60 litertje van me dochtertje

Onderwerp auteur
Dennis
0-200
0-200

60 litertje van me dochtertje

Bericht door Dennis »

zo ,ons bakje staat nu al geruime tijd te draaien
wat hebben we tot nu tot gefabriceerd
allereerst de voedingsbodem er in gezet ,tetraplant substraat ,of het goed is ,geen idee ,daar zijn de meningen over verdeeld maar goed kwaad zou het niet kunnen volgens mij.
de achtergrond is me een doorn in het oog ,ik vind die kier verschrikkelijk ,maar de kleine vond het goed ,ik wilde een andere halen maar hoefde niet
daarna de kiezeltjes erin ,zwarte steentjes ,vraag me niet waarom maar dat vond ze mooi ,okee lekker doen meid dit wordt jou bakje , plantjes uitgezocht en wel de volgende ceratopteris lysimachia cardamine hemiographis ,en bertusmos :mrgreen: afijn het draait nu en haar eerste beestje is nu een slakje ,meegekomen met de plantjes,moet ik deze verwijderen ? of laat maar zitten voor de helena?

wat komt er in ,ik ben samen met haar naar shrimps-unlimited.nl gesurft en laten zien en ze koos de volgende beestje uit ,mijn zegen heeft ze ,maar ik heb geen zin in een bak vol gevechten ,mijn vraag is dan ook ,zou dit bij elkaar kunnen en zou het gaan in een 60 liter? ,of is het te klein ,ik heb niks besteld ,de bak moet eerst nog verder indraaien maar zou graag wat hulp willen .dit heeft ze gekozen aan hand van plaatjes op de site
Hommelgarnaal 4
Afrikaanse Waaierhandgarnaal 4
Crystal Red grade SSS 4
Maanvis Peru Altum 2
Vampierkrab 2
Anentome Helena 4

ik ben even wat fotos aan het toevoegen maar het wil me nog niet echt lukken ,ze komen er dus aan !

Onderwerp auteur
Dennis
0-200
0-200

Re: 60 litertje van me dochtertje

Bericht door Dennis »

Afbeelding

slakje.
Afbeelding

het bakje
Afbeelding

Afbeelding

nachtverlichting
Afbeelding

hoop dat het zo goed is en dat er iets te zien is
de indeling is niet mijn keuze maar dit is echt haar bakje ,ze wil al heel lang garnaaltjes
en ja dit vind ze mooi . :lol:
dus laat maar lekker alles groeien ,daarna ga ik wel eens stoeien met de indeling :mrgreen:

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Er zitten heel wat haken en ogen aan dat bestand...

- Voor die Peru altums is deze bak veeeeeeeeeeel te klein. Niet aan beginnen, dus.
- Het is verstandiger om 1 garnaal soort te kiezen. De kans is namelijk nu dat er soorten worden verdreven. En als je een soort hebt gekozen, kun je het beste begonnen met een groep van ca. 20 stuks
- Vampierkrabben zijn bij garnalen ook af te raden. Tenzij je ze een delicatesse wil geven ;)
- Anatome helena's kunnen wel. Ben er zelf niet fan van. Heb liever die andere slakjes, ruimen de rotzooi in het aquarium lekker op :D

Die bruissteen kan je er beter ook uit halen, trouwens. Heeft geen enkel nut ;) Je plantjes vinden dat ding ook niet bepaald fijn. Het verdrijft namelijk de CO2 uit de bak.
Laatst gewijzigd door Fabian op 05 sep 2012 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Indomie
1000+
1000+

Bericht door Indomie »

Ik wil niet l*llig zijn maar ik moet nog ff toevoegen dat vampierkrabben eigenlijk land nodig hebben, sterker nog ze zitten meer op het land dan in het water en zullen gaan proberen te ontsnappen als ze geen stukje land hebben met als gevolg dat ze buiten de bak ergens uitdrogen....

MartijnFish
1000+
1000+

Bericht door MartijnFish »

Leuk bakje, met lekker veel mos en planten :duim:

alleen het visbestand, daar moet nog wat aan gesleuteld worden :?
De maanvissen worden zelf 30 centimeter hoog, dat is even hoog als jouw bak, dat gaat dus niet passen…
en de krabben zijn een landgedeelte nodig.

en de garnalen… ik zou eerlijk gezegd niet voor die dure crystal reds gaan, het zijn moeilijke garnalen en elke weer een dode garnaal vinden is niet leuk, zekers niet voor dochters…
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of waaierhandgarnalen kunnen, dat weet vast iemand anders wel.

euhm… er blijft dat niet veel over geloof ik…
zijn citroengarnalen niet iets voor jullie? da's de gele variant van de vuurgarnaal, en die kleurt prachtig op zwart grind :D

en voor vissen zou ik kijken voor vissen die niet groter worden dan 4 cm, blauwoogjes zijn bijvoorbeeld heel leuk :D
Groeten, martijn

