Hahaha, dat scheelt

Het zijn af en toe toch behoorlijke lappen tekst vindt ik zelf.
Heb het de afgelopen dagen erg druk gehad met werken en kan niet wachten hiermee verder te gaan.
Helaas heb ik een week na het versturen van mijn offerte nog geen reactie gehad, denk dat ik maandag even bel.
De techniek bestel ik het liefste pas als de aquariums binnen zijn zodat ik hopelijk alles in 1 keer kan bestellen.
Zonet nog wel weer even naar de filters gekeken en vergeleken.
Het lijkt mij belangrijk om voor mijzelf ook goed te kijken naar de opvoerhoogte van de pomp aangezien ik hier nog een verwarming en UV-lamp tussen zou willen plaatsen en daarnaast de uitloop wordt verdeeld over 4 bakken. Een beetje overcapaciteit is dus niet erg, daarentegen houden garnalen ook niet van een stevige stroming.
De Eheim ecco 2234 en classic 150 vallen in ieder geval al af. Ook de optie van het Sera filter laat ik vervallen aangezien ik daar enkel negatieve verhalen over lees (geluid), daarnaast is er niks bekend over de opvoerhoogte hiervan.
Dan houden we automatisch nog de volgende filters over:
- Eheim 2213, pompt 440l/h, voor aquariums tot 250l, opvoerhoogte 1,50m, stroomverbruik 8W.
- Eheim 2215, pompt 620l/h, voor aquariums tot 350l, opvoerhoogte 1,80m, stroomverbruik 15W.
- Tetra ex600, pompt 600l/h, voor aquariums tot 120l, opvoerhoogte 1,20m, stroomverbruik 10W.
- Tetra ex700, pompt 700l/h, voor aquariums tot 250l, opvoerhoogte 1,50m, stroomverbruik 13W.
Eigenlijk valt de Tetra ex600 ook al af. Deze is geschikt voor aquariums tot 120l en levert dus geen overcapaciteit. Daarentegen pompt dit filter wel 600l/h per uur rond dus heb hem er nog wel even tussen gezet.
Nu de gegevens mooi op een rijtje staan is het makkelijk te vergelijken. De gegevens van de Eheim 2213 en Tetra ex700 sluiten in mijn ogen het beste bij mijn wensen aan. Voordelen Eheim:
- Bij de Eheim zal de stroming in de bak wat rustiger zijn.
- Het stroomverbruik van de Eheim ligt lager (scheelt toch een €10 per jaar).
De Tetra is een stuk nieuwer en daarmee gebruiksvriendelijker, voordelen:
- Slangen en pomp zijn makkelijk af te sluiten.
- Aparte filtermanden, dus makkelijk te wisselen van filtersubstraat (turf).
- Automatische (en dus makkelijke) start.
Op dit moment neig ik zelf het meeste richting de Tetra ex700. Deze heeft in mijn ogen toch een paar handige pluspunten, zeker als ik er regelmatig mee zal moeten rommelen om bijvoorbeeld het turf te vervangen.
Ben erg benieuwd naar jullie mening en voorkeur van pomp zodat ik ook deze knoop kan doorhakken.
Mocht in jullie ogen een ander filter beter bij mij aansluiten hoor ik dat natuurlijk ook graag!