Filterinhoud mag worden uitgespoeld met kraanwater.

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Filterinhoud mag worden uitgespoeld met kraanwater.

Bericht door Fabian »

Vaak lezen we dat men de pompinhoud van zijn/haar filter wil schoonmaken, omdat het filter te weinig doorloopt. Men adviseert dan, via fora bijvoorbeeld, om de filterinhoud uit te spoelen in aquariumwater. Men geeft als reden aan dat op deze manier de goede bacteriën niet worden weggespoeld.
Maar is het niet zo dat het geen kwaad kan als men de filterinhoud gewoon met kraanwater uitwast, omdat in bakken die al enkele maanden draaien toch al genoeg bacteriën in de bodem zitten?

Vandaar de stelling:
Bij het schoonmaken van een filter mag men gerust de filterinhoud met kraanwater uitspoelen.

Hoe denken jullie hierover? :vis:

Floor
200-400
200-400

Re: Filterinhoud mag worden uitgespoeld met kraanwater.

Bericht door Floor »

Naar mijn idee moet je de balans in je bak ten alle tijden zo min mogelijk verstoren. Het duurt namelijk al lang genoeg voordat je echt een gezonde balans met (bijbehorende bacteriecultuur) in je bak hebt.

Stel je hebt een aquarium met daarin een bestand met dieren en planten dat per dag 10 gram 'afvalstoffen' produceerd dan betekent dit dus dat er 10 gram 'voedsel' beschikbaar is voor de bacteriën.

Stel dat 10 gram 'voedsel' voldoende is voor 1000 bacteriën dan heeft het geen zin om nog eens 1000 bacteriën toe te voegen. Deze zullen dan dus simpelweg verhongeren omdat er te weinig voedsel is

Andersom is het dan ook zo dat wanneer je van die eerste 1000 bacteriën er 500 dood doormiddel van het spoelen met kraanwater de resterende 500 bacteriën geen 10 gram maar slechts 5 gram 'voedsel' kunnen verwerken.

Aangezien de vervuiling ongetwijfeld op 10 gram blijft heb je dus 5 gram wat niet wordt verwerkt door je bacteriën.
Het gevolg van dit teveel aan bacterie 'voedsel' (lees afvalstoffen) zal voor de meeste hier wel duidelijk zijn.
Je waterwaarden gaan hard achteruit met alle gevolgen van dien.

Denk maar zo; stel je hebt een bak gevuld met uitsluitend water, geen planten, vissen, of andere zaken.
Zet hier een filter op en laat het spul draaien.
Omdat er geen vervuiling (lees bacterie voedsel) is zullen er dus ook geen bacteriën in je filter komen wonen.
Zelfs als je nu een bacteriecultuur of filter starter of iets dergelijks toevoegt zal er nooit een bacteriecultuur ontstaan. Ze hebben simpelweg niets te eten en zullen verhongeren.

Hier is natuurlijk nog heel veel meer over te vertellen maar naar mijn idee is deze balans het belangrijkste aspect van het hele aquarium gebeuren
'You can be what ever you resolve to be'

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Ik heb hier eigenlijk 2 antwoorden op, ja en nee.
Ja, als je bijv een bioloog hebt of een potfilter waar al veel ander materiaal inzit zoals keramische pijpjes, bioballen, enz.
Ik spoel mijn blauwe matten dus gewoon onder de kraan uit totdat er geen zooi meer uitkomt, de rest zit wel in in de pijpjes en de bodem.

Nee, als je alleen een filter hebt zonder biomateriaal.
Dan enkel uitspoelen in oud water anders kun je hem net zo goed volproppen met watten en die elke week vervangen.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Dan rijst bij mij eerst de vraag: Over wat voor filters hebben we het hier?
Een binnenfilter is natuurlijk totaal ander verhaal dan een buitenfilter en weer anders dan een biologisch filter.
En: over hoe schoon hebben we het hier? Alleen even uitspoelen of volledig vuilvrij maken.

Laten we 1 ding eerst even voorop stellen, voor de gangbare aquaria is een biologisch evenwicht vrijwel onmogelijk. Het feit dat een filter dichtslibt geeft al aan dat er meer vuil in het water zit dan wat de bacteriën in het filter aankunnen.
Als je je filter volledig brandschoon maakt betekent het dat je de volledige bacteriecultuur (die dus al te weinig is) kapot maakt. Dit moet je idd zien te voorkomen. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niks met kraanwater schoon mag maken.

