Nachtelijke vissterfte

Plaats reactie

Onderwerp auteur
kdx
0-200
0-200

Nachtelijke vissterfte

Bericht door kdx »

Goedemiddag, ik had me liever aangemeld voor iets anders, maar helaas.

Sinds september heb ik een 180 liter aquarium(2e hands) en ben ik ditmaal (eerdere pogingen liepen op niets uit) rustiger en zorgzamer begonnen met het opbouwen hiervan. Begonnen met een zelfbouw achterwand, en na het afmaken/logen hiervan rustig laten indraaien.
De Eheim 2222 pomp die bij het aquarium zat had wat schade welke ik gerepareerd heb, de inlaat in de pomp zelf miste het rubbertje en het hendeltje aan de bovenkant was afgebroken, beide heb ik vervangen. Echter lekt de pomp wel bij het aanzetten wat water, maar stabiliseert wel na 2/3 minuten.

Na het testen van de waterwaardes, 4 weken geleden, gingen de eerste vissen erin (2 algeneters Pterygoplichthys Gibbiceps ), en twee weken geleden 5 bijenvisjes (Brachygobius doriae )en een aantal garnaaltjes toegevoegd.
De bijenvissen waren helaas binnen 2 dagen dood. Overdag waren ze vol in leven en actief (niets vreemds zichtbaar), maar de nachten overleefden ze helaas niet. Wel merkten we dat ze s'avonds veel aan het oppervlakte zwommen, wat duidt op zuurstof tekort.

Nogmaals water getest (waarden binnen de perken, PH 7, NO2 0, GH 12, KH 8), de week erop 30% water ververst en gewacht op de volgende beurt. Gisteren weer 5 vissen gehaald (zalmpjes), rustig laten wennen aan het water en 20 minuten later losgelaten. De hele middag/avond waren ze (goed) actief. Gisteravond toen het licht uitging nog gecontroleerd (2 uur later) en toen waren ze ook nog actief, echter niet in een school. Vanmorgen waren ze helaas weer allemaal overleden. Zojuist de waterwaarden weer gecontroleerd en die zijn identiek aan de waarden hierboven.

Ik weet echter niet waar ik nu naar moet zoeken en/of de oorzaak van moet vinden. Het feit dat het alleen s'nachts gebeurd lijkt mij een gebrek aan zuurstof, echter hebben de pleco's nergens last van. Het aquarium bevat genoeg planten (ook weer niet teveel), en het oppervlakte is in beweging. Iemand enig idee waar ik moet zoeken ?

stylz
1000+
1000+

Re: Nachtelijke vissterfte

Bericht door stylz »

Welkom hier :)

bijtjes zijn moeilijke vissen, die je eigenlijk alleen gezond kan houden door wat zout toe te voegen, ik weet niet hoe de winkel ze had zitten.

Wat me opvalt is dat je scholenvisjes per 5 koopt en dat is geen school, dat geeft veel stress voor de visjes, hoewel ik niet verwacht dat ze daar gelijk van dood gaan, maar het helpt niet.
welke zalmpjes waren het ?

Het wennen heb je 20 minuten gedaan ik hoop niet alleen zo als nog steeds veel winkels adviseren door de temperatuur gelijk te maken, want die paar graden maakt een vis geen bal uit, het gaat er om de water samenstelling gelijk te maken, dus dat ze na een uurtje in aquarium water zitten door druppelen over hevelen enz.
Je pleco's zijn wel nacht aktief, maar verwacht niet dat die een aandeel in de stefte hebben, hoewel ik ze ongeschikt vind voor jou aquarium door hun formaat, pleco's vervuilen ook nogal en zeker een soort die zo groot wordt.

oppervlakte kan je evt snachts wat meer laten bewegen door snachts je instroom aan te passen, overdag moet je een rustige oppervlakte hebben voor je planten.

het kan best zijn dat je iets van een ziekte hebt opgelopen, pleco's zijn van schokbeton gemaakt dus die zijn niet zo maar ziek, maar het blijft vreemd, wie weet een keer met EsHA 2000 behandelen of gewoon nog een keer een week of 2 wachten en het nog eens proberen ik kan het niet plaatsen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
kdx
0-200
0-200

Bericht door kdx »

Dank je, de pleco's zijn eerder een impuls aankoop geweest dan een gerichte aankoop, maar ook ik zie dat ze nu al te groot worden, die verhuizen ergens medio volgend jaar naar een ander baasje/bakje.
Ik heb nu 5 visjes gehaald, omdat ik eigenlijk de eerdere vissterfte niet kon verklaren en puur om te kijken of ze zouden overleven. Dat één nacht al teveel was is echter wel frustrerend. Opnieuw beginnen kan, maar als het niet hoeft dan hoeft het niet.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik hoop dat je een goed plekje kan vinden voor je impuls aankopen, ze hebben een serieus grote bak nodig en die zijn er niet zo veel, suc6 met je bak :mrgreen:

Ik zou echt niet weten waarom je visjes s nachts dood gaan helaas.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

alex30
0-200
0-200

Bericht door alex30 »

Zijn er ook wonden te zien aan de overleden vissen?

AquaInfo
0-200
0-200

Bericht door AquaInfo »

Laat je je pomp/filter 's nachts wel draaien?
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Onderwerp auteur
kdx
0-200
0-200

Bericht door kdx »

Nee, er zijn geen wonden te zien aan de vissen, en de pomp blijft 24 uur per dag draaien.

Ik verwacht zelf inmiddels een ammonia en/of zuurstof probleem, wat ook weer met elkaar te maken kan hebben.
Voor het geval dat vandaag een deel van het grint er uit gezogen, gewassen en teruggeplaatst, 50% water ververst en de pomp nagekeken. Ik had het oude water weggegooid, dus nog niet de pomp schoongemaakt, dus dat doe ik volgende week.

Ideeën en/of ingevingen zijn altijd welkom :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Maak je pomp niet té schoon. Je verwijderd dan juist de bacterien die slechte stoffen uit je water filteren. Het duurt vervolgens weer een tijd voor de bacteriecultuur zich hersteld heeft. Jouw pomp is nog niet aan een schoonmaakbeurt toe denk ik hoor, tenzij je oud filtermedium hebt gebruikt van een vorige bak wat een poos heeft stil gestaan. Zijn er recent nog meer vissen doodgegaan? Het kan best zijn dat de waarden 's nachts anders zijn dan wanneer jij ze test.