Bedankt voor het meedenken hoe ik mijn aquarium zou kunnen bouwen.
@ timothymeertens:
Als je de bodemplaat bekijkt zie je dat er daar een groef van 12 mm in is uitgefreesd om de voorruit in te plaatsen. Ook de bovenste strip is uitgefreesd om langs boven de ruit te ondersteunen.
Onder de twee bovenste strips komen er nog twee trekstrips die zorgen ook voor de basis voor het plaatsen van de verlichting.
IVM de tec7 die wordt enkel gebruikt om de betonplex aan elkaar te verlijmen. Nadien worden alle binnen naden afgewerkt met aquasiliconen, zodat alles zeker waterdicht is.
@ Floor:
Als je de eerste foto bekijkt zie je dat er al twee gaten zijn voorzien achter in het voorfiltercompartiment.
Bij de linkse komt er een buisje doorheen die het water naar de ondergelegen bioloog gaat brengen (de bioloog moet ik nog ontwerpen)
Het tweede gat is om het water (dat door de pomp naar boven wordt gevoerd) tot aan de droogfilter te brengen.
Langs de rechterkant ga ik nog een extra gat boren waarin er een buisje komt die er voor moet zorgen dat als de afvoer van het water richting bioloog zou verstopt geraken, het extra water dat de pomp dan omhoog stuurt er niet voor kan zorgen dat het aquarium zou overstromen, maar wordt afgevoerd naar een grote emmer (ten grootte van het volume van de bioloog.
@ AirWarrior:
Zoals ik hier boven al vernoemde komen er twee trekbalkjes tussen de bovenste twee strips. Hierop zal de LED-verlichting kunnen rusten. Deze worden wel pas geïnstalleerd als de achterwand in het aquarium is geplaatst zodat ze niet in de weg zitten. Door met verschillende lenzen op de LED's te werken kan de de spreidingshoek van het licht mooi in de hand houden. Alles zal waterdicht worden ingegoten zodat het niet ergs is dat de luchtvochtigheid hoog oploopt onder de bovenplaat.
@ stylz:
Er komen drie vaste doorvoeren doorheen de bodem. Een voor het water naar de bioloog (onder het aquarium)
Een voor het water dat door de pomp terug naar boven wordt gepompt.
Een derde die er voor moet zorgen dat het aquarium niet kan overstromen. (Mijn vriendin heeft me laten weten dat als de vloer zou nat worden ik een ander woonst voor het aquarium mag zoeken en liefst eentje waar ik ook mag verblijven ;-) )
De voorruit komt dus in het groefje te staan rond om rond, en door de twee binnen zijden heb ik extra aanhechtings vlak om de ruit op zijn plaats te houden. De twee compartimenten zijn bedoeld oorspronkelijk om alle technische apparatuur te plaatsen, zodat er niets te zien is in het zwemgedeelte. Door dat er aan de waterdoorvoeren roostertjes zitten kunnen grote vissen niet naar de zijkanten, maar in het verleden heb ik daar veel vissen weten groot worden die zelf doorheen die gaatjes waren gevlucht.
De reden dat ik eerste de voorruit plaats is er om te zorgen dat ik de twee midden zijvlakken zou kunnen plaatsen.
Als ik eerst de achterwand plaats en dan de zijstukken, dat gaat de silicone van de middenstukken tegen de voorruit komen terwijl die nog opgeschoven moet worden. dus eerst een zijkant dan de ruit dan de tweede zijkant. dan kan ik de middenstukken aan de voorruit plakken waarna de achterwand wordt geplaatst.
Hopelijk begrijp je mijn redenering. Natuurlijk als ik geen groef zou frezen zou ik eerst de achterwand kunnen plaatsen dan de twee zijkanten de twee middenstukken het aquarium op zijn rug leggen en dan de voorruit er op kleven. maar daar moet ik nog over nadenken.
Vegamobiel