Onderwerp auteur
Dennis
0-200
0-200

Bericht door Dennis »

daarom heb ik me dus hier aangemeld
dus geen krabbetjes , maanvisjes zijn geheel uitgesloten of ,moet ik gaan zoeken naar maanvisjes die kleiner blijven?
blauwoogjes zeggen mij niks ,ik ga even kijken of shrimps united deze heeft ,meteen even kijken voor citroen garnaaltjes dus ,ik ben dus blij dat ik hier een en ander even na vraag ,want ik zou het niet leuk vinden als ze alles na een week overleden is. bedankt alvast voor jullie hulp 8)

Onderwerp auteur
Dennis
0-200
0-200

Bericht door Dennis »

over die bruissteen ,maar het is toch juist nodig om zuurstof aan je water toe te voegen? :?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Er kan geen enkele maanvis in dit bakje ;)
Dennis schreef:over die bruissteen ,maar het is toch juist nodig om zuurstof aan je water toe te voegen? :?
Je hebt een goed filter die daar o.a. voor zorgt, samen met de planten.

Onderwerp auteur
Dennis
0-200
0-200

Bericht door Dennis »

okee dan nu het moeilijke gedeelte ,even doorspelen aan die kleine ,geen maanvissen :cry:

Dank je wel Fabian ,voor je hulp ,ik ga het even over een andere boeg gooien ,en even kijken welke visjes er wel bij garnaaltjes kunnen ,dit hoeven er echt niet veel te zijn ,maar het geeft net dat beetje meer kleur aan je bakje.

MartijnFish
1000+
1000+

Bericht door MartijnFish »

Er bestaan jammer genoeg geen kleine maanvissen, anders had ik ze al wel rondzwemmen :P

Een bruissteentje kan opzich wel, alleen het is alleen decoratief, verder heeft het niet veel voordelen.
Groeten, martijn

Indomie
1000+
1000+

Bericht door Indomie »

MartijnFish schreef:Een bruissteentje kan opzich wel, alleen het is alleen decoratief, verder heeft het niet veel voordelen.
je vergeet dat het ook nadelen heeft. het zorgt er oa voor dat je planten slecht groeien ed

Platy
0-200
0-200

Bericht door Platy »

mischien is voor eens schooltje de Sherry barbeel leuk?
en dan nog een koppeltje Colisa chuna's erbij.
appelslakken zijn ook leuk, zijn er en veel kleuren en worden redelijk groot waardoor ze goed opvallen.
waaierhandgarnalen kunnen opzich wel, maar deze kunnen er pas na minimaal een halfjaar in. ze filteren namelijk deeltjes uit het water en in een nieuw aquarium zit dat er nog niet zo veel in. dan verhongeren ze dus.
crystals en hommelgarnalen sws niet bij elkaar doen deze 2 kruizen namelijk ;)

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Ik denk dat dit bakje voor Goerami's ook wat te klein is, Platy.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

MartijnFish schreef:Leuk bakje, met lekker veel mos en planten :duim:
Dat kan alleen maar top kwaliteit zijn, het is nog de onbekende maar zeer goede bertusmos :mrgreen:

Het bruis steentje kan er inderdaad beter uit, overdag is het zeker niet nodig.

Even een stukje biologie :mrgreen:

Plantjes gebruiken overdag stikstof/koolstof (Co2) en maken zuurstof (o2) aan, in de nacht is dat andersom, dan verbruiken ze de zuurstof en maken ze stikstof aan. Als je overdag nou de stikstof gaar verdrijven met een zuurstof steen kun je al raden wat er met het biologisch evenwicht in de bak gaat gebeuren, stikstof is weg en de planten gaan het slechter doen en zullen uiteindelijk afsterven.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Het meeste is wel gezegd zo te zien ;)

Toch nog even iets over de waaiers, die filteren idd voedsel uit het water met hun handjes maar al laat je een bak 5 jaar draaien zul je ze nog bij moeten voeren.
Een half jaar draaien is dus echt niet nodig mits je elke dag stofvoer wilt bijvoeren en geloof me, dat is soms best intensief als je het echt goed wil doen.
Eigenlijk zou je filter uit moeten om het niet meteen uit je water te filteren dus dan zou er nog wel stroming moeten zijn van een andere pomp.
Eigenlijk zou je kunnen stellen dat ze niet echt geschikt zijn voor een gewone bak maar meer een speciaalbak.

Voor de visjes kom ik weer met mijn favoriet van de kleine bakjes..........de Boraras brigittae.
Schitterende dieren en vreselijk nieuwsgierig ;)
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------