kh = gh ?
kh = gh ?
Ik was in de winkel en wilde gh plus halen om mijn hardheid te veranderen.
Het was helaas op dus ik vroeg of het nog binnenkwam. Nu kreeg ik de kh plus mee met de mededeling dat hier ook je gh hoger van wordt, klopt dat? En klopt het dat als je last hebt van draadalg, je het probleem iets minder maakt door het water harder te maken? En zijn er andere manieren om mijn gh van 6 te verhogen naar 9 á 10?
Het was helaas op dus ik vroeg of het nog binnenkwam. Nu kreeg ik de kh plus mee met de mededeling dat hier ook je gh hoger van wordt, klopt dat? En klopt het dat als je last hebt van draadalg, je het probleem iets minder maakt door het water harder te maken? En zijn er andere manieren om mijn gh van 6 te verhogen naar 9 á 10?
Eindelijk een aquarium.....
Re: kh = gh ?
Wat voor vis bestand heb je in de bak zitten? Dat is namelijk ook van belang met de water waarden, het ene visje wil harder water en het andere weer zacht.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
dickportugal
- 1000+

Volgens mij heeft het verhogen van je KH weinig invloed op je GH. Kh is Carbonaathardheid en GH is totale hardheid. Verhoog je je KH stijgt het bufferend vermogen van je water en kan je CO2 stijgen. Bovendien geloof ik niet in al die middeltjes.
Misschien kan Patrick dit beter onderbouwen.
Misschien kan Patrick dit beter onderbouwen.
Ik heb er nu een koppel paradijsvissen in en een stuk of 15 japonicagarnalen.Bertus schreef:Wat voor vis bestand heb je in de bak zitten? Dat is namelijk ook van belang met de water waarden, het ene visje wil harder water en het andere weer zacht.
de kh is totaal iets anders dan de gh. die winkel moet zich na laten kijken....
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Die zal in de war geweest zijn met kH en pH welke wel verbonden zijn en dus beide zullen veranderen door toevoegingen van KH plus of minus.
fijn, afzetters...
terguggaan dan maar, bedankt voor jullie antwoorden, maar weten jullie misschien nog een manier om water harder te maken?
terguggaan dan maar, bedankt voor jullie antwoorden, maar weten jullie misschien nog een manier om water harder te maken?
Als je praat over water harder maken heb je wel juist kh plus nodig. Of je gaat stenen gebruiken die kalk afgeven of iets in je filter toevoegen wat kalkhoudend is.
Wat zijn nu je waardes en waar wil je naar toe uiteindelijk?
Wat zijn nu je waardes en waar wil je naar toe uiteindelijk?
ph 7,5
gh 5,5
kh 8
Ik heb liever een gh van ongeveer 10 omdat dit beter bij mijn vissen past en ik hoorde dat het ook goed is tegen alg.
niet als wondermiddel maar toch zeker wel als kleine handrem
gh 5,5
kh 8
Ik heb liever een gh van ongeveer 10 omdat dit beter bij mijn vissen past en ik hoorde dat het ook goed is tegen alg.
niet als wondermiddel maar toch zeker wel als kleine handrem
kh = gh ?
Die winkel is inderdaad een beetje in de war, zacht uitgedrukt.........
Sowieso vind ik die middeltjes onhandig aangezien je dan aan gang blijft.
Wat je beter kan doen is stenen erin doen zoals Kevin aangeeft, eventueel verstoppen als je ze niet wilt zien.
Sowieso vind ik die middeltjes onhandig aangezien je dan aan gang blijft.
Wat je beter kan doen is stenen erin doen zoals Kevin aangeeft, eventueel verstoppen als je ze niet wilt zien.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
dacht altijd dat je GH je KH+nog iets was.... of ben ik nou gek?
kh = gh ?
Je Gh staat nauw in verbinding met je Ph, althans het heeft een grote invloed op je Ph. Is je Gh laag zal je Ph ook laag uitvallen, je Kh is dan weer de buffer voor je Ph, zit die onder de 4 à 5 kun je snelle schommelingen krijgen in je Ph.
Zakt je Gh daarentegen erg laag dan zal de Kh ook zakken met als resultaat dat je Ph weer schommelingen kan gaan vertonen omdat er niet gebufferd kan worden.
Dit is in ieder geval wat ik van het verhaal weet, schiet erop als het niet waar is
Als je het in grote lijnen bekijkt zou je zelfs kunnen zeggen dat de winkel gelijk heeft
maar ik geloof niet dat de verkoper dit verhaal in zijn hoofd had toen hij je een flesje Kh-plus in je handen drukte 
Zakt je Gh daarentegen erg laag dan zal de Kh ook zakken met als resultaat dat je Ph weer schommelingen kan gaan vertonen omdat er niet gebufferd kan worden.
