Nieuw Bestand Vision 180

Onderwerp auteur
MC.
0-200
0-200

Re: Nieuw Bestand Vision 180

Bericht door MC. »

Zo de Melanotaenia praecox is besteld, om te beginnen 10 stuks. Kan ik later nog uitbreiden.

Ook zijn er al 6 Japonicas bij gekomen en een Botia striata voor de slakken.

Nu ben ik nog op zoek naar een mooi paartje wat er nog bij zou kunnen, iemand een idee voor een mooi koppel?

Ik hoor het graag!

Onderwerp auteur
MC.
0-200
0-200

Bericht door MC. »

Inmiddels bestaat mijn bestand uit het volgende,

6x Japonica
2x Corydora's
4X melanotaenia praecox
1x Botia striata
1x Ottocinclus
1x Ancistrus

De laatste 2-3 weken 6 melanotaenia praecox verloren, zijn die misschien gevoelig voor CO2? heb die wel aangesloten maar komt niet boven die maximale waardes.

Vissen zien er goed uit, waardes zijn oké en de rest van de vissen doen het ook prima.

Dus word het tijd voor wat nieuwe vissen.

Ben van plan om het volgende te gaan halen:

4x Corydora's Sterbai
koppel Apistogramma borellii of 1 man met 2 vrouwen
school Galaxy Rasbora 16-20 stuks
4x Ottocinclus

Kan dit of zeggen jullie van je kan beter een andere soort nemen of iets dergelijks,

ik hoor het graag.

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

De M. praecox zijn geen makkelijke regenbogen om te houden. Ik heb zelf een regenboogaquarium en ik hou ze ook niet.

Regenboogvissen houden over het algemeen ( naargelang de rivieren waarin ze voorkomen) van alkalisch, vrij hard water, zeg maar leidingwater. M. Praecox is daar een uitzondering op, ze komen voor in zure, zachte wateren en dat is dus ook wat je in het aquarium moet hebben ( PH 6,5 ; GH 5). Dat is een reden waarom ze vaak sterven bij mensen die ze houden;

Een ander - belangrijk - feit is de overkweek. De meeste handelaars verkopen de 'populaire' regenbogen : vaak M. Praecox, M. Bousemani...om die reden worden beide soorten jammergenoeg overkweekt - vaak in Tjechische kweekcentrales - waardoor je zwakke exemplaren krijgt, mattere kleuren, etc...
Regenbogen koop je het best bij kwekers.. niet altijd makkelijk als je er geen kent, maar de kwaliteit is zoveel beter...dit is een zeer goede site met veel info en kwekers : http://www.irg-nederland.nl/

Wat de viskeuze betreft :

De apisto's houden van zuur water ( PH 6,5 - 6,8), de galaxy's van alkalisch ( 7,5 - ...) Daar moet je toch wat rekening mee houden..ik weet niet op welke PH je nu zit?

Onderwerp auteur
MC.
0-200
0-200

Bericht door MC. »

Bedankt voor de uitleg, PH zit rond de 7-8 en GH rond de 8-10. Zal dan wel met de GH te maken hebben. Had ze inmiddels toch al ruim een half jaar.

Als ik nou in plaats van de borelli, mikrogeophagus altispinosa neem. Gaat dat dan goed met de cory's?

Eska
400-600
400-600

Bericht door Eska »

ja, deze gaan perfect! ik heb hier zelfs altispinosa's bij corydoras pygmaeus zitten en die zijn maar 2 cm :)

Onderwerp auteur
MC.
0-200
0-200

Bericht door MC. »

Alleen heb ik nu het volgende probleem, de Galaxy rasbora heeft een max temperatuur van 23 graden. De altispinosa tussen de 25 en 29 graden. Zal dit een probleem zijn of lukt het als ik hem op 23 graden hou?

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Volgens mij mogen galaxy's tot 25 graden hoor dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Zet alleen niet direct je temp 2 gr hoger maar doe om de 2 dagen een half graadje omhoog dan kunnen de visjes rustig wennen aan de iets hogere temperatuur.

Altispinoza's zijn zo ontzettend mooi, ik had er graag ook een groepje van 5 in de rio gehad. Helaas heb ik nu een bestand waarbij dat niet wenselijk is maar ooit....ooit....