Led-lampjes koelen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Led-lampjes koelen

Bericht door Vegamobiel »

Beste mede forum leden,

Ik had deze middag een idee, om er voor te zorgen dat Led-lampen gekoeld blijven.

bij sommige pc hebben ze waterkoeling, door middel van een klein pompje en opzetstukjes halen ze daar de warmte van de processor en brengen die over naar een radiator waarop een koeler staat.

Ik dacht bij me zelf als we nu dat systeem gebruiken om de warmte van de led-lampjes weg te nemen, naar een radiator te pompen en daardoor het water van de visbak te laten lopen.

Je zorgt dat de led's gekoeld worden en dat de warmte nuttig in het aquarium gebruikt kan worden.
Het vermogen van het systeem gaat nooit zo hoog zijn, dat je voor oververwarming van het aquarium water moet vrezen.
Desnoods kan je nog altijd een alarm op plaatsen die je waarschuwt als het te warm wordt.
Wat denken jullie hiervan?

Afbeelding

De koeler voor op de led

Afbeelding

De radiator waardoor je de warmte naar het aquarium water overdraagt

Afbeelding

Slang die de drie componenten verbind

Afbeelding

De 12v pomp die het water in dat gesloten systeem rond pompt. door dat deze op 12v werkt zou je die samen met de verlichting op de controller kunnen aansluiten

http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/

Afbeelding

Vegamobiel :chat:

Geert
1000+
1000+

Re: Led-lampjes koelen

Bericht door Geert »

Ik heb dit ook in mijn pc zitten, maar als je al die lampjes hiermee wilt koelen word dat wel heel erg duur.

Onderwerp auteur
Vegamobiel
0-200
0-200

Bericht door Vegamobiel »

Je plaatst er eerst een koelbaar op zodat je verschillend led gelijktijdig kan koelen.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om Powerleds te gebruiken dan heb je er maar een paar nodig voor heel het aquarium

Vegamobiel :chat:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

ziet er professioneel uit :lol:

is voor een huiskamer denk ik stukken prettiger dan ventilatoren en het is nog een groen ook door gebruik van verwarming van de overtollige warmte :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Alrik
1000+
1000+

Bericht door Alrik »

Ik vind het eigenlijk een beetje overdreven, zo warm worden leds ook weer niet.

De leds op een aluminium plaat met computerventilator monteren is vaak al voldoende.
Wil je wat serieuzer koelen zijn er kleine koelblokjes te krijgen voor de chips van bijvoorbeeld videokaarten, die je ook makkelijk op de led kan plakken.

Voor het koelen van een 1W cree led gebruikte ik vroeger een klein aluminium blokje van misschien 1x1cm, dit was al meer dan voldoende..

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

mijn cree LEDs koel ik met ventilatoren, maar die zijn voor in een kamer minder prettig, ik heb daar geen last van wat de lampen hangen in de garage.
een minder koeling kan wel maar kost je rendement, vind water wel toepasselijk :mrgreen:

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik heb 7 ventilatoren in mijn pc zitten en die hoor je ook bijna niet. Je kan zoveel types kopen daarvan je moet dan gewoon de stillere hebben.

Ja water is wel mooi, maar wat er in de slangen zitten is geen water want dan krijg je afscheiding in je slangen en het is zeer chemisch het moet maar gaan lekken in je bak ben je mooi de klos.

Maar is wel een goed en leuk idee en wel leuk om dit te gaan onderzoeken.

beekman
0-200
0-200

Bericht door beekman »

hebben jullie al eens gekeken naar de led verlichting van "lum-light" deze is verkrijgbaar met koeling aangezien de HQI leds ongeveer 50 ghfaden worden wordt het water verwarmt tto ongeveer 20/25 graden wat een aardige besparing oplevert op het verbrijk van je verwarming verder is deze verlichting mooi te gebruiken met zonsopgang/ondergang en maanstanden te regelen mijn ervaring hiermee is in elk geval vrij gunstig uit gevallen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik ken de fabrikant verder niet ook de fabrikant van de LED's niet want die kom ik nergens tegen, met RBG LEDs is mijn eerste reactie altijd wie gooit er nu groen boven een planten bak :?

Daar naast is de claim dat je algen groei tegen gaat in mijn ogen niet correct tenzij je een totaal verkeerd spectrum boven een aquarium gooit bevorderen of remt geen enkele verlichting algen groei.
Ik zie vaak discussie ontstaan bij algen problemen van verkeerde lamp, vervangen, te oud noem maar op, te veel licht en te lang licht geeft algen groei verder is de invloed of de algen groeien of de planten maar gering van je verlichting.
Hoog uit gooi je veel wattage weg aan spectrum waar je planten nix mee doen bv met groene LEDs :)

Maar ik moet zeggen het ziet er netjes uit en voor zons op en ondergangen zijn RGB strips prima als hoofdverlichting vind ik RGB per definitie ongeschikt omdat je een derde van je vermogen weg gooit.
ik zie dat ze ook met wit mengen dus dat maar je rendement al beter :)
Goed dat er steeds meer goede LED systemen komen dat drukt de prijs ook weer :)