Vakantie, hoe doen jullie dat?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Vakantie, hoe doen jullie dat?

Bericht door karinD »

Ik ga nu nog niet met vakantie, hoor. Maar ik wil alvast bedenken wat ik het beste kan doen als ik dat wel ga.
Hoe doen jullie dat met plantenvoeding, schoonmaken, enz?
Als jullie langer dan een week weg gaan, laten jullie de visverzorgers dan ook het aquarium schoonmaken? Laten jullie alle voedingsstoffen toedienen zo vaak en op dezelfde manier zoals jullie dat zelf ook doen? Dus nitraat, fosfaat, ijzer, alles? Of maken jullie het makkelijk door het schoonmaken even over te slaan en gewoon alleen maar een flesje standaard plantenvoeding te laten gebruiken?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Alrik
1000+
1000+

Re: Vakantie, hoe doen jullie dat?

Bericht door Alrik »

Dit is toch wel een interessant onderwerp. :)

Vroeger vroeg ik alleen iemand om te voeren tijdens de vakantie (en dat ging vaak al fout). Maar hedendaags pas ik ook de EI-methode toe en gebruik ik easycarbo. Dat zou het voor de verzorger allemaal wat moeilijker maken. Heb er zelf zo geen oplossing voor maar blijf dit topic wel even volgen.

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Hoi Karin,

Heb dit bericht op een blog voorbij zien komen!
Hier is het linkje:
http://www.aquascaping-blog.com/1046/ti ... m-vakantie
Als je vragen heb kan je zie hier nog stellen ;) of je kan de eigenaar van het blog mailen.
Die helpt je echt wel!!'

Greetzz Stefan 8)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik laat m'n oma de visjes om de dag voeren, en verder niks :mrgreen: Ja, planten goed snoeien voor vertrek, but that's it.

Antoinette
1000+
1000+

Bericht door Antoinette »

Als wij op vakantie gaan, komt een Duitse vriendin altijd bij ons in huis en zij geeft de vissen eten en houdt alles goed in de gaten. Dat gaat al jarenlang perfect.
Mocht ze twijfelen over iets dan neemt ze contact op om te overleggen.
aardig zijn voor elkaar kost niets

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Kijk.....hier wil ik ook meteen op inhaken.

In het najaar vertrek ik voor een maand naar de andere kant van de wereld (ga daar mooie vissen bekijken :P )
Normaal liet ik mijn vissen voeren door de buren, maar dan niet langer dan een weekje.
Nu ik lange tijd wegga, krijg ik er ook het EI-verhaal bij.
Wekelijkse waterwissel en de daarbij horende voedingsstofjes zijn hierbij het probleem. Dit is toch erg arbeidsintensief. Kan het wel uitleggen aan de buren, maar een foutje is zo gemaakt en de waterwissel en het bijvullen....pffff....mensen zijn al op leeftijd :roll:

Ik heb qua EI stoffen al eens de tip gekregen, gewoon de wekelijkse dosis te geven en dan gewoon een maand geen waterwissel te doen, maar ben niet zeker van de goede afloop.
Andere optie was, langzaam afbouwen van voedingsstoffen en licht...dan een wekelijkse dosis toevoegen om vervolgens na een maand weer langzaam op te voeren.

Iemand ervaring met lang op vakantie i.c.m. Estimative Index?
Liefst zo arbeidsvriendelijk mogelijk ?

Mijn buren zijn wel bereid om te helpen, maar als het te ingewikkeld en te arbeidsintensief wordt, wordt het een andere zaak.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik doe beide EI en vakantie :mrgreen:

Ga tot de dag voor de reis gewoon met alles door, de dag voor vertrek 50% water wissel, EI gaat dan naar halve dosering, wel elke dag easy carbo, een verse CO2 fles en weg zijn we.

De kids doen dagelijks de halve EI dosering en voeren elke dag dat gaat prima.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

stylz schreef:Ik doe beide EI en vakantie :mrgreen:

Ga tot de dag voor de reis gewoon met alles door, de dag voor vertrek 50% water wissel, EI gaat dan naar halve dosering, wel elke dag easy carbo, een verse CO2 fles en weg zijn we.

De kids doen dagelijks de halve EI dosering en voeren elke dag dat gaat prima.
Maar wat nu als ik een maand weg ben ?
Hoe zit het dan met de waterwissel........... :?:
Kan ik in mijn situatie dan gewoon zeggen, dat ik water wissel de dag voor vertrek en dan in 1x de wekelijkse dosering er in doe....en dan 1 maand door laten draaien en bij terugkomst pas weer ga resetten ?
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

tot een maand gaat het prima, met langer heb ik geen ervaring.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Een maand moet idd prima kunnen, wat Stylz al aangeeft..... dag liefst twee dagen voor vertrek dikke waterwissel doen, dan heb je nog een dag speling om te monitoren.
Spaarzaam een keer laten voeren en verders de bak gewoon met rust laten door de mensen die komen checken en voeren.

Ik heb nog het nadeel dat er iedere twee dagen minimaal iemand moet komen om te voeren, rogjes kunnen en mogen echt niet langer zonder. Waterwissels gaan hier automatisch en ik maak me dus alleen druk om het eten.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik zag op de blog van EI, die Stefan99 ook al noemde, dat die man aanraad om tijdens de vakantie veel minder lang te belichten.
Als ik dat zou doen, zou het dan voldoende zijn om de Co2 hetzelfde aantal uren minder te laten werken, of moet ik dan ook het aantal bellen per uur gaan verminderen? Dus, als ik van 10 uur licht per dag, dus ook 10 uur Co2 per dag, naar 7 uur licht zou gaan, is het dan genoeg om alleen maar de tijd van de Co2 aan te passen zodat dat ook 7 uur wordt, of loop ik dan nog steeds het risico dat er te veel of te weinig Co2 in het water komt?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

minder lang belichten geeft ook minder problemen, maar zak niet onder de 8 uur, ik pas mijn verlichting overigens niet aan en raad dat ook niet aan.

Je duur van je CO2 injectie hangt af van de duur van je belichting, de hoeveelheid belletjes van de intensiviteit van je verlichting, dus wil je 2 uur minder lang gaan belichten doe dan ook 2 uur minder lang CO2 toe dienen.

Meer licht geeft meer groei dus meer CO2 verbruik, dus met korter belichten hoef/moet je niet meer of minder bubbels per minuut toe gaan dienen.

Je licht is je gas pedaal, dus ga meer gas geven gaat je brandstofverbruik per km ook omhoog.
ga je meer licht op je bak zetten dan gaat je CO2 verbruik omhoog.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ok, super.
Ik las dat op de site van minder licht tijdens de vakantie, maar daarnaast zat ik ook met het topic van Ronald in mijn achterhoofd, waarin hij schreef dat zijn crypto's ineens verslijmt waren en dat dat waarschijnlijk kwam door ineens een stuk minder licht, dus ik twijfelde al of het verstandig is. Maar dan doe ik dat dus niet.

Zou ik wel tijdens de vakantie bijvoorbeeld 2 weken lang de nitro en de fosfo kunnen overslaan? En de carbo? Dat ze dus 2 weken lang alleen microvoeding en Co2 krijgen? (Ik werk niet met EI)

Ik weet nog niet of mijn vader iedere dag hierheen wil komen voor de vissen, mijn andere dieren staan dan bij hem thuis dus daar heeft hij ook al de zorg voor. Als hij komt zal het geen probleem zijn om fosfor en nitraat te doen, maar als ik het aan de buren over moet laten die geen ervaring hebben met vissen durf ik dat niet goed aan.

MarkSmetsers
0-200
0-200

Bericht door MarkSmetsers »

Ik zou de belichting terug zetten naar maximaal 9 uur per dag. Voordat je op vakantie gaat nog flink wat planten snoeien en water verversen. Mocht je kanger dan een week weggaan dan iemand vragen om 1x hooguit 2x per week de visjes te voeren. Dit omdat andere mensen vaak te veel voeren. Het is dan beter om de vissen niet te voeren dan te veel.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

droog voer geven en per portie klaar zetten :)