met druppels,
ph= 5 druppels toevoegen en kleur vergelijken met legenda
gh en kh zijn aantal toegevoegde druppels tot de kleur omslaat
kh = gh ?
Re: kh = gh ?
Eindelijk een aquarium.....
Bij de bepaling van de KH worden niet de metaalionen Calcium en Magnesium gemeten, maar de Carbonaten (CO3). Waarschijnlijk is de actieve component in KH+ een mix van Natriumcarbonaat (Na2CO3) en Natriumbicarbonaat (NaHCO3), en wordt er geen Calcium of Magnesium toegevoegd. Dus, de GH zal niet veranderen naar mijn mening.Stefan schreef:Warning.... technisch verhaal
wat ik van het verhaal weet is dat je KH je carbonaathardheid is, dus daarmee tel je effectief het aantal CO3 2- (carbonaat) (waarom was er ook alweer geen sub en superscript meer?) ionen.
Met je GH daarentegen meet je voornamelijk het aantal Mg 2+ en Ca 2+ (magnesium en calcium ionen en daarbij nog een aantal minder aanwezige ionen)
maar aangezien carbonaat vrijwel 100% opgelost is vanuit calciumcarbonaat, zal je met een KH meting ook effectief een deel van de calcium-ionen tellen.
en vormt je KH dus een deel van je GH.... Ik vind het dus ook raar dat de GH lager is dan de KH.
dat zou namelijk betekenen dat een aantal calcium-ionen een niet oplosbare stof hebben gevormt met en ander negatief ion dan carbonaat... maar omdat een oplossing altijd electrisch neutraal moet blijven, moet er voor de positieve calsium ion iets in de plaats komen dat niet meegerekend wordt in je GH.
terwijl GH écht een heel grote meting is...
En in dit geval denk ik dat KH+ waarschijnlijk een oplossing zal zijn van calciumcarbonaat (Ca 2+ + CO3 2-).... en daarmee voeg je dus ook calcium-ionen toe aan je bak en zal je GH dus meestijgen met je KH
Ook de metingen van KH en GH hebben geen overlap. De GH meting berust op een heel ander principe dan de KH meting. Bij KH voeg je zuur toe totdat de indicatorvloeistof omslaat (bij pH 4.3 geloof ik). Het aantal druppels zuur dat nodig is bepaald dan de KH-waarde.
Bij de GH wordt denk ik EDTA gebruikt om de hoeveelheid calcium/magnesium te bepalen.
voor geinteresseerden -> http://genchem.rutgers.edu/edtaeq.html
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
PS: misschien dat ik het helemaal goed uit zoek, en dan die informatie bij 'waterwaarden' plaats. Altijd handig voor later.
Groeten,
Patrick
Patrick
Als in misschien beïnvloed de kh de ghPatman schreef:misschien
nou....
Laten we zeggen dat de natuurlijke KH verbonden kan zijn met de GH, doordat er CaCO3 in het water zit (dus zowel de CO3 voor de KH als de Calcium voor de GH). Maar dat het toevoegen van KH+ niet direct de GH beinvloed...Omdat je dan geen Calcium of Magnesium toevoegt.
Laten we zeggen dat de natuurlijke KH verbonden kan zijn met de GH, doordat er CaCO3 in het water zit (dus zowel de CO3 voor de KH als de Calcium voor de GH). Maar dat het toevoegen van KH+ niet direct de GH beinvloed...Omdat je dan geen Calcium of Magnesium toevoegt.
Groeten,
Patrick
Patrick
dat is toch hetzelfde als wat ik zeg in mijn stukje?Patman schreef:Bij de bepaling van de KH worden niet de metaalionen Calcium en Magnesium gemeten, maar de Carbonaten (CO3).
maar nariumcarbonaat is soda en werkt toch ontsmettend?Patman schreef:Waarschijnlijk is de actieve component in KH+ een mix van Natriumcarbonaat (Na2CO3) en Natriumbicarbonaat (NaHCO3), en wordt er geen Calcium of Magnesium toegevoegd. Dus, de GH zal niet veranderen naar mijn mening.
en natriumbicarbonaat is bakpoeder en daar zou CO2 vanaf komen als het in een sterk of zwak zuur komt.
snap dat dat alleen gebeurd bij de vaste stof, weet niet wat er gebeurd als je het eerst oplost en daarna zou toevoegen...
snap dat ze qua werking totaal anders zijn, maar als je een oplossing hebt met calciumcarbonaat, of je dan de calcium ionen meet met je GH of de carbonaat ionen met je KH.... je meet dan toch de hoeveelheid calciumcarbonaat?Patman schreef:Ook de metingen van KH en GH hebben geen overlap. De GH meting berust op een heel ander principe dan de KH meting. Bij KH voeg je zuur toe totdat de indicatorvloeistof omslaat (bij pH 4.3 geloof ik). Het aantal druppels zuur dat nodig is bepaald dan de KH-waarde.
Bij de GH wordt denk ik EDTA gebruikt om de hoeveelheid calcium/magnesium te bepalen.
Stefan schreef:dat is toch hetzelfde als wat ik zeg in mijn stukje?Patman schreef:Bij de bepaling van de KH worden niet de metaalionen Calcium en Magnesium gemeten, maar de Carbonaten (CO3).
Euh... yep.maar nariumcarbonaat is soda en werkt toch ontsmettend?Patman schreef:Waarschijnlijk is de actieve component in KH+ een mix van Natriumcarbonaat (Na2CO3) en Natriumbicarbonaat (NaHCO3), en wordt er geen Calcium of Magnesium toegevoegd. Dus, de GH zal niet veranderen naar mijn mening.
en natriumbicarbonaat is bakpoeder en daar zou CO2 vanaf komen als het in een sterk of zwak zuur komt.
snap dat dat alleen gebeurd bij de vaste stof, weet niet wat er gebeurd als je het eerst oplost en daarna zou toevoegen...
De concentratie waarmee je het aan 'neutraal' aquariumwater toevoegt is allesbepalend. Als je puur NatriumCarbonaat/Natriumbicarbonaat toevoegt aan azijn gaat het wel bubbelen ja.
snap dat ze qua werking totaal anders zijn, maar als je een oplossing hebt met calciumcarbonaat, of je dan de calcium ionen meet met je GH of de carbonaat ionen met je KH.... je meet dan toch de hoeveelheid calciumcarbonaat?Patman schreef:Ook de metingen van KH en GH hebben geen overlap. De GH meting berust op een heel ander principe dan de KH meting. Bij KH voeg je zuur toe totdat de indicatorvloeistof omslaat (bij pH 4.3 geloof ik). Het aantal druppels zuur dat nodig is bepaald dan de KH-waarde.
In feite wel. Maar dat wil niet zeggen dat je met het toevoegen van KH+ ook Calcium/Magnesium toevoegt, en dus de GH ook stijgt. Dat was een beetje mijn insteek. Ik betwijfel dus op de actieve component van KH+ calciumcarbonaat is![]()
Groeten,
Patrick
Patrick
Patman schreef:maar nariumcarbonaat is soda en werkt toch ontsmettend?Patman schreef:Waarschijnlijk is de actieve component in KH+ een mix van Natriumcarbonaat (Na2CO3) en Natriumbicarbonaat (NaHCO3), en wordt er geen Calcium of Magnesium toegevoegd. Dus, de GH zal niet veranderen naar mijn mening.
De concentratie waarmee je het aan 'neutraal' aquariumwater toevoegt is allesbepalend. Als je puur NatriumCarbonaat/Natriumbicarbonaat toevoegt aan azijn gaat het wel bubbelen ja.
zou het dan niet gaan bubbelen als je het aan aquariumwater met pH 6 zou toevoegen?
In feite wel. Maar dat wil niet zeggen dat je met het toevoegen van KH+ ook Calcium/Magnesium toevoegt, en dus de GH ook stijgt. Dat was een beetje mijn insteek. Ik betwijfel dus op de actieve component van KH+ calciumcarbonaat is![]()
ik vraag me af wat dan werkelijk de actieve stof is dan... ik zou het niet prettig vinden om soda en bakpoeder in mn bak te gooien....
Als iemand de GH van KH+ kan bepalen voor ons... 
Groeten,
Patrick
Patrick
pakt ie helaas niet, bij water is het eerst paars en als hij omslaat naar blauw weet je de waarde. nu slaat hij direct om naar blauw. dus of het werkt niet, of de waarde is 0
Eindelijk een aquarium.....
of er zit iets in dat reageert met de meetdruppels...of het zou ook goed kunnen dat de GH gewoon zo enorm laag is. Dan zit er iig geen calciumcarbonaat in.