Het ontwerpen van mijn aquarium 2014

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Het ontwerpen van mijn aquarium 2014

Bericht door Vegamobiel »

Hier volgend mijn idee van hoe het aquarium er zou kunnen uitzien.
Het is gebaseerd op het ontwerp van mijn vorige volglas aquarium.
Nu wil ik hem vooral uit betonplex maken

Afbeelding

Dit is de bodemplaat van 18 mm waarin de groeven zijn ingefreesd van 6 mm.

Afbeelding

De linker zijwand wordt met tec7 vastgeplakt

Afbeelding

De (Glazen) voorruit van 12 mm wordt vastgelijmd in de groef van de zijwand en de bodemplaat

Afbeelding

De rechterwand wordt mee vastgezet zodat de voorruit stabiel wordt.

Afbeelding

Langs achter worden de binnenkanten tot tegen de voorruit vastgeplakt.

Afbeelding

De achterwand wordt op zijn plaats gezet.

Afbeelding

Een extra droogfilter zorgt er voor dat er meer zuurstof in het water wordt opgenomen.

Afbeelding

De binnen voorfilter komt langs de linkerkant voordat het water naar de bioloog gaat.

Afbeelding

De bovenkanten zorgen voor de ondersteuning van de voorruit en achterwand.

Afbeelding

Roostertjes zorgen dat klein broed kan weg vluchten naar het rechter compartiment.

Afbeelding

Langs de zijwanden komt er 20 mm PIR-isolatie.

Afbeelding

Ook langs boven wordt het aquarium geisoleerd.

Afbeelding

Zo zou het er uit kunnen zien als het water er in zit.

Afbeelding

Nadien zal er met hout het aquarium worden afgewerkt zodat enkel het middengedeelte zichtbaar is

Als er ideën zijn of opmerkingen dan lees ik die graag zodat de fouten er kunnen uitgehaald worden voordat ze gemaakt worden ;-)

Vegamobiel :chat:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Het ontwerpen van mijn aquarium 2014

Bericht door Kevin »

Dat ziet er goed doordacht uit, dat moet goed gaan komen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

is de ruit onder en boven ook ingefreesd?
anders is misschien een trekstrip nodig.
ziet er voor de rest degelijk uit :D

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

tec7 komt los als deze in contact staat met water.heb ik zelf al ondervonden.achterwand lijmen is geen probleem maar aquarium zou ik niet doen.

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Ziet er goed uit!

Een aftap in de bodem van je voorfilter waar je vervolgens eventueel een stukje slang op kan aansluiten zou nog een mooie toevoeging kunnen zijn.
Op deze manier kan je gemakkelijk vuil en water aftappen.

En het is inderdaad het beste om je voorruit aan alle vier de kanten in een gefreesd randje te steken.
'You can be what ever you resolve to be'

AirWarrior Utrecht
400-600
400-600

Bericht door AirWarrior »

Ziet erop zich goed, alleen toch komt er een vraagje bij mij op.
Hoe en waar komt je verlichting?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

zit een beetje te kijken en snap nog niet alles :mrgreen:

op een dergelijke grote bak zou ik altijd vaste doorvoeren maken naar het riool, met slang of vast in PVC zo heb ik het ook.
infrezen van de ruit zie je wel meer maar heeft niet mijn voorkeur ik zou gewoon een lijst maken en de ruit er van binnen uit tegen aan zetten, nu staat alles op een paar mm die je in freest.
Tec7 prima als je daaroverheen epoxy zet. met de zijwanden ik heb zo;n zelfde soort idee alleen bij mij is een zijde een HMF 2 zijde is overkill in mijn ogen. denk gelijk na over plaatsten van verwarmers en pompen onder water, ik heb een tunze 6125 om mijn HMF aan te drijven, als je de pomp gelijk in de bak hangt verlies je geen druk en kan je met veel minder vermogen toe.
De verlichting snap ik ook niet want je sluit de bak met isolatie ??? ik doe dat wel in de nacht maar overdag is hij altijd open, LED lampen hangen er los boven.
een compartiment voor jongbroed zou ik niet doen, in grote bakken is mijn ervaring is het meer de vraag hoe krijg ik er niet te veel en dit kost je echt zicht ruimte.
Ik zou altijd eerst de achterwand plaatsen en dan pas de voorruit, trek strip ja hoe groot is het ?
tenzij het een cichlidenbak wordt zou ik het extra lucht inbrengen weg laten, er van uitgaand dat het een plantenbak wordt is zuurstof wel het laatste wat je nodig hebt.

