osmosewater: hoe?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

osmosewater: hoe?

Bericht door Patrick K. »

Hallo allemaal,

Laat ik om te beginnen even stellen dat ik geen aquariumtechnocraat ben. Een aquarium is voor mij een stuk natuur, ik houd mijn aquarium daarom liefst zo natuurlijk mogelijk, maar zonder technologie lukt dat nou eenmaal niet. En ik ben ook geen aquariumchemicus, maar ook daar geldt dat het nou eenmaal niet helemaal zònder kan.

Mijn biotoop is Zuid-Amerika, zeg maar het noordelijke Amazone-gebied. Mijn aquariumwater moet daarom zacht, iets zuur, en vooral mineraalarm zijn, zoals de noordelijke Amazone.
Lage pH, KH en GH dus.
De pH en KH zijn natuurlijk met allerlei flesjes en potjes wel laag te houden (zelfs hier in Oosterhout, waar het leidingwater een KH heeft van 14). Maar de totale hardheid, dat is een heel ander verhaal. Wat die flesjes en potjes namelijk vooral doen is calcium en ander alkaliën binden als zouten. En die jagen de GH dan weer behoorlijk omhoog!

Ik heb her en der al gelezen dat dè oplossing daarvoor is te verversen met (deels) osmosewater.
En dat je osmosewater kunt maken met een omgekeerd-osmose-apparaat. En ik heb ook al vaak gelezen hoe zo'n apparaat technisch gezien werkt.
Maar wat ik véél liever zou willen weten, is hoe ik zo'n apparaat gebruik. Ik hoop dat jullie me daarover meer kunnen vertellen.

Wat ik al wèl heb begrepen is dat ik het apparaat aan de ene kant aan een kraan moet aansluiten, en dat aan de andere kant een vat kan zitten waar het osmosewater in gaat. En dat er restwater met daarin juist meer opgeloste stoffen naar het riool geloosd moet worden. Klopt dit nog?
Laat ik dan eens aan het eind beginnen: kan ik voor dat restwater gewoon een slang in de wasmachine-afvoer hangen?
Aangezien ik het osmosewater vervolgens naar mijn aquarium moet brengen denk ik dan aan een jerrycan van zo'n 20 liter, en gezien de hoeveelheid water die ik per keer moet verversen denk ik aan 2, misschien 3 jerrycans. Zit ik nog steeds op het goede spoor?
En als zo'n jerrycan vol is, wat gebeurt er dan? Stopt dan de werking van het apparaat? Of gaat alle aanvoer dan rechtstreeks het riool in? Of moet ik dan als de bliksem naar boven rennen om de toevoerkraan dicht te draaien?

Het liefst hoor ik nu natuurlijk dat:
- ik gewoon een jerrycan aansluit,
- die na 1 of 2 dagen vol is,
- daarna de watertoevoer automatisch stopt,
- ik na 3 dagen de volgende jerrycan aansluit,
- die ook na 1 of 2 dagen vol is,
- daarna de watertoevoer weer automatisch stopt,
- ik na 3 dagen de toevoerkraan dichtdraai,
- en ik na zo'n 2 weken 80 l. aquariumwater ververs met 40 l. osmosewater en 40 l. leidingwater.
Waarna natuurlijk het hele proces opnieuw begint.

Maar mocht het allemaal niet zo simpel zijn, dan hoor ik dat nu graag van jullie, voordat ik eraan begin !
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.

Floor
200-400
200-400

Re: osmosewater: hoe?

Bericht door Floor »

Maar mocht het allemaal niet zo simpel zijn, dan hoor ik dat nu graag van jullie, voordat ik eraan begin !
Zonder je vraag te beantwoorden eerst even een wedervraag;

Waarom zou je osmose water gaan gebruiken?
Wanneer, je echt biotoop gericht wilt werken hoort daar inderdaad een bepaalde water samenstelling bij maar, wanneer, je gekweekte planten en vissen neemt die samen in een bepaald biotoop leven is 'gewoon' aquarium water prima geschikt.
Wil je wildvang exemplaren? dan kan het inderdaad noodzakelijk zijn je water waarden aan te passen aan de waarden die ze gewend zijn.

Persoonlijk gebruik ik geen osmose water. Ik heb een hele grote bak waarin ik regenwater opvang dit is wel niet helemaal hetzelfde als osmose water maar het is wel zacht.
De wildvang Altums doen het er in ieder geval prima op.
'You can be what ever you resolve to be'

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Helemaal met Floor eens :mrgreen:

er is meestal totaal geen reden het water na te bootsen wat in de natuurlijke vind plaatsten voor komt, de vissen doen het vaak ook prima op leiding water.
in de natuur zijn dergelijke wateren heel arm aan planten leven en juist dat planten leven is in je aquarium belangrijk om de boel alg vrij te maken, dus over het algemeen is het niet wijs een dergelijk water alleen maar omdat het bij de natuurlijk vindplaats van de vissen voorkomt te willen na bootsen.

Je planten zijn er zeker niet blij mee :mrgreen:

Over het osmose apparaat, de meest verkochte uitvoering stopt niet vanzelf, als je jerrycan vol is gaat het apparaat vrolijk verder en stroomt de boel onder.

Daar is wel wat aan te doen, ik heb op mijn osmose voorraadvat een vlotterschakelaar zitten en een magneet klepje, alles is redelijk goedkoop b.v. bij de conrad te koop.
http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html; ... ch=vlotter
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/081 ... -ventielen

de vlotter schakelaar stuurt dan de magneetklep dicht als de ton vol zit, het afloop water kan je prima gebruiken voor de afwas,toilet,tuin enz.

Kan ook zonder maar dan moet je wel alert blijven of een overloop met een slangetje op je jerry can maken, dat heb ik overigens ook op mijn vat voor als de vlotter ooit zou weigeren maar dat is in 30 jaar nog nooit gebeurt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Hmmm ......

Misschien is osmosewater dan toch niet zo'n geweldige oplossing .....
Ik zal me ook maar eens gaan oriënteren op regenwateropvang.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Zelf gebruik ik geen regenwater, maar heb ooit eens uitgebreide info gehad over gebruik hiervan.
Daarbij werd vermeldt, dat als ik het wilde gaan gebruiken, ik rekening moest houden met:
  • Hoe lang het al heeft geregend
    Uit welke windrichting de regen wordt meegevoerd
    De streek waarin in woonachtig ben
Dit blijken zaken te wezen om rekening mee te houden. Regen kan namelijk tijdens het verdamping- en condensatieproces, schadelijke verontreinigingsstoffen (o.a. zware metalen) opnemen en meedragen.
Daardoor werd mij verteld, dat ik eerst moest kijken, in welke streek ik woon.
Woon je in de buurt van (petrochemische) industrie, dan is dit niet bevorderlijk voor de luchtkwaliteit en daardoor is verontreiniging van het regenwater een logisch gevolg.
Regent het al een tijd langdurig, is het water later uit een meerdere dagen aanhoudende regenstoring al schoongespoeld.
Waait de wind vanaf zee, dan zou de regen uit deze richting relatief schoon moeten wezen.

Geen idee wat de waarheid hiervan is, maar wil dit toch even met jullie delen, voor het geval regenwater voor in de bak wordt gebruikt.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

sjakie heeft gelijk. regenwater kan door allerlei omstandigheden verontreinigd zijn (zure regen bvb)

met osmose weet je waar je aan toe bent. investeer dan mss iets meer aan een iets groter toestel met evt een drukpomp. dan benader je wel min of meer de opgegeven waarden. ik heb er zo eentje http://www.poisson-or.com/les-osmoseurs ... 8-l-j.html met volgende regelkraan voor het debiet van het afvalwater (ipv de restrictor) http://www.poisson-or.com/les-accessoir ... oseur.html . als je een beetje met dit kraantje 'speelt' kun je afval reduceren tot 1:1 zonder schade aan je membraam toe te brengen. de enige reden dat ze dit standaard niet meer leveren is omdat de hele slimme het kraantje zodanig toedraaiden dat ze geen of bijna geen afval hadden, maar dan gaat je membraam nogal snel om zeep. het is niet goedkoop, maar ik heb zo'n 200 l osmosewater in een 10-12 uur, afhankelijk dan de temperatuur (zomer - winter : hoe kouder het kraantjeswater, hoe minder debiet). als je dan maar enkele jerrycans nodig hebt, koop een tonnetje, laat het vollopen en vul dan daaraan je jerrycans. dan moet je er niet constant bij blijven. na enkele keren kun je de tijd wel redelijk goed inschatten. ik vul dan nadien mijn ton met het vuile aquariumwater : mijn kamer- en balkonplanten houden er wel van ! als je voorraad maakt voor meerdere verversingen dan kan je je afvalwater ook in je ton laten + aquariumwater : ook dat kun je aan de plantjes geven. je kunt je afval ook aansluiten op toilet, enz. (beetje creatief zijn met je afvalwater)

grtz

domi®

ps : niet vergeten dat je aan je osmosewater best weer mineralen toevoegd tot je een kh van ong. 3 hebt (vb : sera mineral salt, dennerle osmose remineral+ , enz) of terug mengen met wat leidingwater tot je de gewenste kh bekomt kan ook

Onderwerp auteur
Patrick K.
0-200
0-200

Juist het feit dat ik al duur uit ben aan de omgekeerde-osmose-installatie èn redelijk veel (duur) gezuiverd leidingwater het riool in laat lopen, en dan vervolgens weer allerlei (dure) toevoegingen moet doen èn het vermengd met (hier echt kei- en keihard) leidingwater moet gebruiken, doet mij twijfelen aan het praktisch nut van osmosewater.
Dat een omgekeerd osmose apparaat 400 liter osmosewater per dag produceert is voor mij niet echt een meerwaarde. Ik ververs ongeveer 1 keer per 2 weken ongeveer 20%, dus 80 liter. In die tijd zou ik 5600 liter osmosewater kunnen maken, maar wat moet ik daarmee? Dat is 70 maal teveel.

Natuurlijk zal regenwater zeker verontreinigingen bevatten, maar in het natuurlijke leefgebied van aquariumvissen wordt ook voornamelijk met regenwater "ververst", en voor dat regenwater geldt toch hetzelfde?

Bovendien: als je je vissen went aan een zó constante watersamenstelling, zal volgens mij de weerstand tegen schommelingen afnemen; zeker in het verloop van generaties, maar óók binnen het leven van een individuele vis.

Maar goed: ik hoor nu de bedenkingen van osmosewatergebruiker tegen regenwater.
Wat zijn de bedenkingen van regenwatergebruikers tegen osmosewater?

timothymeertens
800-1000
800-1000

Bericht door timothymeertens »

ik heb een regenput van 7500liter.gebruik nu bijna een jaar regenwater(was onlangs wel leeg :D );kraanwater is hier hard KH 18 a 20.en in aquarium KH 5 a 6.heb nog geen uitval gehad van vissen door regenwater ,regenwater word gefilterd door 2 witte filters en 2 koolfilters van de huisinstallatie .je kan ook een bak nemen en een filtertje inhangen met aktieve kool ,werkt even goed.ik woon bijna op den boere buiten maar volgens mij is regenwater is overal hetzelfde.

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

je osmoseapparaat schakel je uit als je geen water nodig hebt. water weggooien hoeft ook niet : je kunt het gebruiken voor kamer en balkonplanten of in de hof.
een hoog debiet is alleen makkelijk omdat het snel gaat. je membraam gaat ook meer 'liters' mee kan een goedkoop toestel met laag debiet. regenwater filteren over kool (filter + kool kost ook geld). 't is een keuze die je maakt.
je kunt vissen wennen aan allerlei water. maar ik weet 1 ding : met osmose water weet je wat je doet, kost mss iets meer maar als je echt niet veel nodig hebt dan kun je het ook evt bij je lfs kopen. ik heb hier al problemen gehad met leidingwater, meestal tegen de zomer. dan krijgen wij soms water met een totaal andere samenstelling (komt uit een ander landsdeel omdat het spaarbekken waar ze hier water aan onttrekken dan geen water genoeg kan leveren). dat heeft geen goeie uitwerking op je bak, wees maar zeker (plantengroei valt stil, algen, enz.) vroeger werkte ik hier in een drukkerij en die hebben ook een osmose-installatie moeten plaatsen omdat we met dat leidingwater gewoon niet konden drukken (offset drukken is met inkt en 'water')
dusja, jij moet voor jezelf uitmaken wat je wilt en wat je ervoor over hebt. wat nu duur lijkt kan op termijn soms veel geld uitsparen ...

grtz

domi®

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

timothymeertens schreef:ik heb een regenput van 7500liter.gebruik nu bijna een jaar regenwater(was onlangs wel leeg :D );kraanwater is hier hard KH 18 a 20.en in aquarium KH 5 a 6.heb nog geen uitval gehad van vissen door regenwater ,regenwater word gefilterd door 2 witte filters en 2 koolfilters van de huisinstallatie .je kan ook een bak nemen en een filtertje inhangen met aktieve kool ,werkt even goed.ik woon bijna op den boere buiten maar volgens mij is regenwater is overal hetzelfde.

ik denk niet dat regenwater in een industriegebied waar extra veel ongezonde rommel in de lucht hangt, uitvalt op je dak en zo mee in je regenput beland even gezond is als wanneer je daar een serieus stuk vandaan woont. ik zie dat je het ook serieus filtert, dusja, zal wel een reden hebben hé (en is toch ook niet gratis ?)

als het natuurlijk goed gefilterd wordt dan kun je dat perfect gebruiken. maar als je dan geen regenput hebt dan is dit ook wel een dure investering om er ene te plaatsen (als je dat dan al kunt)

aan alles zijn voor en nadelen

btw : heb je al eens een regenput uitgekuist ? na enkele jaren zit daar ook een behoorlijke laag bezinksel in (en die ruikt zeker niet fris (ik heb die van mijn ouders vroeger genoeg mogen uitkuisen)

maarja, ieder moet voor zich uitmaken wat hij wil

grtz

domi®

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

Patrick K. schreef:Juist het feit dat ik al duur uit ben aan de omgekeerde-osmose-installatie èn redelijk veel (duur) gezuiverd leidingwater het riool in laat lopen, en dan vervolgens weer allerlei (dure) toevoegingen moet doen èn het vermengd met (hier echt kei- en keihard) leidingwater moet gebruiken, doet mij twijfelen aan het praktisch nut van osmosewater.
Dat een omgekeerd osmose apparaat 400 liter osmosewater per dag produceert is voor mij niet echt een meerwaarde. Ik ververs ongeveer 1 keer per 2 weken ongeveer 20%, dus 80 liter. In die tijd zou ik 5600 liter osmosewater kunnen maken, maar wat moet ik daarmee? Dat is 70 maal teveel.

Natuurlijk zal regenwater zeker verontreinigingen bevatten, maar in het natuurlijke leefgebied van aquariumvissen wordt ook voornamelijk met regenwater "ververst", en voor dat regenwater geldt toch hetzelfde?

Bovendien: als je je vissen went aan een zó constante watersamenstelling, zal volgens mij de weerstand tegen schommelingen afnemen; zeker in het verloop van generaties, maar óók binnen het leven van een individuele vis.

Maar goed: ik hoor nu de bedenkingen van osmosewatergebruiker tegen regenwater.
Wat zijn de bedenkingen van regenwatergebruikers tegen osmosewater?
als je een mooi beplante algenvrije bak wilt hebben dan zul je toch ergens voor constante waterwaarden, proper water, enz moeten zorgen hoor, anders raak je in de problemen (kuis bvb maar eens TE goed je filter uit, kan al genoeg zijn om de boel te verzieken)

jou weerstand kan door schommelende omstandigheden mss versterken, maar in ongezonde omstandigheden word je zowiezo ook ziek. veel tropische visjes (en planten) houden niet echt van grote schommelingen hoor. je kunt ze wel aan uiteenlopende waarden gewennen, maar blijf daar dan bij. een goed voorbeeld is bvb : steek maar eens eens wat visjes uit een behoorlijk vervuild aquarium met hoge nitraatwaardes in een bak met goede aterwaarden : heel veel kans dat een groot deel het loodje legt. van hard naar zacht water : hetzelfde (heeft met osmotische druk tussen vis en omgeving te maken, moet je maar eens opzoeken)

als ik je wat goedbedoelde raad mag geven : ik zou toch nog eens serieus wat verder grasduinen in de bestaande fora en op het internet. als beginnend liefhebber zul je er veel kunnen opsteken en mss wel beter begrijpen wat ik bedoel. het is niet altijd zo moeilijk als het lijkt, maar het gaat niet vanzelf. mijn ervaring is dat hoe meer je je over aquariumhouden informeert, hoe makkelijker alles opeens wordt (en hoe leuker, want als het niet gaat zoals je het in gedachten had, dan is de fun er snel af) ;)

grtz

domi®