Sinds september heb ik een 180 liter aquarium(2e hands) en ben ik ditmaal (eerdere pogingen liepen op niets uit) rustiger en zorgzamer begonnen met het opbouwen hiervan. Begonnen met een zelfbouw achterwand, en na het afmaken/logen hiervan rustig laten indraaien.
De Eheim 2222 pomp die bij het aquarium zat had wat schade welke ik gerepareerd heb, de inlaat in de pomp zelf miste het rubbertje en het hendeltje aan de bovenkant was afgebroken, beide heb ik vervangen. Echter lekt de pomp wel bij het aanzetten wat water, maar stabiliseert wel na 2/3 minuten.
Na het testen van de waterwaardes, 4 weken geleden, gingen de eerste vissen erin (2 algeneters Pterygoplichthys Gibbiceps ), en twee weken geleden 5 bijenvisjes (Brachygobius doriae )en een aantal garnaaltjes toegevoegd.
De bijenvissen waren helaas binnen 2 dagen dood. Overdag waren ze vol in leven en actief (niets vreemds zichtbaar), maar de nachten overleefden ze helaas niet. Wel merkten we dat ze s'avonds veel aan het oppervlakte zwommen, wat duidt op zuurstof tekort.
Nogmaals water getest (waarden binnen de perken, PH 7, NO2 0, GH 12, KH
Ik weet echter niet waar ik nu naar moet zoeken en/of de oorzaak van moet vinden. Het feit dat het alleen s'nachts gebeurd lijkt mij een gebrek aan zuurstof, echter hebben de pleco's nergens last van. Het aquarium bevat genoeg planten (ook weer niet teveel), en het oppervlakte is in beweging. Iemand enig idee waar ik moet zoeken ?