Kan je het filter er niet onder plaatsen ik heb dat uit energie oogpunt niet maar ik begrijp jouw filter idee niet helemaal ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Bedankt voor het meedenken hoe ik mijn aquarium zou kunnen bouwen.

@ timothymeertens:
Als je de bodemplaat bekijkt zie je dat er daar een groef van 12 mm in is uitgefreesd om de voorruit in te plaatsen. Ook de bovenste strip is uitgefreesd om langs boven de ruit te ondersteunen.

Onder de twee bovenste strips komen er nog twee trekstrips die zorgen ook voor de basis voor het plaatsen van de verlichting.

IVM de tec7 die wordt enkel gebruikt om de betonplex aan elkaar te verlijmen. Nadien worden alle binnen naden afgewerkt met aquasiliconen, zodat alles zeker waterdicht is.

@ Floor:
Als je de eerste foto bekijkt zie je dat er al twee gaten zijn voorzien achter in het voorfiltercompartiment.
Bij de linkse komt er een buisje doorheen die het water naar de ondergelegen bioloog gaat brengen (de bioloog moet ik nog ontwerpen)
Het tweede gat is om het water (dat door de pomp naar boven wordt gevoerd) tot aan de droogfilter te brengen.
Langs de rechterkant ga ik nog een extra gat boren waarin er een buisje komt die er voor moet zorgen dat als de afvoer van het water richting bioloog zou verstopt geraken, het extra water dat de pomp dan omhoog stuurt er niet voor kan zorgen dat het aquarium zou overstromen, maar wordt afgevoerd naar een grote emmer (ten grootte van het volume van de bioloog.

@ AirWarrior:
Zoals ik hier boven al vernoemde komen er twee trekbalkjes tussen de bovenste twee strips. Hierop zal de LED-verlichting kunnen rusten. Deze worden wel pas geïnstalleerd als de achterwand in het aquarium is geplaatst zodat ze niet in de weg zitten. Door met verschillende lenzen op de LED's te werken kan de de spreidingshoek van het licht mooi in de hand houden. Alles zal waterdicht worden ingegoten zodat het niet ergs is dat de luchtvochtigheid hoog oploopt onder de bovenplaat.

@ stylz:
Er komen drie vaste doorvoeren doorheen de bodem. Een voor het water naar de bioloog (onder het aquarium)
Een voor het water dat door de pomp terug naar boven wordt gepompt.
Een derde die er voor moet zorgen dat het aquarium niet kan overstromen. (Mijn vriendin heeft me laten weten dat als de vloer zou nat worden ik een ander woonst voor het aquarium mag zoeken en liefst eentje waar ik ook mag verblijven ;-) )
De voorruit komt dus in het groefje te staan rond om rond, en door de twee binnen zijden heb ik extra aanhechtings vlak om de ruit op zijn plaats te houden. De twee compartimenten zijn bedoeld oorspronkelijk om alle technische apparatuur te plaatsen, zodat er niets te zien is in het zwemgedeelte. Door dat er aan de waterdoorvoeren roostertjes zitten kunnen grote vissen niet naar de zijkanten, maar in het verleden heb ik daar veel vissen weten groot worden die zelf doorheen die gaatjes waren gevlucht.
De reden dat ik eerste de voorruit plaats is er om te zorgen dat ik de twee midden zijvlakken zou kunnen plaatsen.
Als ik eerst de achterwand plaats en dan de zijstukken, dat gaat de silicone van de middenstukken tegen de voorruit komen terwijl die nog opgeschoven moet worden. dus eerst een zijkant dan de ruit dan de tweede zijkant. dan kan ik de middenstukken aan de voorruit plakken waarna de achterwand wordt geplaatst.
Hopelijk begrijp je mijn redenering. Natuurlijk als ik geen groef zou frezen zou ik eerst de achterwand kunnen plaatsen dan de twee zijkanten de twee middenstukken het aquarium op zijn rug leggen en dan de voorruit er op kleven. maar daar moet ik nog over nadenken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ik zie betonplex ieder zijn idee maar met gewoon betonplex van de bouwmarkt zou ik een dergelijk project niet aandurven.
Ik zweer bij multiplex met epoxy daar weet ik zeker van dat het 100 jaar mee gaat, heb geen ervaring met betonplex maar vind het wel eng.