Van die kleine binnenfilters zijn vaak zo ongelovelijk klein dat de bacteriecultuur daarin slechts een fractie is van wat er in de bak leeft. Meestal zijn dit ook alleen meganische filters, die het zweefvuil opvangen. Zodra je deze terugplaatst in je bak is er binnen no-time weer een redelijke bacteriecultuur opgebouwd doordat er aquariumwater doorheen gaat. Zolang je ze maar niet TE schoon maakt.. alleen even het grove vuil eraf spoelen en klaar.

Voor de grotere binnenfilters en buitenfilters ligt het anders. Als jij een goede filteropbouw hebt met aan het begin de biobollen of -ringen, daarna grove spons, misschien een fijnere spons tussendoor en dan steeds iets fijnere watten, is er wat mij betreft niks op tegen om je watten en je spons uit te spoelen met kraanwater.
zolang je maar van bio biobollen/-ringen afblijft. Persoonlijk haal ik die niet eens uit m'n filter als ik het schoonmaak. Die biobollen daar blijft het grotere zweefvuil in hangen en daar bouwt zich een enorme bacteriecultuur op. Daar wil je zoveel mogelijk van afblijven. Dus niet eens uitspoelen met aquariumwater.

Biofilters hebben het grote voordeel dat je per vak kan schoonmaken. sommige vakken zullen dan vaker dichtslibben dan andere, maar hier behoud je vaak zo'n groot deel van je bacteriecultuur dat er ook daar weinig op tegen is.

Al met al is het dus niet zo zwart-wit als ja of nee. Het is afhankelijk van de mate waarin je het doet.
Als je je filter volledig uitspoelt en al het "vuil" eruit haalt, zelfs met aquariumwater maak je dan een te groot deel van je bacteriecultuur kapot.
Floor schreef:Denk maar zo; stel je hebt een bak gevuld met uitsluitend water, geen planten, vissen, of andere zaken.
Zet hier een filter op en laat het spul draaien.
Omdat er geen vervuiling (lees bacterie voedsel) is zullen er dus ook geen bacteriën in je filter komen wonen.
Zelfs als je nu een bacteriecultuur of filter starter of iets dergelijks toevoegt zal er nooit een bacteriecultuur ontstaan. Ze hebben simpelweg niets te eten en zullen verhongeren.
Hier ben ik het trouwens niet mee eens. Ons kraanwater is verre van steriel. En alleen al door het stof wat in de lucht dwarrelt. Haren, huidschilfers en wat allemaal niet, zal zich op de duur wel degelijk een bacteriecultuur vestigen. Dit duurt wat langer en uiteraard zal deze veel kleiner zijn. Maar wel degelijk aanwezig.
Het zijn alleen niet dezelfde bacteriën die wij willen voor een aquarium.
Als je ooit oud water hebt geroken weet je dat er wel degelijk bacteriën inzitten.
Fabian schreef:Maar is het niet zo dat het geen kwaad kan als men de filterinhoud gewoon met kraanwater uitwast, omdat in bakken die al enkele maanden draaien toch al genoeg bacteriën in de bodem zitten?
En om gelijk even deze mythe uit de wereld te helpen: De bodem van je bak (zeker een zandbodem) heeft normaal gesproken zo'n kleine doorstroom van zuurstofrijk water dat hier maar een zéér beperkte bacteriecultuur mogelijk is. Ook dit wordt aangetoont door het feit dat je bodem dichtslibt.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

om kort te gaan, ik heb een goed evenwicht in mijn bak,
en idd op de keramische ringetjes na, spoel ik het filtermateriaal,
de ene keer alleen de sponzen, de andere keer alleen de filterwatten
lekker onder de kraan uit, niet brandschoon overigens.
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Hier spoel ik om de paar maanden de blauwe matten onder de kraan uit en ongeveer 1x per jaar haal ik de filter helemaal leeg en spoel ik ook de bakjes met het filter materiaal uit eens lekker uit.
Tevens gooi ik de tank zelf dan ook leeg en spoel hem uit.
Gaat tot nu toe altijd goed en niet vergeten, als de bak zelf al een poosje draait, dan zitten daar ook de baccies in.
Als ik zo'n grote schoonmaak doet, dan wel wat zuinig voeren voor een weekje en de boel een beetje extra in de gaten houden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Eigenlijk zijn bijna al de gegeven antwoorden goed :)

Je mag best spoelen met kraanwater, maar probeer het er niet als nieuw uit te laten zien ;)
In gebruikt water spoelen en dan je totale filter heeft ook weinig zin, meer als kraanwater maar goed is het zeker niet! Probeer filters in delen schoon te maken, dan kan je bv die grove spons best brandschoon spoelen in kraanwater. Zoals aangegeven is het een balans die je moet hebben.
Voorbeeld:

Het schoonmaken van je filter is ook afhankelijk van je verversbeleid, Ververs je weinig of veels te weinig dan zou ik de filter best veel grondiger uit durven spoelen. Ververs je nu elke week netjes een x aantal procenten van het water, dan hoef je ook minder grondig onderhoud te doen aan je materiaal.
Simpel gezegt kan je dus best gewoon met kraanwater spoelen, je weet zelf het beste wat jou onderhouds plan is met een bak.
Als het verversbeleid goed is, en laten we niet vergeten dat verversen de legale drugs is voor een gezonde vis, dan heb je al weinig tot geen onderhoud aan je filter nodig.
Zou je dagelijks verversen dan kunnen alle filters op marktplaats :mrgreen:

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Stefan schreef:
Fabian schreef:Maar is het niet zo dat het geen kwaad kan als men de filterinhoud gewoon met kraanwater uitwast, omdat in bakken die al enkele maanden draaien toch al genoeg bacteriën in de bodem zitten?
En om gelijk even deze mythe uit de wereld te helpen: De bodem van je bak (zeker een zandbodem) heeft normaal gesproken zo'n kleine doorstroom van zuurstofrijk water dat hier maar een zéér beperkte bacteriecultuur mogelijk is. Ook dit wordt aangetoont door het feit dat je bodem dichtslibt.
Ik gebruik filterzand i.c.m. een bodemverwarming, mijn bodem slibt niet dicht. Wel hevel ik elke week of om de week de bodem redelijk af, ik laat tussen de planten wat resten liggen.

Mijn externe filter maak ik schoon als ik teveel zweef vuil in de bak terug zie komen. De bovenste fijne filtermat is altijd vies, die gaat gewoon weg (een hele enkele keer spoel ik hem uit onder de kraan) Daar onder zitten ballen, dat mandje gaat er uit en doe er niets aan. Daar onder ligt een grof filter die eigenlijk nooit vuil is en de pijpjes in het mandje onderste mandje doe ik ook niets aan. De drap helemaal onder in het filter gooi ik gewoon weg, dag baccies.

Uitspoelen die ik onder kraanwater, eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen kraan en aqua water. je spoelt je filter inhoud hoe dan ook uit en water er dan in het water terecht komt gooi je ook weer weg, waarom het uitspoelen in aqua water????

Hoe dan ook zijn mijn water waarden goed en zijn mijn planten/vissen tevreden, dat is het belangrijkste toch? Je Aquarium uit kunnen lezen om te kijken of alles goed gaat?
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Bertus schreef:Ik gebruik filterzand i.c.m. een bodemverwarming, mijn bodem slibt niet dicht. Wel hevel ik elke week of om de week de bodem redelijk af, ik laat tussen de planten wat resten liggen.
Heb ik ook in m'n bodem :) Daardoor krijg je een thermische stroming die zorgt voor zuurstof in de bodem, maar dat gebeurt lang niet overal.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ik heb in mijn buitenfilter van onder naar boven:

- Bioballen
- Keramische pijpjes
- grove spons
- fijne spons
- watten

Deze externe filter maakte ik alleen maar schoon als ik merkte, dat de uitstroom stagneerde.
Van de bioballen en pijpjes bleef ik af en verschoonde alleen maar de sponzen en watten.
Deze spoelde ik dan ook nog eens af in een emmer met aquariumwater.
Dan lag het water welliswaar naderhand vol met zweefvuil, maar gewoon overgooien in een ander emmertje met een fijnmazig waterluizen schepnetje :idea: ertussen om dit zweefvuil eruit te halen.
Dan het water weer terug in het aquarium.

Deed dit trouwens nooit tegelijkertijd met de waterwissel. Hier zat wel een weekje tussen.
Zo bleven mijn bacteriën voldoende aanwezig.

