Ik kan je alleen maar aanraden om die voedings bodem er weer uit te gooien, in mijn ogen geven voedings bodems alleen maar ellende.
Leuk voor de verkoop van de winkel, maar jij krijgt er alleen ellende mee, afgerond grind of een soil is veel beter, eventueel kan filterzand ook, maar liever een van de andere 2.
Omdat je er een voedings bodem onder stopt kan je ook je grind niet meer hergebruiken je krijgt het vrijwel nooit meer goed uitgespoeld, terwijl grind zonder voedings bodem je leven lang mee gaat, nee die winkels zijn zo gek nog niet
Veel van de planten halen hun voeding uit de waterkolom en hebben de wortels alleen als ankers, een aantal planten haalt het ook uit de wortels, daar helpen klein bolletjes prima, dat gaat niet rotten zoals een voedings bodem.
Volgens mij is het gewoon de opstart van je bak dit spul gaat vanzelf weg, planten hebben er eigenlijk geen last van.
Het is een soort bacterien, kiezelwier achtige toestand wat meestal vanzelf weg gaat.
Ik zou voorlopig je verlichting gewoon aanzetten op 8 uur per dag van jouw middag dimming verwacht ik niets, maar kan op zich geen kwaad, ik heb ook wolken effecten in mijn lampen, maar gebruik het eigenlijk nooit.
Als de bak goed draait kan je de verlichting als je dat zelf wil opvoeren naar uiteindelijk iets van 10 a 12 uur, nooit meer dan 12 uur belichten dat heeft geen effect voor je planten en stimuleert alleen maar algen groei.
Planten stoppen met assimileren na 12 uur licht dus meer licht heeft nul zin.