker goed uit, ben benieuwd naar de werking ervan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ben benieuw hoe hij werkt leuk bedacht.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Vandaag de pomp (eheim universal 600) gehaald en alles aangesloten.
Ik maak nog geen gebruik van bio ballen omdat ik de bellen niet onderin zie, dus dat betekend dat alle co2 opgelost is voordat het via het pijpje naar het aquarium gaat.
Nu maar afwachten hoe het gaat werken.

Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Henton schreef:Vandaag de pomp (eheim universal 600) gehaald en alles aangesloten.
Ik maak nog geen gebruik van bio ballen omdat ik de bellen niet onderin zie, dus dat betekend dat alle co2 opgelost is voordat het via het pijpje naar het aquarium gaat.
Nu maar afwachten hoe het gaat werken.

Afbeelding
waarom heb je de CO2 toevoer net voor je pomp gezet ? dan maakt die je bellen extra fijn, ik heb hem tenminste zo zitten

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Omdat ik niet helemaal tevreden was met de opstelling en dan voornamelijk de haakse bocht, heb ik een aanpassing gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op deze manier hoop ik de flow beter te krijgen, en door de aanvoerslang van de co2 tot in de buis te laten lopen zal de co2 veel beter meegenomen worden door de stroming.
Ik ga er ook nog een andere filterpomp tussen zetten omdat ik toch merk dat er vervuiling optreed, de bedoeling is om een filterpomp voor de reactor te zetten zodat het vuil er eerst uitgefilterd wordt.
Ik zet alles er pas op als ik mijn "nieuwe" opstelling ga gebruiken. (zie onderwerp over "mijn aquarium").

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Gisteren de reactor voor de eerste keer in 4 maanden schoongemaakt en nagekeken.
Ik had het idee dat de co2 niet helemaal opgelost werd in de reactor.
En dat klopte, de buis die in het filter zit moet er voor zorgen dat de co2 alleen door het filter kan en onderin door de gaatjes in de buis naar boven kunnen en zo naar het aquarium.
Maar de buis zat bovenin niet goed vast en sloot niet goed af waardoor er co2 "lekte".
Ik heb de buis nu met een stukje slang aangesloten zodat hij mooi afsluit.
Als het goed is wordt de co2 nu beter opgelost in de reactor.

Afbeelding

Afbeelding

zo staat het er nu bij.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

knutselen blijft leuk :) blij dat hij het zo goed doet, ik had wat twijfels over de reactie tijd maar volgens mij gaat dat goed.

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Hij doet het idd prima, waarom had je er twijfels over?
Het enige wat ik me afvraag is het volgende.
Als ik teveel co2 in de reactor pomp, dan hopen de bellen zich op bovenin het filter.
Hoe groot is dan de opname van het co2?
met andere woorden, wordt de co2 dan wel goed opgenomen. ik zie nu constant belletjes op ongeveer 1/3 dwarrelen bovenin de reactor, die dan weer naar boven schieten.
Ik denk dat door de flow van het filter wat er voor staat het meeste wel opgelost wordt.
Ik zie ook nooit een "grote" bel ofzo bovenin zitten, maar dit is slecht te zien door de blauwe ring die het filter afsluit.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Henton schreef:Hij doet het idd prima, waarom had je er twijfels over?
Het enige wat ik me afvraag is het volgende.
Als ik teveel co2 in de reactor pomp, dan hopen de bellen zich op bovenin het filter.
Hoe groot is dan de opname van het co2?
met andere woorden, wordt de co2 dan wel goed opgenomen. ik zie nu constant belletjes op ongeveer 1/3 dwarrelen bovenin de reactor, die dan weer naar boven schieten.
Ik denk dat door de flow van het filter wat er voor staat het meeste wel opgelost wordt.
Ik zie ook nooit een "grote" bel ofzo bovenin zitten, maar dit is slecht te zien door de blauwe ring die het filter afsluit.
Wat jij beschrijft is waar ik ban voor ben :) je CO2 lost goed op in water, maar je hebt er wel tijd, dus contact tijd,verblijftijd in je reactor voor nodig.
Anders verzamelt er zich een bel in je reactor.
Probleem is dat en niet echt iets te vinden is hoeveel reactor lengte/verblijftijd je per l/h van je pomp moet hebben.
ik heb mijn reactor ook een paar keer aan moeten passen, ik ben begonnen met een 40 mm pijp van 1,5 meter met bioballen er in op een 4500 l/h pomp.
Dat werkte niet, de CO2 ging direct naar beneden door de reactor, uiteindelijk is mn reactor nu nog steeds 1,5 meter maar nu 90 mm tot 160 mm dik, ik heb er filter medium in zweven om de contact tijd te verlengen en alles lost nu goed op.

CO2 lost goed op, maar je hebt wel tijd nodig.

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Ben het met je eens dat de co2 de kans moet hebben om op te kunnen lossen in het water.
Maar ik voeg ongeveer 8 uur per dag co2 toe, als de co2 dan moeilijk op genomen zou worden zou ik toch een giga bel in mijn reactor moeten hebben? en dat is zeker niet het geval.
Ik zie af en toe wel hele kleine belletjes uit de uitstroom in het aquarium komen, maar dat is minimaal.
De reactor die ik gebruik wordt ook de de Cerges dwell time reactor genoemd.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Co2 wordt makkelijk opgenomen, maar toch kost e.a natuurlijk tijd.
Maar is denk ik ook een iets andere snelheid waarmee ik CO2 oplos ik verbruik 10 kg vloeibare CO2 per maand.

Mij ging het er meer om dat een gevoel probeer te krijgen van wat er nodig is, juist omdat ik zelf eerst ook totaal verkeerd zat.
Ik heb geen idee heb hoe je e.a. een beetje kan berekenen, het blijft een soort gok welke maat pomp op welke reactor op welke bakmaat bij hoeveel belletjes per min.

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

wat ik misschien ook nog kan proberen is om de co2 door een klein bruis steentje te laten injecteren.
Dan zijn de bellen al een stuk kleiner als ze in het filter komen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik werk met een zelfde T stuk als jij hebt zitten alleen bij mij zit het voor de pomp, wat je dan krijgt is dat de CO2 bellen door de pomp heel fijn gemaakt worden.
Kost niets :)