Ik heb fantoonzalmpjes gespot met witte stip, tot nu toe is het bij 2 vissen zichtbaar.
Wie weet mij te vertellen hoe ik het nu echt moet behandelen? Hier lees ik temperatuur omhoog brengen, daar lees is behandelen met medicijnen... Zoveel sites, zoveel adviezen. Ook hier op het forum kom ik diverse behandelingen tegen.
Details bak:
Dubai 80: 80x35x50
Temp: 23 graden
Waterwaardes: heb alleen teststrips die inmiddels over datum zijn, dus niet bekend
Visbestand:
7 x fantoomzalm
7 x otocinclus
8 x ringbandsnoekjes
1 x ancistrus
Kunnen al deze vissen besmet raken, of komt witte stip niet voor bij sommige soorten? Hele bak behandelen of besmette vissen apart zetten?
Ik heb exit in huis. Moet ik na de behandeling over kool filteren? Ik heb wel losse koolsnippers in huis, bestemd voor een superfish-filtertje. Kan dit niet los toevoegen aan het interne filter van mijn bak (blu-wave). Wel zit er een zwart filterspons in het interne filter, maar dit draait al zodanig lang mee, dat de effectieve werking niet meer aanwezig is (na twee weken is de werking van kool niet meer aanwezig toch?) zal ik na de exit-behandeling dat filter van superfish er extra inhangen zodat de actieve kool aanwezig is, of hebben jullie een andere oplossing mbt het blu-wave filter?
Ik hoop op goed advies, zodat ik eindelijk met een goed gevoel verder kan met dit betrekkelijk nieuw aquarium. Wil,namelijk graag weer een koppeltje apistogrammas erin en een groepje corydoras, maar dan niet eerder dan dat alles goed gaat... Heb al teveel dode vissen gehad de afgelopen weken. Vraag is:is er ziekte meegekomen met de nieuw gekochte vissen, toch te snel van start gegaan met toevoegen nieuwe vissen (niet lang genoeg ingedraaid) of gewoon domme domme pech...
Witte stip, hoe te behandelen
-
timothymeertens
- 800-1000

Re: Witte stip, hoe te behandelen
Exit is een goed product.normale dosis aanhouden.desnoods 2 of 3 keer als het niet over is.daarna over kool filteren(extra filter met kool is goed).daarna de bak met rust laten,dus ook geen vissen erbij totdat je zeker bent dat alles terug in orde is.als je onlangs vissen hebt bijgeplaatst zal dat waarschijnlijk de oorzaak zijn(stress ) ofwel te veel in de bak gerommeld.laat alle vissen maar zitten dat veroorzaakt alleen maar meer problemen.
Je bak temperatuur staat te laag 23 graden is gewoon net iets te koud waardoor je vermoedelijk de stip hebt opgelopen, exit is een goed middel om er vanaf te komen maar je moet wet je normale temperatuur naar een graad of 25 halen.
Aktief kool doet na 2 weken niets meer en is dan gewoon filtersubstraat.
gewoon verversen is prima aktieve kool kan maar waarom niet gewoon verversen dan ben je zeker alles kwijt, de kosten van kool zijn hoger dan van vers water.
Aktief kool doet na 2 weken niets meer en is dan gewoon filtersubstraat.
gewoon verversen is prima aktieve kool kan maar waarom niet gewoon verversen dan ben je zeker alles kwijt, de kosten van kool zijn hoger dan van vers water.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
Bedankt voor de reacties! Ik heb vanmiddag exit toegevoegd, dit moet volgens de omschrijving 3 dagen achter elkaar. Ik hoop dat het helpt!
Wat betreft de temperatuur omhoogbrengen: ik had juist de temp iets naar beneden gedaan. De verwarming stond altijd op 25, maar door waarschijlijk de warmte vdverlichting gaf de thermometer aan dat het water ongeveer 27 graden was. Had dus eigenlijk verwacht dat het water nu 25 graden zou zijn, maar zo werkt het blijkbaar toch niet
zat morgen de temperatuur weer aanpassen. Moet dit geleidelijk met 1 graad p/d om kan het wel 2 graden ineens?
Kool of verversen: ik heb nog aktieve kool liggen, en in de omschrijving van exit staat dat het medicijn hierdoor sneller wordt afgebroken. Maar ik begrijp van Stylz dat het dus niet noodzakelijk is. Hoe vaak en hoeveel per keer verversing is nodig totdat alle meds weg zijn?
En is het niet zo, wat timothy ook zegt, dat je met extra verversen weer meer stress veroorzaakt, en dat willen we nu juist niet?
Wat betreft de temperatuur omhoogbrengen: ik had juist de temp iets naar beneden gedaan. De verwarming stond altijd op 25, maar door waarschijlijk de warmte vdverlichting gaf de thermometer aan dat het water ongeveer 27 graden was. Had dus eigenlijk verwacht dat het water nu 25 graden zou zijn, maar zo werkt het blijkbaar toch niet
Kool of verversen: ik heb nog aktieve kool liggen, en in de omschrijving van exit staat dat het medicijn hierdoor sneller wordt afgebroken. Maar ik begrijp van Stylz dat het dus niet noodzakelijk is. Hoe vaak en hoeveel per keer verversing is nodig totdat alle meds weg zijn?
En is het niet zo, wat timothy ook zegt, dat je met extra verversen weer meer stress veroorzaakt, en dat willen we nu juist niet?
Vers water is drugs voor vissen
Stylz wil hiermee zeggen denk ik dat, kool leuk en aardig is maar exit is ook niet echt een zware medicatie en kan je dus ook net zo goed gewoon met verversen eruit halen, Hoeveel je moet verversen? doe na je driedaagse kuur ineens 40% en een dag of 3-4 later weer 40% dan ben je al aardig op weg.
Zorg dat je water waarmee je ververst ongeveer dezelfde 25 graden heeft, anders is het weer een schok voor de vissen en vooral nu ze kwetsbaar zijn is dat wel belangrijk.
Met verversen worden je visjes langzaam weer heel blij
Stylz wil hiermee zeggen denk ik dat, kool leuk en aardig is maar exit is ook niet echt een zware medicatie en kan je dus ook net zo goed gewoon met verversen eruit halen, Hoeveel je moet verversen? doe na je driedaagse kuur ineens 40% en een dag of 3-4 later weer 40% dan ben je al aardig op weg.
Zorg dat je water waarmee je ververst ongeveer dezelfde 25 graden heeft, anders is het weer een schok voor de vissen en vooral nu ze kwetsbaar zijn is dat wel belangrijk.
Met verversen worden je visjes langzaam weer heel blij
Helemaal met Chumbu eens
wie weet help dit om je verwarring met de thermostaat te voorkomen
De thermostaat begrenst je onder temperatuur dus komt de temperatuur onder de 25 graden (als hij daar op ingesteld is
) dan gaat hij verwarmen, met hogere temperatuur doet hij niets al wordt de bak 30 graden de thermostaat doet niets het is immers geen koeler.
Met een normale thermostaat zeg maar de staven werkt het schakelen op een bimetaal dat is nogal onnauwkeurig dat kan rustig een graag of 2 afwijken dus bij instelling op 23 graden schakelt hij in op 22 en weer uit op 24.
Afhankelijk hoe goed nauwkeurig je bimetaal is hoe kleiner deze dode zone met een duur woord schakel hysteres.
Het gebruik van een electronische thermostaat maakt nauwkeuriger schakelen mogelijk.
Je kan de temperatuur gewoon op 25 stellen je hoeft dat niet in stappen te doen, als je naar het bovenstaande kijkt zijn je vissen toch al aan een slinger van 2 graden of zo gewend.
wie weet help dit om je verwarring met de thermostaat te voorkomen
De thermostaat begrenst je onder temperatuur dus komt de temperatuur onder de 25 graden (als hij daar op ingesteld is
Met een normale thermostaat zeg maar de staven werkt het schakelen op een bimetaal dat is nogal onnauwkeurig dat kan rustig een graag of 2 afwijken dus bij instelling op 23 graden schakelt hij in op 22 en weer uit op 24.
Afhankelijk hoe goed nauwkeurig je bimetaal is hoe kleiner deze dode zone met een duur woord schakel hysteres.
Het gebruik van een electronische thermostaat maakt nauwkeuriger schakelen mogelijk.
Je kan de temperatuur gewoon op 25 stellen je hoeft dat niet in stappen te doen, als je naar het bovenstaande kijkt zijn je vissen toch al aan een slinger van 2 graden of zo gewend.
Adviezen zijn opgevolgd, en de witte stip is inmiddels onder controle/verdwenen
alle stippen lijken weg te zijn.
Maar.... Na de behandeling met exit en esha2000 gedragen de ringbandsnoekjes zich ineens erg raar; ze zitten alleen nog maar onderin de bak, verstopt tussen planten, zelfs bijna ingegraven
Heel raar! Ik kan niets via google vinden over dit gedrag. Ook heb ik ze de laatste drie dagen niet zien eten, en ze vermageren zienderogen
iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb afgelopen zondag 50% ververst, en wil dit morgen weer gaan doen.
Maar.... Na de behandeling met exit en esha2000 gedragen de ringbandsnoekjes zich ineens erg raar; ze zitten alleen nog maar onderin de bak, verstopt tussen planten, zelfs bijna ingegraven
Ik heb afgelopen zondag 50% ververst, en wil dit morgen weer gaan doen.
Geen idee wat het is normaal zitten die jongens niet zo laag, heb je al eens geprobeerd levendvoer te geven geen tubifex maar vrij zwemmend voer.
Vrijwel alle vissen pakken dat toch het liefst en het is een super middel om je visjes aan te sterken.
Vrijwel alle vissen pakken dat toch het liefst en het is een super middel om je visjes aan te sterken.
ik heb ze tot nu toe alleen diepvries- en stofvoer gevoerd. Ik zal morgen levend voer halen! Wat kan ik dan het beste kopen, aangezien ze nog jong zijn?
Kleinspul watervlooien, cyclops evt artemia als ze het hebben.
Bedankt Stylz