Dit is in ieder geval wat ik van het verhaal weet, schiet erop als het niet waar is
Als je het in grote lijnen bekijkt zou je zelfs kunnen zeggen dat de winkel gelijk heeft
Visjes kunnen inderdaad wat meer hebben maar ik merk aan mijn planten dat ze zachter water fijner vinden. Bij een GH van 12 heb ik hier ook draad alg gehad en zit nou op een GH van 7 waarbij ik niets meer zie.
Wat betreft de algen kan het verschillende oorzaken hebben, dit is misschien wel interessant om even door te lezen http://home.planet.nl/~loon0781/algen.htm of http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... jding.html
Wat betreft de algen kan het verschillende oorzaken hebben, dit is misschien wel interessant om even door te lezen http://home.planet.nl/~loon0781/algen.htm of http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... jding.html
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Warning.... technisch verhaal 
wat ik van het verhaal weet is dat je KH je carbonaathardheid is, dus daarmee tel je effectief het aantal CO3 2- (carbonaat) (waarom was er ook alweer geen sub en superscript meer?) ionen.
Met je GH daarentegen meet je voornamelijk het aantal Mg 2+ en Ca 2+ (magnesium en calcium ionen en daarbij nog een aantal minder aanwezige ionen)
maar aangezien carbonaat vrijwel 100% opgelost is vanuit calciumcarbonaat, zal je met een KH meting ook effectief een deel van de calcium-ionen tellen.
en vormt je KH dus een deel van je GH.... Ik vind het dus ook raar dat de GH lager is dan de KH.
dat zou namelijk betekenen dat een aantal calcium-ionen een niet oplosbare stof hebben gevormt met en ander negatief ion dan carbonaat... maar omdat een oplossing altijd electrisch neutraal moet blijven, moet er voor de positieve calsium ion iets in de plaats komen dat niet meegerekend wordt in je GH.
terwijl GH écht een heel grote meting is...
En in dit geval denk ik dat KH+ waarschijnlijk een oplossing zal zijn van calciumcarbonaat (Ca 2+ + CO3 2-).... en daarmee voeg je dus ook calcium-ionen toe aan je bak en zal je GH dus meestijgen met je KH
wat ik van het verhaal weet is dat je KH je carbonaathardheid is, dus daarmee tel je effectief het aantal CO3 2- (carbonaat) (waarom was er ook alweer geen sub en superscript meer?) ionen.
Met je GH daarentegen meet je voornamelijk het aantal Mg 2+ en Ca 2+ (magnesium en calcium ionen en daarbij nog een aantal minder aanwezige ionen)
maar aangezien carbonaat vrijwel 100% opgelost is vanuit calciumcarbonaat, zal je met een KH meting ook effectief een deel van de calcium-ionen tellen.
en vormt je KH dus een deel van je GH.... Ik vind het dus ook raar dat de GH lager is dan de KH.
dat zou namelijk betekenen dat een aantal calcium-ionen een niet oplosbare stof hebben gevormt met en ander negatief ion dan carbonaat... maar omdat een oplossing altijd electrisch neutraal moet blijven, moet er voor de positieve calsium ion iets in de plaats komen dat niet meegerekend wordt in je GH.
terwijl GH écht een heel grote meting is...
En in dit geval denk ik dat KH+ waarschijnlijk een oplossing zal zijn van calciumcarbonaat (Ca 2+ + CO3 2-).... en daarmee voeg je dus ook calcium-ionen toe aan je bak en zal je GH dus meestijgen met je KH
kh = gh ?
Dat je Gh ook omhoog gaat als je de Kh verhoogt is ook wel logisch maar het is niet de juiste manier in mijn beleving.
De Gh+ zal dan waarschijnlijk een oplossing zijn van calcium en magnesium ionen en omdat je dan met de Kh+ alleen de calcium omhoog zou trekken ruk je dat misschien weer uit zijn verband waardoor je Gh wellicht wel stijgt maar je Kh de pan uitrijst.
Of zit ik nu echt dom te lullen?
Het grote verschil is mij ook onduidelijk en heb nog geen idee waar dat aan ligt, misschien verkeerde meting?
Waar meet je mee Aeneus? Met druppels of met een teststripje?
De Gh+ zal dan waarschijnlijk een oplossing zijn van calcium en magnesium ionen en omdat je dan met de Kh+ alleen de calcium omhoog zou trekken ruk je dat misschien weer uit zijn verband waardoor je Gh wellicht wel stijgt maar je Kh de pan uitrijst.
Of zit ik nu echt dom te lullen?
Het grote verschil is mij ook onduidelijk en heb nog geen idee waar dat aan ligt, misschien verkeerde meting?
Waar meet je mee Aeneus? Met druppels of met een teststripje?