Groet,
Sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

Sjakie,

ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp maar gaat het water nu eerst over de bioballen en de pijpjes en daarna, grove spons, fijne spons en als laatste watten?

in dat geval zou ik je adviseren om altijd eerst zoveel mogelijk mechanische te filteren en dan als laatste over de pijpjes en de bioballen.
dan kan je de watten steeds vervangen, de sponzen onder de kraan schoon wassen en het biomateriaal lekker laten zitten.
maar wel eerst zoveel mogelijk vuil eruit voordat het water naar je biomateriaal gaat.

groeten

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Floor schreef:....ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp maar gaat het water nu eerst over de bioballen en de pijpjes en daarna, grove spons, fijne spons en als laatste watten?
in dat geval zou ik je adviseren om altijd eerst zoveel mogelijk mechanische te filteren en dan als laatste over de pijpjes en de bioballen.
dan kan je de watten steeds vervangen, de sponzen onder de kraan schoon wassen en het biomateriaal lekker laten zitten.
maar wel eerst zoveel mogelijk vuil eruit voordat het water naar je biomateriaal gaat...
Ik heb geleerd, van grof naar fijn te werken.
Hierbij doe ik de bioballen en pijpjes onderin en daarboven pas de sponzen.
Wordt wel een lekkere drap onderin mijn filter, maar drap = bacteriën.....................
Zodoende laat ik dit lekker zitten en hoef alleen maar de lagen hierboven te 'verschonen'.

Floor, bij jouw versie (eerst mechanisch,) worden als ik jou goed berijp, allereerst de ergste vuildeeltjes opgevangen, waarna het biologische deel pas in werking treedt..........
Weet niet of dit beter is, aangezien er aan de stukjes plant ook de nodige bacteriën kunnen zitten.

Misschien een leuk onderwerp om met elkaar van gedachten te wisselen.

Wat is de beste interne opbouw van het externe filter ?
Eerst biologisch, eerst mechanisch of misschien een mengelmoes hiervan ?

Laat het even weten, want misschien heb ik het wel helemaal verkeerd geleerd (was trouwens niet te merken in mijn bak :P )

Groet, sjakie
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Sjakie schreef: Misschien een leuk onderwerp om met elkaar van gedachten te wisselen.

Wat is de beste interne opbouw van het externe filter ?
Eerst biologisch, eerst mechanisch of misschien een mengelmoes hiervan ?
Is zeker een leuk en goed onderwerp om een keer een discussie over te starten. :)

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

naar mijn menig komt biologische filtermateriaal altijd als laatste, je wil tenslotte vuil verwijderen, dan zou ik eerst doormiddel van bv allerlei matten en sponzen zoveel mogelijk mechanische filteren.
maak deze matten en sponzen regelmatig schoon, weg met dat vuil en die drap!

de beestjes op het biologische materiaal kunnen dan het opgeloste vuil, zoals amonium opnemen en omzetten in nitriet waarna andere beestjes dit weer kunnen omzetten in nitraat, als dit nitraat weer in het aquarium komt kan dit weer opgenomen worden door de planten.
als je bacterien eerst je biomateriaal moeten ontdoen van allerlei drap en blaadjes en andere troep komt er van de afbraak van opgeloste stoffen niet veel terecht.

de zo belangrijke bacterien die het amonium en nitriet op moeten ruimen zijn andere bacterien dan die drap en vissenpoep op het menu hebben.
de bacterien die deze opgeloste stoffen willen hebben kunnen in tegenstelling tot wat vaak word beweerd heel erg goed gedijen met een paar extra lucht steentjes, sterker nog er zijn zelfs zeer effectieve filters die er voor gemaakt zijn om zoveel mogelijk zuurstof aan deze bacterien te geven, je hebt beadfilters, wervelbedfilters, tricklefilters en zo nog meer en deze zijn zeer effectief wanneer het gaat om het verwijderen van opgeloste stoffen.
voorwaarde voor deze effectieviteit is wel dat eerst AL het mechanische vuil is werwijderd.

nu moet ik er wel bij vertellen dat ik gewend ben om met grote (soms ook kleine) biologen te werken.
ik heb het altijd zo gedaan en naar volle tevredenheid.
ik ververs dan ook maar heel erg weinig water, er zijn namelijk ook stoffen zoals hormonen die niet door bacterien kunnen worden verwijderd.

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

een kleine maar niet onbelangrijke toevoeging bij mij vorige verhaal;

als jouw bacterietjes mechanische vuil zoals blaadjes, vissenpoep en dergelijke gaan afbreken komt er juist ammonium en nitriet vrij en dit zijn nu juist de stoffen die eruit moeten!
daarom moet je dit 'mechanische' vuil zo regelmatig verwijderen. de rottings processen binnen je aquarium zorgen al voor meer dan genoeg van deze stoffen. en nogmaals de blaadjes en vissenpoep eters zijn andere bacterien de nitrificerende bacterien die we nodig hebben om met name ammonium, nitriet af te breken.

zo! dat was mijn spreekbeurt :lol: