Graag advies aan een leek

Plaats reactie

Onderwerp auteur
dennis118
0-200
0-200

Graag advies aan een leek

Bericht door dennis118 »

Goedenavond,

Ik ben Dennis en ik heb me vanavond aangemeld op dit forum omdat ik eigenaar ben geworden van een aquarium.

Ik heb dit aquarium (een Juwel vision 260) gekregen van mn oom omdat deze ging verhuizen en er geen ruimte en geen tijd meer voor had.

Ik moet dus ook al gelijk op voorhand vermelden dat ik geen verstand heb van het houden en onderhouden van vissen in zo`n groot aquarium maar het lijkt me een leuke uitdaging en heb gelukkig al veel informatie kunnen vinden op oa dit forum.

Er zitten nu dus een aantal vissen bij, waarvan 2 maanvissen en 6 Neontetra`s. Van de andere vissen (4) die er bij zitten weet ik niet welk soort dit is dus mischien dat jullie mij hier bij kunnen helpen en hier wat meer info over kunnen geven. Ik heb wat fotos gemaakt. Sommige zijn niet van top kwaliteit maar hopelijk is het toch nog te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn volgende vraag, gezien dat er niet heel veel vissen in het aquarium zitten, zou ik er graag nog wat vissen bij doen. Wat raden jullie mij aan om dit vis bestand uit te breiden. Ik heb al wat zitten spitten op internet en kwam de Ancistrus dolichopterus tegen, dit lijkt me een leuke vis voor op de bodem volgens mij is deze ook makkelijk te houden. Verder gaat mijn voorkeur uit naar kleur en uiteraard niet te moeilijk in onderhoud daar ik pas begin.

Voor de volledigheid de vissen zitten nu tijdelijk in een kleinere bak omdat ik het grote aquarium helemaal heb schoongemaakt en deze staat nu weer een paar dagen te draaien voordat de vissen er weer terug in kunnen.

Hoop op wat nuttige tips en info. Iniedergeval bij voorbaat dank!

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Graag advies aan een leek

Bericht door Stefan »

foto 1 lijkt mij een brokaatbarbeel.
foto 2 is lastig te zien maar lijkt mee een of andere hemigrammus.
foto 3 zie ik kardinaaltetra's en sherrybarbeeltjes
foto 4 zijn ook weer sherrybarbelen en maanvissen

zou zelf eerst kijken hoe dit gaat in de grote bak zodra die is ingedraait en als dat eenmaal goed gaat verder kijken naar meer visjes. en wie weet vind je het dan juist wel leuk om de groepen die je al hebt zoals die kardinalen of sherrybarbelen uit te breiden.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Hemigrammus rodwayi wel te verstaan ;) voor de rest heb ik er niets aan toe te voegen.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
dennis118
0-200
0-200

Bericht door dennis118 »

Stefan schreef:foto 1 lijkt mij een brokaatbarbeel.
foto 2 is lastig te zien maar lijkt mee een of andere hemigrammus.
foto 3 zie ik kardinaaltetra's en sherrybarbeeltjes
foto 4 zijn ook weer sherrybarbelen en maanvissen

zou zelf eerst kijken hoe dit gaat in de grote bak zodra die is ingedraait en als dat eenmaal goed gaat verder kijken naar meer visjes. en wie weet vind je het dan juist wel leuk om de groepen die je al hebt zoals die kardinalen of sherrybarbelen uit te breiden.
Stefan,

bedankt voor je reacties, hier kan ik wat mee!, ter info. Deze vissen komen dus al uit de grote bak, dus ik ga er vannuit dat dit wel goed zal gaan. Ik wil inderdaad de kardinalen en sherrybarbelen uit breiden. Daarnaast zat ik dus te denken aan een Ancistrus dolichopterus, voor op de bodem. Heb je nog meer suggesties vwb vissen. Voorkeur gaat uit naar wat grotere vissen en mooie kleuren. alvast dank!

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

@Lau: nee hoor dat is em niet, het lijk erop dat de bovenkant van het oog rood is en hij een zwarte vlek aan de basis van de rugvin heeft. en dat zijn 2 kenmerken die de Hemigrammus rodwayi niet heeft.

groot,kleurrijk, eenvoudig te houden en passend bij je huidige bestand is een combinatie die niet veel voor komt...
Je zou kunnen kijken voor een leuke corydoras soort of een botia voor onderin je bak.
als je een kleurrijke grote botia wil kan je denken aan een clownbotia, hoewel die eigelijk te groot zou kunnen worden voor je bak.
bijlzalmen, goerami's of nannostomus voor bovenin.
dwerggoerami's en honinggoerami's hebben vooral veel kleur.
en het midden zit eigelijk wel vol zodra je die groepen wat groter maakt.

Maar zoals ik al zei, kijk eerst eens aan hoe dit samen werkt, maak dan eventueel de groepen die je hebt groter en ga daarna pas echt nadenken over nieuwe soorten toevoegen.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Oh geintje :mrgreen: ik was ff in de war. Ik bedoelde de Moenkhausia sanctaefilomenae.
Klaar om info te spuiten en absorberen!