Baardalg - hoe kom je er weer af?

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Baardalg - hoe kom je er weer af?

Bericht door ErwinD »

Ik vecht al een tijd tegen baardalg, maar het spul breidt zich helaas sneller uit dan ik het kan weghalen. Iemand enig idee hoe je er weer vanaf komt? Het ziet er echt niet uit...

Erwin.

Afbeelding

Rita M
1000+
1000+

Re: Baardalg - hoe kom je er weer af?

Bericht door Rita M »

Is dat geen penseelalg?

da's een roodwier en daar schijnt easycarbo aardig wat tegen te doen, verder denk ik even wat minder licht, plantenvoeding mocht je die geven halveren en even stoppen met eventuele Co2 al zijn er ook mensen die zeggen dat een Co2 tekort juist de reden is.....

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Reden vaan baardalg is idd bijna altijd een fluctuerend CO2-gehalte...dagelijks easycarbo toevoegen helpt, er zit een stof in waar de algen niet tegenkunnen;

Plantenvoeding verminderen heeft nooit zin, omdat de planten het dan net moeilijker krijgen, de groei stagneert en de algen nog meer groeien, je bereikt eigenlijk het omgekeerd effect.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Dank je voor het openen van dit topic, Erwin ;) Ons vader heeft er ook last van, ik was net van plan om het te gaan vragen hoe hij dat wegkrijgt.

Hij geeft 2x per week Easy Carbo, per keer de helft van de wekelijks aangeraden hoeveelheid. Deze hoeveelheid dus even omhoog schroeven en dat dan door 7 delen voor een dagelijkse portie?

Zijn waterwaardes waren niet goed toen de baardalg begon, maar de laatste maanden zijn de waardes wel goed.

Is er verder nog een manier om de alg te verwijderen van de planten? Wat er op het filter zit haalt hij wel met een ijskrabber, maar van de planten wil niet lukken. of moet dat vanzelf uitsterven?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Easycarbo moet idd dagelijks gegeven worden, de hoeveelheden die op de fles staan zijn ook om dagelijks te geven ( 1ml/50 l). De werkzame stof in Easycarbo is glutaaraldehyde, en daar kunnen algen niet tegen. Daarom kan je zelfs easycarbo toedienen als je al op een andere manier CO2 toedient. De baardalgen kan je niet verwijderen zonder het blad te beschadigen, ze zullen wel verdwijnen met de easycarbo.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eska op 21 mei 2013 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Eska jongen...voor mij ben jij goud waard op dit forum met je planten kennis!!

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

Easy Carbo, dus... klinkt niet bekend, maar wellicht dat pappa het inderdaad al gebruikt. Ik heb wel Easy Life, dat is vergelijkbaar of moet ik echt Easy Carbo hebben? Dit werd door een winkelmedewerker aangeraden...

Dank.

Erwin.

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

Rita M schreef:Eska jongen...voor mij ben jij goud waard op dit forum met je planten kennis!!
Ja, jammer dat we geen 'vind ik leuk'-knop hebben, hier... :D

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Easy Carbo is geloof ik van Easylife ;)
Is dit wat je zoekt voor "vind ik leuk"? :duim: :tums:

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Pappa heeft ook een luchtpompje (bubbeltjesapparaat) in zijn aquarium staan. Gebruikt hij al zeker 30 jaar en hij heeft er nog nooit problemen mee gehad, maar ik begreep dat die juist Co2 uit het water verjagen. Misschien is het handig om dat pompje tijdelijk uit te zetten tot de baardalg verdwenen is?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen, en wat bij mij geholpen heeft, is de ergst aangetaste bladeren afknippen en weggooien. ;)

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

En geheel aangetaste planten? Het gaat hier om kleine plantjes met een paar bladeren, waarvan alle bladeren onder zitten.
Verwijderen en nieuwe kopen?

