Alg op planten en kienhout

Onderwerp auteur
Fraggernl
0-200
0-200

Bericht door Fraggernl »

Hallo iedereen,

Ik heb ongeveer sinds drie weken wat alg op mijn planten en kienhout, en dit word steeds erger. Ik vind het hinderlijk en ben bang dat het allemaal erger word, dus vandaar dat ik wat foto's plaats, en misschien kunnen jullie mij vertellen wat voor een alg het is, en bovenal, wat gaat er fout?

Hierbij mijn waterwaardes, vorige week getest met sera koffer.

ph 7.0
gh 7
kh 5
nh4 0
nh3 0
no3 0
fe 0.5

Mijn aquarium is een Juwel Rio 180 en draait nu 2 maanden en ik ververs wekelijks 50 liters (5 emmers). Ik heb zo'n co2 ding, ik maak dus zelf met gist en suiker, en dat loopt goed. Wekelijks na het verversen doe ik er 15 ml Profito (plantenvoeding) en 15 ml Ferro (ijzerbemesting) bij. In het begin verving ik elke week de witte watten (dus niet die blauwe) van mijn filter, maar heb begrepen dat het beter is om ook die watjes uit te spoelen totdat ze echt vies zijn.

Mijn verlichting is gewoon de standaard van Juwel wat er in zit, heb daar wel van die refelctors op gezet, ongeveer 6 weken geleden. Ik heb ook redelijk veel planten staan in mijn aquarium.

Mijn vissen bestand is,

8 otocinclus, 6 corrydoras, 15 kardinaal tetra's, 2 dwerg goerami's, 2 antennebaarsjes, en 4 plaatjes.

Hieronder zal ik wat foto's plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb alles zo uitgebreid mogelijk neergezet, en ik hoop dat jullie wat met deze informatie en foto's kunnen.

Ik hoop iets van jullie te horen!

Groetjes Hans

Edit. Stond een foutje in dat ik Easy Carbo gebruik, maar bedoelde Profito. Dat heb ik dus veranderd.
Laatst gewijzigd door Fraggernl op 15 jun 2012 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Alg op planten en kienhout

Bericht door Kevin »

Foto 1 is een blauwalg zo te zien. Zijn het echt vellen met algen te noemen en stinkt het ook dan is het zeker blauwalg.
Fraggernl schreef:In het begin verving ik elke week de witte watten (dus niet die blauwe) van mijn filter, maar heb begrepen dat het beter is om ook die watjes uit te spoelen totdat ze echt vies zijn.
Op zich kun je best de witten watten vervangen door nieuwe als je de rest met rust laat moet dit geen problemen opleveren aangezien er toch veel bacterien in de grove sponzen zitten en in de blubber op de bodem van je filter.
Fraggernl schreef:en bovenal, wat gaat er fout?
Blauwalg is een bacterie die je zal moeten uitroeien. Is je bodem nog luchtig genoeg, maw ligt er geen rottend voedsel en of planten delen in of op?
Lees anders eens het artikel in onze database over de blauwalg eens, wellicht lees je zaken die voor jouw van toepassing zijn.

Wat me verder opvalt is dat je best veel ververst, is dit perse nodig? Nu misschien wel maar als je bak stabiel draait zou ik dit zeker verminderen. Normaal bij jouw soort aquarium, als deze eenmaal draait ga ik uit van 25% tot 30% in de 2 weken verversen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Fraggernl
0-200
0-200

Bericht door Fraggernl »

Toen ik een jaar of 10 geleden een aquarium heb gehad, toen had ik last van blauwalg en dan zijn het inderdaad een soort van plakken wat je makkelijk op kan schuiven zeg maar. Maar deze alg is als je goed kijkt een soort van vastgegroeid aan het hout en de planten en is bovendien ook harig.

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Ik denk dat blauwalg bij jou ontstaat door te weinig nitraat. Je zou eens kunnen proberen om nitraat toe te voegen aan het water. Als het goed is moet dat helpen tegen blauwalg.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Twijfel of dit wel blauwalg is.
Maar 15ml easycarbo is veel te veel. Dosering is uit mijn hoofd 1 tot 2 ml per 100l dagelijks en deze dosis mag je niet alle dagen bij elkaar op tellen en dan wekelijks doen!
Verder zou je eens kunnen naar een kuurtje Algexit van EasyLife.
Had ook wat van dat alg op hout en na een week 4 was het zo goed als weg.
En verder, plantenvoedingen geef je best 's ochtends, na de middag nemen planten zo goed als niets op.
Ik zelf ververs dus de ene dag en de andere dag gaat er pas in de ochtend plantenvoeding in.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Het ziet er idd niet helemaal uit als blauwalg maar het nitraat mag toch wel een stukkie omhoog.

Onderwerp auteur
Fraggernl
0-200
0-200

Bericht door Fraggernl »

Het beste is dus om nu dat stuk kienhout schoon te borstelen, bodem flink afhevelen en dan nitrivec van sera toevoegen?

Geen water verversen of iets dergelijks?

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Ik zou zowiezo je plantenvoeding dagelijks gaan geven, gewoon de voorgeschreven hoeveelheid per week delen door 7. easy carbo is geen plantenvoeding maar meer een vloeibare co2, profito is wel een plantenvoeding :P

Ik heb een juwel vision 180 liter dus kan je de voorgeschreven hoeveelheid zo geven :mrgreen:
* Easy carbo - 3,5 tot maximaal 7ml per dag.
* Profito - 2,5ml per dag.
* Ferro - 2,5ml per dag.

Zo verbruiken de planten per dag, als je per week doet krijg je ineens zoveel in het water dat je planten het niet verbruiken en je algen weer een kans krijgen.

Als je pas de voedingen gegeven hebt voor een week zou je water kunnen verversen en een paar dagen even niets geven zodat werkelijk alles aan voeding verbruikt wordt.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!

Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865

Onderwerp auteur
Fraggernl
0-200
0-200

Bericht door Fraggernl »

Foutje van mijn kant, ik bedoelde Profito ipv easy Carbo.

Het volgende is dus het beste om te doen?

Kienhout schoonmaken, nitrivec wekelijks toevoegen en dagelijks aangepaste hoeveelheid Profito. En natuurlijk even de bodem afgehevelen en er voor de zekerheid even in prikken?

Ik doe dus elk weekend water verversen en filter verschonen, moet ik dat deze week overslaan of gewoon doen?

Gr. Hans

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Kienhout schoonmaken, voedingen dagelijks gaan toevoegen. Wekelijks water verversen (ik ga het om de week doen) en van je pomp afblijven, die ga je pas behandelen als je minder uitstroom krijgt.

Bodem af hevelen is een goede optie, deze doe ik stofzuigen als ik ga verversen.

Onderwerp auteur
Fraggernl
0-200
0-200

Bericht door Fraggernl »

Oké bedankt allemaal, ik ga vanmiddag meteen aan de gang!

Gr. Hans

Onderwerp auteur
Fraggernl
0-200
0-200

Bericht door Fraggernl »

Vandaag even wat water ververst, en mijn kienhout eruit gehaald en vervolgens zo goed mogelijk schoon geborsteld. Toen ik mijn kienhout eruit haalde was het op bepaalde plekken op de bodem zwart/grijs, en het kienhout rook naar rotte eieren. Ik denk dat het kienhout dus lag te rotten? Heb dus dat beetje grind eruit gehaald en ook schoongemaakt.

Zal het rotten wat kennelijk gaande was onder mijn kienhout, de reden zijn voor dat alg?

Gr. Hans

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zou kunnen, soms koop je weleens een stuk hout wat gewoon niet goed is.
Maar als ik hier een stuk hout weg haalt, dan komt daar ook wel extra troep onder vandaan.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Bertus
1000+
1000+

Bericht door Bertus »

Dat heb ik ook, hier heeft het zich 4 maanden kunnen ophopen onder het hout.

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Als je kienhout zelf naar rotte eieren rook dan zou ik ermee uitkijken om het terug te plaatsen.
Gisteren mijn hout erook uitgehaald en eronder lag ook aardig wat troep. Maar mag niet stinken.

Heb mijn hout even in een emmer met een flinke scheut EasyCarbo gelegd voor een paar uurtjes en daarna flink afgeborsteld onder lauw water...en daarna effe goed ruiken aan het hout ...
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53