Ik snap je redenatie met je kleine visjes zijvak maar het is niet mijn idee, ik probeer juist fokken te voorkomen en als ik dat niet kan probeer ik de jonkies op te laten eten :( sorry als ik net zo in de fout ga als met een inmiddels overbekend girafje, maar in een grote bak is kweek gewoon een probleem.

Ik heb mijn lijst gewoon breed gehouden als je toch met die zijwanden wil werken waarom hou je het dan aan de voorkant glas ? kan je niet beter dat dan ook van betonplex maken ?

De overloop is een goed idee heb ik ook je weet maar nooit, maak er trouwens ook een op je bioloog :mrgreen:
Vaste afvoer naar het riool zou ik zeker doen, maar weet niet of jij dat ook wil, ik vind het geweldig.

De frees naadjes ja bij MAF maken ze ze ook zo, ik ben geen fan van die methode het is mij niet solide genoeg.

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

@ stylz:

Ik wil wel begrijpen dat onbekend ook onbemind is.
En als je heel je leven niets anders dan volglas aquariums hebt gezien, dat je wat afstandelijk bent tegen over nieuwe technieken.
De angst die ik in je bericht lees is dat je geen vertrouwen hebt in het vat zetten van het glas in een gleufje.

Afbeelding

Als je de bovenste tekening bekijkt zie je dat aan de linkse kant het glas een contact oppervlakte heeft van 24 mm.
Indien je het in volglas uitvoert dan vertrouw je het helemaal op de trek sterkte van de siliconen die een contact oppervlakte heeft van maar 12 mm.
Technisch voel ik mij beter bij de betonplex aanpak.

Als je schrijft dat je meer vertouwen hebt in multiplex met epoxy dan met de fenolcoating van betonplex.
Je kan natuurlijk wat meer geld uitgeven en de betere plaat aanschaffen.
Volgens Wikipedia bestaan er zelfs dikkere uitvoeringen
Standaardbetonplex heeft een fenolcoating van 120 gram/m². Er bestaan ook dikkere coatings, van 240/400 of nog zwaarder.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Betonplex

Maar een angst is gemakkelijker gevormd dan dat je er van af geraakt.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Hoi Vega,

Ik vergelijk jouw bak niet met een volglas bak ik heb zelf al 30 jaar eigen bouwsels dus ja die 12 mm van een volglas bak is voor mij niet voldoende.
Mijn vertrouwen wat in geknapt toen ik 4000 liter zeewater door de kamer kreeg omdat de kitnaad van de volglasbak het niet hield.

Ik schreef over het betonplex van de bouwmarkt dat ik dat niet vertrouwde niet over de speciale dikkere coatings, waarvan ik weet dat ze bestaan.
Maar ja ik heb op mijn 2000 liter multiplex bak bewust gekozen voor epoxy met glasvlies voor extra sterkte, overdreven ik weet het.

Mijn kitnaad naar de ruit is overigens overal 50 mm voor de rest ja ik ben graag zeker van mijn zaak, dat krijg je vanzelf als het een keer helemaal mis gaat met volglas :)

Het gaat er om dat je achter je keuze staat en rustig kan slapen, volgens mij ben jij er wel uit.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Epoxy zal beter hechten op watervastverlijmd multiplex, betonplex kun je beter afwerken met vloeibare vijverfolie wat ook ongelofelijk sterk is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

betonplex kan je met niets afwerken, dat spul is speciaal gemaakt dat er niets op hecht, als je de speciale platen neemt met een extra dikke laag hoeft dat ook niet.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Vloeibare vijverfolie hecht er toch wel degelijk aan, ik heb er iemand een bak van enkele duizenden liters mee zien bouwen. Je zal toch de naden met iets moeten afwerken zodat deze waterdicht zijn.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik ga niet tegen spreken wat jij gezien hebt, maar je kan net zo goed een teflon pan verven in mijn ogen, wil het hechten dan moet je eerst schuren en dan kan je beter multiplex nemen als je toch de laag er af gaat halen.

vloeibare vijverfolie of epoxy is gewoon niet handig op betonplex, ik ben geen fan van betonplex maar je gebruikt het normaal zonder nog eens een laag er op.

De naden zijn waterdicht bij deze bakken omdat ze met siliconen geplakt zijn, daarbij moet je een klein randje afschuren voor hechting, vega gaat geloof ik met Tec 7 plakken kan evt ook met polymax dat heb ik gebruikt, beide zijn goed, maar moet je beide tegen water beschermen, b.v. door er siliconen overheen te zetten wat vega volgens mij gaat doen.
Ik heb er epoxy over de naden heen gezet, denk dat beide systemen goed zijn.