Ik had foto's gemaakt maar die staan nog op mijn mobiel, ik blijk geen kabeltje te hebben om ze over te zetten op de computer. Ik kan dus nog even geen foto's plaatsen ervan :oops:

En nog een vraagje (sorry Erwin, dat ik zo inbreek op je topic :oops: )
De sessiflora lijkt niet aangetast. Komt dat omdat de bladeren van die plant te smal zijn of lijkt het maar zo dat die (als enigste plant) niet is aangetast? Ik wil namelijk tzt, als mijn aquarium komt, wat van de sessiflora overnemen. Maar dat is niet handig denk ik, als mijn vader dan nog baardalg heeft, dan krijg ik het ook gelijk.

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

karinD schreef:Pappa heeft ook een luchtpompje (bubbeltjesapparaat) in zijn aquarium staan. Gebruikt hij al zeker 30 jaar en hij heeft er nog nooit problemen mee gehad, maar ik begreep dat die juist Co2 uit het water verjagen. Misschien is het handig om dat pompje tijdelijk uit te zetten tot de baardalg verdwenen is?
Ik heb geen luchtpompje. Heel kort gebruikt in het begin, maar die staat al zeker een jaar uit.
Erwin.

Onderwerp auteur
ErwinD
0-200
0-200

Bericht door ErwinD »

karinD schreef:Pappa heeft ook een luchtpompje (bubbeltjesapparaat) in zijn aquarium staan. Gebruikt hij al zeker 30 jaar en hij heeft er nog nooit problemen mee gehad, maar ik begreep dat die juist Co2 uit het water verjagen. Misschien is het handig om dat pompje tijdelijk uit te zetten tot de baardalg verdwenen is?
Ik heb geen luchtpompje. Heel kort gebruikt in het begin, maar die staat al zeker een jaar uit.
Fabian schreef:Wat je eventueel ook nog zou kunnen doen, en wat bij mij geholpen heeft, is de ergst aangetaste bladeren afknippen en weggooien. ;)
Dan blijven er weinig bladeren over...

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

Rita M schreef:Eska jongen...voor mij ben jij goud waard op dit forum met je planten kennis!!
lol Rita, merci! :D
ErwinD schreef:Easy Carbo, dus... klinkt niet bekend, maar wellicht dat pappa het inderdaad al gebruikt. Ik heb wel Easy Life,
Easycarbo is idd van Easylife...

Afbeelding

Een zuurstofpomp heeft idd geen zin als je een beplant aquarium hebt - het zorgt ook niet voor extra zuurstof ( zoals soms onterecht wordt gedacht), er is enkel een zeer kleine uitwisseling van zuurstof aan het wateroppervlak.
Door de waterbeweging ontsnapt idd de CO2, kan je bv. ook hebben als de filteruitstroom te ver boven het wateroppervlak staat. Als er teveel fluctuaties zijn in het CO2 gehalte, bv. door nu en dan es easycarbo toe te voegen, is de kans op baardalg zeer groot.
karinD schreef: De sessiflora lijkt niet aangetast. Komt dat omdat de bladeren van die plant te smal zijn of lijkt het maar zo dat die (als enigste plant) niet is aangetast? Ik wil namelijk tzt, als mijn aquarium komt, wat van de sessiflora overnemen. Maar dat is niet handig denk ik, als mijn vader dan nog baardalg heeft, dan krijg ik het ook gelijk.
Inderdaad, dit komt door de zeer fijne structuur van de bladeren ;) Baardalg is niet 'besmettelijk', als jij een plantje met baardalg in een aquarium zet met een goed milieu qua voeding en CO2 zal die baardalg zo verdwijnen :)

Nog dit : bij 'erge' gevallen van baardalg kan je het plantje uit het aqua halen, in een badje stoppen met wat water en easycarbo of rechtstreeks easycarbo ( bv met een spuitje) op de baardalg spuiten. Maar hoedanook zal je toch de CO2 goed moeten krijgen, anders komt het zo terug