Kweekopstelling garnalen

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Kweekopstelling garnalen

Bericht door Kevin »

Die sproeiarm, word dat een slang/buis die doorloopt of ga je met een verdeelstuk werken en dus 4 aparte leidingen = kranen maken?
In het eerste geval word afstellen heel lastig, waarschijnlijk had je dit al wel bedacht maar niet getekend.

EDIT: met zoiets bijvoorbeeld

Afbeelding
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Laurens schreef:Ik denk dat dat wel verandering in de zaak brengt ja ;)
Ik hoop het wel.. 4 bakken over 1 filter filteren brengt zo zijn voordelen met zich mee :lol:

@ Kevin
Eigenlijk was ik nog niet zo ver met het uitwerken van het idee van de sproeiarm.
Wel had ik het probleem al ondervonden dat met 1 lange sproeiarm het afstellen onmogelijk wordt.
Het probleem eerst even terzijde te hebben gelegd, los jij hem nu voor mij op.
Wat is het dan toch fijn om op een forum te zitten :D

Waar heb je deze sproeiarm gevonden?

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

aquariaveldhuis ;)
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Precies Marja, het staat onder de onderdelen voor luchtpompen.
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... 20HUISMERK
En anders voor een grotere diameter zou je eens bij Wildkamp kunnen kijken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Bedankt Marja en Kevin, daar wordt nogal eens naar gelinkt.
Zal de site eens aandachtig doorspitten, wie weet wat ik er allemaal tegenkom :D

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Net dus even de sites van alle sponsoren doorspit :D
Kwam nog wel een leuke pomp en verwarming tegen:

- Sera fil bioactive 130 + UV-c
Een buitenfilter dat 300 l/h rondpompt en is voorzien van een 5W UV-c lamp.
Ben wel erg benieuwd naar jullie ervaring met sera buitenfilters, lees helaas veelal dat ze lawaai maken.
Daarnaast vindt ik ze ook niet de meest zuinige in stroomverbruik (Eheim verbruikt de helft!).
Wat betreft het filter kan ik ook nog steeds voor 1 van de volgende gaan:
- Eheim 2213 (440 l/h)
- Tetra ex600 (600 l/h)
- Eheim ecco pro 2034 (600 l/h) Of zou de 2032 ook voldoende zijn?
- Eheim classic 150 (300 l/h, dit is de oude 2211)
- ............?

Welke zouden jullie verkiezen? Ik heb hier geen ervaring in.

- Hydor ETH 200W externe verwarming
Een extern verwarmingselement dat na het filter tussen de slangen wordt geplaatst.
Dit element is ook in 16mm aansluiting te krijgen. Het is even afwegen wat qua prijs aantrekkelijker is. Dit kant en klare element, of een zelfbouw extern verwarmingselement.

Ik quote hier nog even een stukje uit mijn laatst pm contact met Niels om dit topic aan te vullen.
n.oldenzeel schreef:Bacterien die je nodig hebt hechten zich aan van alles mn ook in het filter, dat wat rondzweeft wil je in de meeste gevallen niet dus is het verstandig dit langs een UV-C lamp te leiden ,danwel een UV-C lamp in je waterreservoir te hangen van waaruit je het water naar de bakjes opvoert.

Leuk idee met die sproeier, met de afvoer moet je denk ik opletten dat alle slangen naar je reservoir voor je pomp/filter even lang zijn en gelijke druk/lengte hebben om een zo gelijk mogelijke aanzuiging te krijgen.
De hevel vangt een verschil wel op natuurlijk, maar je wil "parallel" afzuigen, ik heb t in "serie" staan.

...

Zelf had ik ook een eheim ecco, en die kon het water erg hoog opvoeren, en is heel makkelijk en handzaam in gebruik met die beugel bovenop, even een trucje dat wel. En echt fluisterstil.
Dit stukje geeft voor mij een duidelijke reden het UV-c toe te passen met vertrouwen.

Verder haalt Niels hier een goed punt aan. Ik had hier al wel rekening mee gehouden maar nog niet in het topic vermeld aangezien ik hier nog lang niet op aan ben gekomen. Wel heb ik al ongeveer uitgedokterd hoe ik deze slangen zo kort mogelijk, maar toch gelijk aan elkaar kan houden.
Eventueel zat ik te denken aan een klein propellertje in de slang op te nemen maar kan deze niet meer vinden.

En met Niels zijn reactie tel ik ook de eerste stem op bij de Eheim ecco pro 2034

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Leuke gozer die Niels,.... :jippie:

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Hahaha :lol:
Heb er zeker veel aan gehad ;)

youdoom
200-400
200-400

Bericht door youdoom »

Mooi project hoor.
Ik zou zeggen geen woord te veel om te lezen.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Hahaha, dat scheelt :D
Het zijn af en toe toch behoorlijke lappen tekst vindt ik zelf.

Heb het de afgelopen dagen erg druk gehad met werken en kan niet wachten hiermee verder te gaan.
Helaas heb ik een week na het versturen van mijn offerte nog geen reactie gehad, denk dat ik maandag even bel.
De techniek bestel ik het liefste pas als de aquariums binnen zijn zodat ik hopelijk alles in 1 keer kan bestellen.

