In en uitstroom

stylz
1000+
1000+

Re: In en uitstroom

Bericht door stylz »

Catfish schreef:Nou, mijn spraybar hangt over de hele lengte van de bak tegen de achterwand, en staat schuin naar voren gericht. En mijn inlaat zit rechts achterin de hoek..
Dat is een goede opstelling :) spraybar het liefst over de hele achterwand, alle andere pompen aan een kant.
doe je beide zit je je eigen stroming wel wat in de weg.

en dat ouwe .....
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

en dat ouwe .....
:lachen:

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Okee, dan hou ik hem lekker aan de achterwand, heb vandaag een verleng stukje kunnen regelen dus heb nu bijna over me hele bak een bar lopen,

En dan straks met een wave pump erbij moet t toch wel goed zijn..

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Rick schreef:Okee, dan hou ik hem lekker aan de achterwand, heb vandaag een verleng stukje kunnen regelen dus heb nu bijna over me hele bak een bar lopen,

En dan straks met een wave pump erbij moet t toch wel goed zijn..
Top! Dat scheelt wel.

Ja dan denk ik dat je wel genoeg stroming in je bak hebt :mrgreen:

Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Is het niet zo dat hoe langer de spraybar, des de minder de waterdruk wordt in de spraybar, dus minder stroming? Kan je beter de spraybar verwijderen en zorgen dat je het gat van de uitloop verkleint, wordt de druk ook hoger, hardere straal, dus meer stroming.
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

AquaInfo
0-200
0-200

Bericht door AquaInfo »

Is het niet zo dat hoe langer de spraybar, des de minder de waterdruk wordt in de spraybar, dus minder stroming? Kan je beter de spraybar verwijderen en zorgen dat je het gat van de uitloop verkleint, wordt de druk ook hoger, hardere straal, dus meer stroming.
je hebt dan niet meer stroming, alleen een hele snelle stroming op een heel klein oppervlak. Zie het als een soort hogedrukspuit....daar komt ook niet meer water uit dan uit je tuinslang, het komt alleen uit een kleiner gaatje met meer kracht. De totale hoeveelheid veranderd er niet door.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Ja ok. Maar ik het bv een tetra ex 700 aan mijn juwel vision 180 hangen. Als ik een spraybar over de hele achterwand laat lopen, heb ik wel een x aantal pisstraaltjes, maar ik geloof nooit dat het genoeg stroming veroorzaakt. Of wel?
Als ik vandaag een vraag stel, wil ik vandaag antwoord. En niet morgen, anders had ik het wel morgen gevraagd.

AquaInfo
0-200
0-200

Bericht door AquaInfo »

Dat hangt ervan af wat je wil bereiken...wil je water circulatie of wil je zichtbare stroming waar de vissen tegenin gaan zwemmen...dat je niet ziet dat water beweegt betekend nog niet dat je geen circulatie hebt. Het is er wel alleen wat minder zichtbaar.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ondertussen hebben Rick en ik een Hydor stromingspomp in de bak hangen voor extra stroming :mrgreen: Mijn spraybar heb ik er al uitgehaald. de instroom is nu inderdaad gewoon een pijpje. Niet verkleint overigens. Maar had ik de Hydor er niet ingehangen, dan had ik mijn spraybar gewoon aan mijn achterwand laten zitten. Mits een filterpomp krachtig genoeg is, zorgt dit voor een veel beter verdeelde stroming dan wanneer je alleen het pijpje zou hebben. Helaas is mijn filter niet sterk genoeg. Dus vandaar de Hydor ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je moet het wat vergelijken met een tuinslang als het vrij uitstroomt heb op het oog een zwakke straal met veel volume, maar dat zie je niet zo.
Je dan ook je duim op de slang doen dan komt hij verder, maar je volume neemt wel af, die druk komt ergens vandaan.
Vul met beide eens een emmer en kijk welke sneller vol is.

een rustige stroming met veel volume lekker breed dat is wat planten fijn vinden, in feite doet de spraybar dat ook, je ziet het niet ze snel maar hij brengt de hele kolom in stroming een klein keihard straaltje maar 10 % van je bak of zo.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Catfish schreef:Ondertussen hebben Rick en ik een Hydor stromingspomp in de bak hangen voor extra stroming :mrgreen: Mijn spraybar heb ik er al uitgehaald. de instroom is nu inderdaad gewoon een pijpje. Niet verkleint overigens. Maar had ik de Hydor er niet ingehangen, dan had ik mijn spraybar gewoon aan mijn achterwand laten zitten. Mits een filterpomp krachtig genoeg is, zorgt dit voor een veel beter verdeelde stroming dan wanneer je alleen het pijpje zou hebben. Helaas is mijn filter niet sterk genoeg. Dus vandaar de Hydor ;)

En ik. :-)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Henton schreef:En ik. :-)
Oh ja, jij ook! :mrgreen: sterker nog, jij had hem het eerste.

Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Welk type hydor hebben jullie dan? Of nog beter. Welke zou ik evt nodig hebben voor mijn 180liter bak?

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Waarom geen sterkere filter? dan heb je ook extra filtervolume..

Erick
0-200
0-200

Bericht door Erick »

Of een bootschroef aangedreven door kernenergie, heb je ook geen last van benzinedampen en uitlaatgassen :D :D