Dan rijst bij mij eerst de vraag: Over wat voor filters hebben we het hier?
Een binnenfilter is natuurlijk totaal ander verhaal dan een buitenfilter en weer anders dan een biologisch filter.
En: over hoe schoon hebben we het hier? Alleen even uitspoelen of volledig vuilvrij maken.
Laten we 1 ding eerst even voorop stellen, voor de gangbare aquaria is een biologisch evenwicht vrijwel onmogelijk. Het feit dat een filter dichtslibt geeft al aan dat er meer vuil in het water zit dan wat de bacteriën in het filter aankunnen.
Als je je filter volledig brandschoon maakt betekent het dat je de volledige bacteriecultuur (die dus al te weinig is) kapot maakt. Dit moet je idd zien te voorkomen. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niks met kraanwater schoon mag maken.
Van die kleine binnenfilters zijn vaak zo ongelovelijk klein dat de bacteriecultuur daarin slechts een fractie is van wat er in de bak leeft. Meestal zijn dit ook alleen meganische filters, die het zweefvuil opvangen. Zodra je deze terugplaatst in je bak is er binnen no-time weer een redelijke bacteriecultuur opgebouwd doordat er aquariumwater doorheen gaat. Zolang je ze maar niet TE schoon maakt.. alleen even het grove vuil eraf spoelen en klaar.
Voor de grotere binnenfilters en buitenfilters ligt het anders. Als jij een goede filteropbouw hebt met aan het begin de biobollen of -ringen, daarna grove spons, misschien een fijnere spons tussendoor en dan steeds iets fijnere watten, is er wat mij betreft niks op tegen om je watten en je spons uit te spoelen met kraanwater.
zolang je maar van bio biobollen/-ringen afblijft. Persoonlijk haal ik die niet eens uit m'n filter als ik het schoonmaak. Die biobollen daar blijft het grotere zweefvuil in hangen en daar bouwt zich een enorme bacteriecultuur op. Daar wil je zoveel mogelijk van afblijven. Dus niet eens uitspoelen met aquariumwater.
Biofilters hebben het grote voordeel dat je per vak kan schoonmaken. sommige vakken zullen dan vaker dichtslibben dan andere, maar hier behoud je vaak zo'n groot deel van je bacteriecultuur dat er ook daar weinig op tegen is.
Al met al is het dus niet zo zwart-wit als ja of nee. Het is afhankelijk van de mate waarin je het doet.
Als je je filter volledig uitspoelt en al het "vuil" eruit haalt, zelfs met aquariumwater maak je dan een te groot deel van je bacteriecultuur kapot.
Floor schreef:Denk maar zo; stel je hebt een bak gevuld met uitsluitend water, geen planten, vissen, of andere zaken.
Zet hier een filter op en laat het spul draaien.
Omdat er geen vervuiling (lees bacterie voedsel) is zullen er dus ook geen bacteriën in je filter komen wonen.
Zelfs als je nu een bacteriecultuur of filter starter of iets dergelijks toevoegt zal er nooit een bacteriecultuur ontstaan. Ze hebben simpelweg niets te eten en zullen verhongeren.
Hier ben ik het trouwens niet mee eens. Ons kraanwater is verre van steriel. En alleen al door het stof wat in de lucht dwarrelt. Haren, huidschilfers en wat allemaal niet, zal zich op de duur wel degelijk een bacteriecultuur vestigen. Dit duurt wat langer en uiteraard zal deze veel kleiner zijn. Maar wel degelijk aanwezig.
Het zijn alleen niet dezelfde bacteriën die wij willen voor een aquarium.
Als je ooit oud water hebt geroken weet je dat er wel degelijk bacteriën inzitten.
Fabian schreef:Maar is het niet zo dat het geen kwaad kan als men de filterinhoud gewoon met kraanwater uitwast, omdat in bakken die al enkele maanden draaien toch al genoeg bacteriën in de bodem zitten?
En om gelijk even deze mythe uit de wereld te helpen: De bodem van je bak (zeker een zandbodem) heeft normaal gesproken zo'n kleine doorstroom van zuurstofrijk water dat hier maar een zéér beperkte bacteriecultuur mogelijk is. Ook dit wordt aangetoont door het feit dat je bodem dichtslibt.