Ziekte, plaag of alg??

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Carlowww
0-200
0-200

Ziekte, plaag of alg??

Bericht door Carlowww »

Dag allen,

Net toch maar hier geregistreerd om een vraag te stellen.
Ik heb op sommige planten bruine stofdeeltjes erop zitten. Nu heb ik gezocht en denk ik aan bruine alg, maar ik weet het niet zeker. Ik heb twee foto's toegevoegd waarop het goed te zien is, dit zijn overigens de twee ergste gevallen..

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb helder witte led verlichting en die draait voor 12 uur non-stop, behalve anderhalf uur in de middag, dan dimmen ze even. Ook heb ik stroming in het water die voor voldoende rimpeling aan het wateroppervlak zorgt. De bak draait nu denk ik 7 weken.

Weten jullie wat het is en hoe ik het kan oplossen?

stylz
1000+
1000+

Re: Ziekte, plaag of alg??

Bericht door stylz »

welkom hier :mrgreen:

Heb toch wat meer info nodig om hier iets zinnigs over te zeggen, onzin heb jij ook niets aan immers :)

Van wat ik er zo van zie is het een nieuwe bak je draait immers pas 7 weken en dan is het niet iets om je druk over te maken.
12 uur LED kan wat aan de lange kant zijn, ongeacht de sterkte, wat voor idee zit er achter het dimmen in de middag ?

er was gisteren avond een wit licht verder op, op de dijk langs mijn huis enig idee wat het geweest is ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Carlowww
0-200
0-200

Bericht door Carlowww »

Bedankt voor je reactie!

Ik kan inderdaad wel iets specifieker zijn.

In de middag laat ik het iets dimmen om de planten een iets meer natuurlijke simulatie te geven van licht.
Ik had gelezen (de bron blijft uit, teveel gelezen in de laatste weken) dat als je de verlichting iets laat dimmen in het midden van de cyclus om bewolking te simuleren, dat dat de planten kwaliteit/groei bevordert. Sommige planten groeien ook wel echt als dwazen, alleen ik kan niet zeggen of dat hierdoor komt.

Ik heb twee ledstrips voor de verlichting overdag. 80cm wit aan de voorkant, en 100cm blauw aan de achterkant. De kleur en helderheid van het water is wel echt prachtig. Ik heb mijn eigen ledverlichting gemaakt door ze dampdicht in een acryl buis te zetten. Daaronder zit nog een glazen plaat waar het verlichting doorheen moet en dan ongeveer 30 tot 40cm water. Dus er zal wel wat sterkte van de verlichting afgaan. Het is trouwens aangesloten op een Kitelight LEDcontroller.
Hieronder alleen maar de specificaties van de strips, aangezien ik niet zeker weet of een link naar de shop mag.

Wit (80cm):
Details:
Kleurtemperatuur: 6000K-6500K (Puur wit / Daglicht)
Lichtsterkte: 1000 lumen per meter.
Voltage: 12V
Stroomverbruik: 1.2 A / meter
Vermogen: 14.4 W / meter
De strip kan elke 3 LEDs geknipt worden.
Breedte van de LED strip: 10 mm
Hoogte van de LEDstrip: 2 mm

Blauw (100cm):
Lichtsterkte (Luminous flux): 300 Lumen per meter.
Kleur: Blauw (Golflengte 470 nm)
Voltage: 12V
Stroomverbruik: 0.4 A / meter
Vermogen: 4,8 W / meter
Kan elke 3 LEDs geknipt worden.
Breedte van de strip: 8 mm
Hoogte van de strip: 2 mm

LEDcontroller tijden witte balk:
Van 07:00 tot 09:00 uur naar 100% (om 9 uur brandt het op 100% sterkte)
Van 09:00 tot 11:30 is het op 100% lichtsterkte
Tussen 11:30 en 14:00 laat ik het wat schommelen, iedere keer -10% of -20% van de lichtsterkte.
Tussen 14:00 en 19:00 is het op 100% lichtsterkte
Van 19:00 tot 21:00 bouwt het af naar 0% licht.

