In en uitstroom

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

In en uitstroom

Bericht door Rick »

Is het verstandig om je spraybar aan de zelfde kant te hangen, als mijn instroom? Nu hangt mijn spraybar rechts en me instroom links van me 1m bak

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: In en uitstroom

Bericht door Linda »

het is juist beter om ze elk aan een andere kant van de bak te hebben. Zo blaast de uitstroom de rommel naar je instroom :P
Dit is echter alleen als je de spraybar aan de zijruit hebt hangen en niet aan de achterwand..
Wanneer je een spraybar aan de achterwand wilt hebben doe je er goed aan de spraybar ongeveer net zolang te maken als dat je bak is anders krijg je op sommige plekken niet tot weinig stroming (deadspots). De locatie van de instroom maakt dan ook niet veel uit..want deze hang je natuurlijk niet vol in het zicht tegen de voorruit aan..
Ik niet tenminste :mrgreen:

Simon
200-400
200-400

Bericht door Simon »

Je moet idd een soort van circulatie maken richting je aanzuig van je filter....
Gewoon proberen, werkt het niet pas je het weer aan :D

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Ehm, ik heb een heel andere suggestie :D
Uitstroom je bak en aanzuig je bak uit, aan de zelfde kant.
Je moet een circulatie creéren en die krijg je niet als de uitstroom aan de ene kant zit en de aanzuig aan de andere kant zit.
Zolang je niet met meerdere aanzuig/uitstroompunten werkt, mooi alles aan dezelfde kant houden.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Je moet een circulatie creéren en die krijg je niet als de uitstroom aan de ene kant zit en de aanzuig aan de andere kant zit.
Zolang je niet met meerdere aanzuig/uitstroompunten werkt, mooi alles aan dezelfde kant houden.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb juist altijd begrepen dat je ze ieders aan een andere kant moet zetten.. :?
Al klinkt wat je zegt ook wel logisch...Maar blaas je dan niet alle rommel één kant op die daar lekker blijft liggen..?
Zou ook te maken kunnen hebben met de kracht van je filter natuurlijk..Hij moet wel sterk genoeg zijn het vuil mee terug te blazen richting instroom..

AquaInfo
0-200
0-200

Bericht door AquaInfo »

Ik heb ook altijd geleerd om als je 1 in- en uitstroom hebt om dat aan dezelfde kant te houden. Je spraybar blaast het bovenin naar de andere kant van de bak, je uitstroom zuigt onderaan af waardoor je een stroming over de bodem terug zou moeten krijgen die daardoor een cirkel in het aquarium vormt.

Probeer beide opstellingen maar eens met Exit....paar druppels om te zien hoe te zien hoe je stroming verloopt doet wonderen.
Wil je meer weten over een soort? Kijk eens in onze database: AquaforA Database

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Chumbu schreef:Ehm, ik heb een heel andere suggestie :D
Mee eens het is het best om alle instroom en ook je uitstroom aan een kant te houden, vaak zie je dat mensen pompen tegen elkaar in zetten, dat maar ter plaatste wel turbulentie, maar vernietigd ook stroming.
Juist dan ontstaan dode zones, gaat alles gelijkmatig rond dan versterken de pompen elkaar en heb je minder dode zones.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Moet ik dan alles aan de achterwand hebben?
Of me spraybar bijvoorbeeld aan de zijkant van me aquarium..
En me instroom gewoon aan de achterwand?
Of andersom?

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Spraybar aan 1 kant op zijkant plaatsen, tikje onder water en lichtjes naar boven richting zodat je een lichte beweging van het water aan de oppervlakte hebt. Dan de aanzuig aan de zelfde kant (mag ook op achterwand) als het maar dezelfde hoek is.
Op deze manier zorg je voor de juiste circulatie in je bak en zal je weinig tot geen vuilophoping hebben :)

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Ik heb altijd begrepen dat je dat juist aan de achterwand moet hangen?
Als ik heb een de zijkant hangt komt er toch nooit genoeg stroming aan de andere kant van mijn bak?
Dan moet hij een lengte afblazen van een meter?

AquaMartin
400-600
400-600

Bericht door AquaMartin »

Interessant onderwerp! In mijn bak zit ook de instroom in de ene hoek en de uitstroom aan de andere kant. Wil ik dat veranderen dan moet ik mn filterpot even verplaatsen... Eens even over nadenken! :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik had voorheen ook altijd de spraybar rechts en de instroom links....Ben ik dus even mooi verkeerd ingelicht! :?
Nu hangt mijn spraybar aan de achterwand en mijn instroom rechts dus nu maakt het niet meer uit :P

Zo zie je maar dat je altijd weer iets bijleert van de 'oude' rotten :mrgreen:

Onderwerp auteur
Rick
400-600
400-600

Bericht door Rick »

Catfish schreef:Ik had voorheen ook altijd de spraybar rechts en de instroom links....Ben ik dus even mooi verkeerd ingelicht! :?
Nu hangt mijn spraybar aan de achterwand en mijn instroom rechts dus nu maakt het niet meer uit :P

Zo zie je maar dat je altijd weer iets bijleert van de 'oude' rotten :mrgreen:
Hoe bedoel je? Wel aan 1 kant of niet?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Nou, mijn spraybar hangt over de hele lengte van de bak tegen de achterwand, en staat schuin naar voren gericht. En mijn inlaat zit rechts achterin de hoek..