tja... diervriendelijk... om te beginnen zijn insecten voor mij allemaal taboe, als ik er 1 zie in mijn woning, is ie gelijk dood, evenals spinnen. Maar wat ze buiten allemaal doen zal me een worst wezen, zolang ze me niet iriteren.
Met andere dieren ben ik in zoverre diervriendelijk dat ik het niet nodig vind dat een dier lijdt. Als ik een vogel tegen een raam zie vliegen, controleer ik altijd of ie levenskansen heeft of niet, als ie bijvoorbeeld uit zijn snavel bloedt, dan maak ik direct een eind aan zijn lijden, maar als er een jong vogeltje op straat zit, die nog niet kan vliegen, dan zet ik hem heel voorzichtig ergens waar ie veiliger zit.
Ik kan erg genieten van de natuur hier in slowakije, en zal nooit voor de grap me hond achter een paar herten of zo aan laten jagen, maar als ik met een jager meekan het bos is, leg ik er net zo gemakkelijk 1 om. Als er namelijk niet gejaagd word, komen er veel te veel van dezelfde soort in een stuk bos, herten en/of wilde zwijnen, en die zijn dan gedoemd om een hongerdood te sterven in de winter. En dt vind ik dan weer zieliger dan een goed gemikt schot.
In Nederland is er ook zo een stukje waar men de natuur zijn gang laat gaan, daar lopen die oerossen en dergelijke, als ik dan hoor dat er ik weet niet hoeveel een hongerdood (erg pijnlijk) zijn gestorven omdat ze bewust niet bijvoeren, dan kan ik aardig pissed worden, schiet er dan een paar af, zodat de rest voldoende eten heeft.
Met vissen is het bij mij eigenlijk hetzelfde, ik zal ze niet laten lijden als ik zie dat het niet goed met ze gaat, en er dan een snel einde aan maken, maar zal er niet een seconde om rouwen. Garnalen staan bij mij nog een stapje lager, lol, die gaan regelmatig als levend voer in de grote bak. Maar aan de andere kant koop ik er wel een paar panda's bij wanneer ik hoor dat het groeps dieren zijn. Net als met guppen, ze gaan wel in een kraamkamertje omdat de jonkies verkocht worden, dus ik er zoveel mogelijk levend wil hebben, maar ik koop dan wel weer de grootste kraamkamer die er is, en stop er 2 in zodat ze niet helemaal alleen zitten. En als vissen onderling vechten, en het gaat me te hard, dan verhuisd er snel 1 naar een andere bak, of naar een kennis.
Dus kort om de bocht gezien hou ik wel van dieren, zal ze niet onnodig pijn bezorgen, maar ik hou ook van dieren op mijn bord.
Dus ik denk dat ik aan de goede kant van de lijn tussen goed en kwaad zit