Het probleem is dus eigenlijk, dat ondanks de planten groeien als kool, ze niet bepaald mooi worden.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wat doe je aan bemesting ?

Als je wel volgens mij redelijk veel licht geeft ga je sporen elementen gebruikenm CO2 vooraan, maar ook nitraat,fosfaat enz, als je die niet voldoende aanvult ga je algen problemen krijgen.

het is net als met de planten in de plantenbak je moet er af en toe een scheutje pokon bij gooien, heb je redelijk intensief licht dan moet je zelfs CO2 toe gaan dienen anders krijg je penseel en baardalg.

Hier staat wat over bemesten.http://www.barrreport.com/showthread.ph ... -bemesting
http://www.barrreport.com/showthread.ph ... ige-uitleg

over planten tekorten staat hier redelijke info je kan op die site ook gelijk spul kopen om je te korten op te heffen.
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

problemen ontstaat van uit tekorten niet van uit overschotten, wees dus niet te bang om toe te dienen, te veel lukt je met 50% weekelijks verversen vrijwel niet, te korten heb je alleen zo maar te pakken zeker met veel licht.

EI maakt het leven alleen maar makkelijker helaas schrikken veel mensen er nog steeds voor terug, terwijl het zo makkelijk is als je het eenmaal gebruikt.

Onderwerp auteur
Carlowww
0-200
0-200

Bericht door Carlowww »

Duidelijk!

Ik heb wel een voedingsbodem (sera floradepot) onder mijn zand/grind. Verder niet zoveel mee gedaan.
Maar er is dus geen uitsluitsel te geven aan de hand van de afbeeldingen wát het precies is?

Ik heb dus niet echt last van níet groeiende planten, maar juist dat er bruine stof opkomt. Daardoor komt er minder licht en worden ze vrij lelijk. ..Neem ik aan dan..

Als iemand trouwens tips heeft om het licht schema te verbeteren, hoor ik dat graag.

Zo maar even die lappen tekst lezen, kijken of ik daar wat wijzer van kan worden!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik kan je alleen maar aanraden om die voedings bodem er weer uit te gooien, in mijn ogen geven voedings bodems alleen maar ellende.
Leuk voor de verkoop van de winkel, maar jij krijgt er alleen ellende mee, afgerond grind of een soil is veel beter, eventueel kan filterzand ook, maar liever een van de andere 2.
Omdat je er een voedings bodem onder stopt kan je ook je grind niet meer hergebruiken je krijgt het vrijwel nooit meer goed uitgespoeld, terwijl grind zonder voedings bodem je leven lang mee gaat, nee die winkels zijn zo gek nog niet :)
Veel van de planten halen hun voeding uit de waterkolom en hebben de wortels alleen als ankers, een aantal planten haalt het ook uit de wortels, daar helpen klein bolletjes prima, dat gaat niet rotten zoals een voedings bodem.

Volgens mij is het gewoon de opstart van je bak dit spul gaat vanzelf weg, planten hebben er eigenlijk geen last van.
Het is een soort bacterien, kiezelwier achtige toestand wat meestal vanzelf weg gaat.
Ik zou voorlopig je verlichting gewoon aanzetten op 8 uur per dag van jouw middag dimming verwacht ik niets, maar kan op zich geen kwaad, ik heb ook wolken effecten in mijn lampen, maar gebruik het eigenlijk nooit.
Als de bak goed draait kan je de verlichting als je dat zelf wil opvoeren naar uiteindelijk iets van 10 a 12 uur, nooit meer dan 12 uur belichten dat heeft geen effect voor je planten en stimuleert alleen maar algen groei.
Planten stoppen met assimileren na 12 uur licht dus meer licht heeft nul zin.