Welke visjes nog meer ?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rolo
0-200
0-200

Welke visjes nog meer ?

Bericht door Rolo »

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst snel even voorstellen, ben Robbert, 33 en kom uit Valkenswaard.
Ik heb geen aquarium ervaring maar er altijd eentje willen hebben en omdat ik wel wat vrienden om me heen heb die er ervaring mee hebben en ik nu thuis zit en wel gezelschap kan gebruiken :D en er tijd voor heb ben ik er maar aan begonnen.

Ik heb een Juwel Vision 260 kunnen overnemen (waar ik erg blij mee ben). Zit een Superfish verwarmings element van 300 watt en een JBL 1501 pomp in.
Bodem is bedekt met zwart grind, liggen een aantal stenen, een mooi groot stuk hout in en de plantjes zijn geplaatst.
Omdat ik ook graag film kijk en iets leuks wilde naast de vissen ligt er ook een Titanic in :lol: :

Afbeelding

Ik heb al veel zitten lezen omtrent welke vissen ik er in kan doen en dacht ik vraag het hier ook even.
Mijn plan is tot heden:
- Ongeveer 12 Kardinaal Tetras
- 5 a 7 Corydoras Sterbai
- 2 Borstel Harnasmeerval goud (om wat algen weg te eten :lol: )

(misschien wat mooie garnaaltjes maar daar heb ik al helemaal geen idee van of die in een vis verdwijnen).

Ik zou het nog leuk vinden om nog iets van "boven" vissen te nemen, bijvoorbeeld bijlzalmen (misschien iemand leuke suggesties) en een koppeltje of een klein groepje van echt blikvangers.

Nu lees ik dat Maanvissen en Cichliden groot kunnen worden en niet echt goed samen gaan met de overige vissen maar wel dat men goede ervaringen heeft met dwerg Cichliden (Kakatoe Cichlide Super Red, Antennebaarsje, Kersenbuikje).

Wat is jullie ervaring daarmee en/of eventueel tips voor andere leuke en "opvallende" visjes (die misschien een cm of 10 worden).

Overige tips en dergelijke zijn natuurlijk ook altijd hartstikke welkom!

gr,
Robbert

stylz
1000+
1000+

Re: Welke visjes nog meer ?

Bericht door stylz »

welkom rolo,

Goede plannen allemaal en een leuke maat bak, in richting niet helemaal mijn idee, maar daar gaat het niet om gaat er om dat jij er plezier in hebt :mrgreen:

Je 2 ancistrussen moet kunnen, ik vind ze altijd al snel te groot vaak wordt gezegd dat ze klein blijven zo rond de 10 cm maar 16 cm doet ook mee, en dan zijn het forse vissen :mrgreen:
Je kan ook denken aan een groep van een stuk of 10 otto's http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... tus-lda023

Garnalen kan ook amano's kunnen eigenlijk altijd wel, maar er is meer keuze.
omdat je oppervlak nog erg leeg is zou ik adviseren wat hoog op schietende plantjes in te zetten, dan kan er altijd bijlzalm of een epiplatys soort of zo in.
zowel kardinalen als corry's mag je best nog meer van in zetten 10 corry's en 20 kardinalen of zo :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Rolo
0-200
0-200

Bericht door Rolo »

Hallo Stylz,

Bedankt voor je reactie, alle informatie en tips zijn welkom.
Ja de inrichting heb ik beetje gekeken van wat ik er mooi en open uit zag zien met toch een aantal schuilplekken, die plantjes zal ik eens naar kijken, wil ook niet een te groene bak.

En heb jij misschien ook ideeën over bepaalde Dwergcichliden of andere in het oog springende, iets grotere visjes die bij de rest kunnen?

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Hey Rolo,

Welkom op het forum. Je hebt een erg leuke bak overgenomen. Klopt het dat je een zuurstofpompje in je bak hebt? Deze kun je beter direct uit de bak halen. Het zorgt ervoor dat er CO2 uit de bak verdwijnt en dat vinden de plantjes juist lekker om te groeien. Als je niet met te veel planten wilt gaan werken, zou ik voor een bak gaan met veel hout.
Deze sfeer een beetje op:
Afbeelding
Ik heb niet veel verstand van dwergcichliden, dus dat laat ik even aan de rest over.
Heb je al in de database hier op het forum gekeken? kb_index.php
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

In de database van het forum kun je erg veel soorten vinden.

Qua dwergcichliden zou ik aanraden om het te beperken tot 1 soort.
Je zou kunnen gaan voor een koppeltje. Je aquarium is namelijk niet echt ingericht om een harem mogelijk te maken.
Als je een harem neemt (in de vorm van 1M en 2V) is het het beste om je aquarium in te delen in 3 "zones". Je zou dit kunnen doen door afscheidingen te maken met planten, stenen of hout. De vrouwtjes zullen zich dan elk in 1 zone vestigen en zo hou je ook nog een gedeelte over waar de overige vissen kunnen zwemmen in het geval dat je jongen krijgt.
Je kan de 2 zones voor de vrouwtjes voorzien van een holletje (kokosnoot, grotje oid) zodat ze zich in de zones zullen vestigen waar jij ze wil hebben.

Voor leuke dwergcichliden zou ik voor jou Apistogramma cacatuoides, Apistogramma borelli of Apistogramma Agazzii aanraden. Ook zouden antennebaarsjes een optie kunnen zijn.

Kersenbuikjes zou ik afraden, als die jongen hebben zien ze het complete aquarium als hun territorium. Ze zullen de kroost de hele bak door verplaatsten waardoor de mede bewoners nergens meer een rustig plekje hebben.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Helemaal met Rickpad eens :mrgreen:

Onderwerp auteur
Rolo
0-200
0-200

Bericht door Rolo »

Bedankt al voor jullie reacties!

Zou ik nog iets van extra plekjes moeten maken door middel van hout of dergelijke voor een setje Dwergcichliden of is dat alleen noodzakelijk bij meer?
Laatst gewijzigd door Rolo op 02 mar 2014 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zie graag veel plantjes :) op zich heb je wel wat verstop plekken, maar de bak blijft vrij open.
Visjes kunnen nooit even uit het zicht verdwijnen voor elkaar, dat geeft nog wel eens problemen met cichliden