Zonet nog wel weer even naar de filters gekeken en vergeleken.
Het lijkt mij belangrijk om voor mijzelf ook goed te kijken naar de opvoerhoogte van de pomp aangezien ik hier nog een verwarming en UV-lamp tussen zou willen plaatsen en daarnaast de uitloop wordt verdeeld over 4 bakken. Een beetje overcapaciteit is dus niet erg, daarentegen houden garnalen ook niet van een stevige stroming.

De Eheim ecco 2234 en classic 150 vallen in ieder geval al af. Ook de optie van het Sera filter laat ik vervallen aangezien ik daar enkel negatieve verhalen over lees (geluid), daarnaast is er niks bekend over de opvoerhoogte hiervan.

Dan houden we automatisch nog de volgende filters over:
- Eheim 2213, pompt 440l/h, voor aquariums tot 250l, opvoerhoogte 1,50m, stroomverbruik 8W.
- Eheim 2215, pompt 620l/h, voor aquariums tot 350l, opvoerhoogte 1,80m, stroomverbruik 15W.
- Tetra ex600, pompt 600l/h, voor aquariums tot 120l, opvoerhoogte 1,20m, stroomverbruik 10W.
- Tetra ex700, pompt 700l/h, voor aquariums tot 250l, opvoerhoogte 1,50m, stroomverbruik 13W.
Eigenlijk valt de Tetra ex600 ook al af. Deze is geschikt voor aquariums tot 120l en levert dus geen overcapaciteit. Daarentegen pompt dit filter wel 600l/h per uur rond dus heb hem er nog wel even tussen gezet.

Nu de gegevens mooi op een rijtje staan is het makkelijk te vergelijken. De gegevens van de Eheim 2213 en Tetra ex700 sluiten in mijn ogen het beste bij mijn wensen aan. Voordelen Eheim:
- Bij de Eheim zal de stroming in de bak wat rustiger zijn.
- Het stroomverbruik van de Eheim ligt lager (scheelt toch een €10 per jaar).

De Tetra is een stuk nieuwer en daarmee gebruiksvriendelijker, voordelen:
- Slangen en pomp zijn makkelijk af te sluiten.
- Aparte filtermanden, dus makkelijk te wisselen van filtersubstraat (turf).
- Automatische (en dus makkelijke) start.

Op dit moment neig ik zelf het meeste richting de Tetra ex700. Deze heeft in mijn ogen toch een paar handige pluspunten, zeker als ik er regelmatig mee zal moeten rommelen om bijvoorbeeld het turf te vervangen.

Ben erg benieuwd naar jullie mening en voorkeur van pomp zodat ik ook deze knoop kan doorhakken.
Mocht in jullie ogen een ander filter beter bij mij aansluiten hoor ik dat natuurlijk ook graag!

n.oldenzeel
600-800
600-800

keuze pomp, wellicht is er iets te vinden over warmteafgifte vd verschillende types ,...haha zou zo maar zijn dat je helemaal binnenloopt op die € 10 besparing.
en vergelijk reserve onderdelen,.....kan zo maar ns een groot verschil zijn, maar ik weet dat zelf niet.

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

De warmteontwikkeling van de pomp hou ik mooi buitenwegen, haha, daar worden ze niet op gemaakt ;)
Voor de rest is het wel een handige tip, de reserveonderdelen. Dit maakt inderdaad nog wel een groot verschil tussen Tetra en Eheim.

Update:
De bakken zijn inmiddels besteld en het idee wordt iets anders.
Ik heb 5 bakken van 40x25x25cm besteld (25 liter). Deze zullen met de korte kant tegen de muur komen.
4 van de bakken zullen van 1 buitenfilter gebruik maken.
De 5e bak zal met een sponsfilter gefilterd gaan worden, hierin kunnen eventueel dwergkreeftjes in gekweekt worden. Een andere mogelijkheid is eens te experimenteren met de brakwaterkweek van slakken of japonica's.

n.oldenzeel
600-800
600-800

[quote="AA-T"]De warmteontwikkeling van de pomp hou ik mooi buitenwegen, haha, daar worden ze niet op gemaakt ;)
[quote]

klopt op zich, maar ze geven wel warmte af aan het water, zou zonde zijn dat je je warmte element aan de slang voor de pomp op 26 zet, omdat je dat wil en de pomp er gratis nog 1 gr bij doet,.....zou je m voor de pomp op 25 kunnen zetten, of beter na de pomp zodat je exact de temperatuur weet.

zucht hahaha of zoiets.....dus .....nou kunnen ze de energie centrale wel een tandje lager zetten na dit advies .... :coffee:

Onderwerp auteur
Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Haha, pas maar op, als iedereen dit advies opvolgt gaat de energiemaatschappij nog failliet. ;)
Verder heb je natuurlijk wel gelijk, het verwarmingselement komt sowieso na het filter te hangen.
Al is het niet om de warmteontwikkeling van de pomp, maar wel zodat er echt schoon water langs stroomt.
Ik hoop alleen dat het filter krachtig genoeg is het door de verwarming en UV filter te drukken.
We zullen zien :D

Morgen worden de bakken geleverd, daarna maar snel aan de slag met een frame en het bestellen van de techniek :lol: Nou begint het leuk te worden ;)

n.oldenzeel
600-800
600-800

Weet niet precies wat de opvoerhoogte is, en de capaciteit van de filterpomp, maar een UV-C lamp neemt niet zoveel weg , van het verwarmingselement weet ik t niet maar verwacht ook niet dat dit veel weerstand is.