De natuur laat zich niet 'sturen' door theorieën.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

De natuur laat zich niet 'sturen' door theorieën.

Bericht door Fabian »

Algen... Iets waar veel aquarianen voor huiveren.
Maar hoe voorkom je deze algen? Er bestaan allerlei theorieën voor. Denk bijvoorbeeld aan het nastreven van de zogenaamde Redfield Ratio: men probeert een ideale verhouding tussen nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) te krijgen. Ook horen we tegenwoordig steeds meer over de Estimative Index (EI-methode): men voegt wekelijks een bepaald percentage aan voeding toe, zodat er nooit tekorten ontstaan. Eventuele overvloed wordt door een grote waterwissel verwijder. Daarnaast zijn er nog aquarianen die deze theorieën niet geloven en dat het allemaal de natuur is.

Vandaar de stelling:
De natuur laat zich niet 'sturen' door theorieën. Het krijgen van alg is dan ook het hebben van ongeluk.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :vis:

Bertus
1000+
1000+

Re: De natuur laat zich niet 'sturen' door theorieën.

Bericht door Bertus »

Algen kun je wel onderdrukken ben ik van mening, onder bepaalde omstandigheden zullen ze zeker sneller groeien. Ik heb ze zelf gehad door een fout in het doseren van planten voeding, ik ben gestopt met het geven van de voedingen en de algen trokken weer langzaam weg.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Ook ik denk dat je daar als aquarioot best wat invloed op kunt hebben hoor, te veel voer voor vissen, te veel licht en te veel plantenvoeding en je hebt een algen explosie dus doseren van dit alles en je kunt de groei (of niet groei) iets manipuleren.

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ik ben het eens met Bertus en Rita. Ik denk dat je er zeker zelf een grote invloed op kunt hebben.
Maar soms kun je denk ik ook wel eens last hebben van gewoonweg pech.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

niet vergeten dat die theorieën vaak steunen op wetenschappelijk onderzoek en dat ze een poging tot nabootsen van de natuur zijn en niet zomaar gis-werk

als je opeens 'zomaar' algen en andere problemen hebt, dan is er meestal wel een oorzaak te vinden

grtz

domi®

gertbl
1000+
1000+

Bericht door gertbl »

Hoewel ik de stelling wel voor een groot deel begrijp, vind ik dat je mag spreken van een ongeluk. Voor mensen met een plantenbak, is alg dan ook niet fijn en zullen het als een plaag bekijken. Echter zijn algen wel degelijk belangrijk voor het balans. Er zijn zoveel soorten algen, en elk soort alg heeft weer zijn eigen functie. Als je kijkt naar natuurlijke gebieden, dan zie je dat overal wel algen voorkomen. Het is een natuurlijk balans tussen planten en algen. Echter zorgt alg ook weer voor voedsel voor verschillende vissen. Mensen die een Amazone biotoop hebben, zullen het ook niet erg vinden als er een mooie groene tapijt over het hout begint te vormen of op de stenen. In mijn 1m hillstream bak, zorg ik juist dag ik algen krijg. Want dit is een voedselbron voor mijn Chaetostoma's. Op de stenen groeien zowel aufwuchs, als groene Chladophora alg. Tussen het laatst genoemde alg, vinden mijn Characidium dan ook voedsel. Pluk maar eens wat van dat alg en stop het maar in een glazen pot met water. Als je het dan in de zon houd, dan zul je zien hoeveel voedseldiertjes zich in het alg bevinden. Dit is perfect voedsel voor jonge vissen. In mijn oude 1.20m bak heb ik een achterwand vol gehad met Chladophora alg. Mijn A. borellii hield juist haar jongen tussen deze alg, vanwege de voedseldiertjes.

Dus alg hebben is niet zomaar het hebben van een ongeluk. Maar mensen die houden van een plantenbak, zullen het wel zo behandelen. Blauwalg is geen alg maar een bacterie. Dat is in mijn ogen wel een plaag.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Dit vind ik een leuke! Ik had er volgens mij ook al eens op willen reageren, maar door tijdgebrek is dat weggeschoven.
Ga er even lekker voor zitten, want ik ga er even heel serieus op in :D
Eerst even dit:
Er is helemaal niks, en dan meen ik ook echt he-le-maal niks, in het hele universum, dat zich laat 'sturen' door theorieën.
Er zijn wel dingen die zich laten beschrijven door theorieën.

Een theorie is niet zomaar iets wat uit de lucht komt vallen. Dat we in 1 keer zeggen van, voortaan gebeurt het zo.
Absoluut niet.
Het moet gebaseerd zijn op waarnemingen en metingen uit de realiteit. Daarna moeten de resultaten van de metingen een bepaalde vorm van reproduceerbaarheid hebben om aan het stempel 'theorie' te mogen voldoen.
In de natuur is het precies die reproduceerbaarheid van de resultaten die een boel (theorieën) nekt.
Als je het mij vraagt komt dat door de enorme hoeveelheid variabelen in de natuur.
Je kan 2 gevallen wel zoveel mogelijk op elkaar laten lijken, maar als net 1 ogenschijnlijk, klein, lullig dingetje anders is, kan dat drastische gevolgen hebben voor de rest.
En dat is het 'm nou net met ideeën als de EI methode, Redfield Ratio en noem maar op. De resultaten zijn in veel gevallen wel redelijk reproduceerbaar, maar niet in alle. En dat zorgt ervoor dat de theorie wankelt.

Doet dat af aan het feit dat het dan een redelijk goede beschrijving is van de werkelijkheid?
Nee, dat denk ik niet. Bij gebruik moet je er alleen wel rekening mee houden dat er veel meer variabelen zijn dan alleen degene die beschreven staan in de "theorie".

In het geval van algen kennen we simpelweg nog niet alle variabelen.
Wat mij betreft is een algenplaag daarom geen ongeluk, maar simpelweg een gebrek aan kennis.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom