help, spoed, filter wil niet meer werken

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

help, spoed, filter wil niet meer werken

Bericht door Gerard_zzz »

In mijn 2 meter bak heb ik een Eheim 2080 en een kleine Eheim 2215. De kleine filter doet het altijd. Met de grote heb ik al vanaf het begin problemen. Hij zou 1700 liter per uur moeten geven maar volgens mij heeft de kleine filter een grotere waterverplaatsing dan de 2080. Het probleem was ook altijd om de filter na een schoonmaak weer op gang te krijgen, dat lukte uiteindelijk wel, maar ik heb nooit begrepen waarom het dan ineens wel werkte.
Afgelopen tijd heeft de 2080 gewoon gewerkt, de CO2-voorziening gaat via een Aquamedic 1000 die op deze filter aangesloten is, de CO2 in het water was tot vanmiddag prima in orde. Daaruit concludeer ik dat de filter goed genoeg gewerkt heeft.
Vanmiddag bij de waterwissel zag ik dat er helemaal geen water meer uit de uitvoerbuis kwam. Er is niks veranderd in de aansluitingen, tijdens het onderhoud van de bak ben ik niet aan de filter of de slangen geweest, maar opeens kwam er geen water meer. Ik heb alles geprobeerd; de uitvoerbuis er af en het water aanzuigen toen kwam er een heel klein straaltje uit. Ik heb de aanzuigpomp van de filter zelf geprobeerd, die pompte wel water uit de uitvoerbuis, maar het water stopte daarna meteen. Ik heb de filter open gemaakt, er is niks aparts te zien, ik heb er een nieuw witte wattenmatje ingelegd en alles weer aangesloten, opnieuw de aanzuigpomp van de filter gebruikt (waarbij de bovenste kamer van de filter leeg was, zoals de gebruiksaanwijzing voorschrijft) . Hij pompt weer water uit de uitvoerbuis, maar er gaat niets lopen. Ik heb nog geprobeerd aan te zuigen bij de uitvoerbuis maar ook dan gaat het water niet lopen, er komt alleen een beetje water mee, maar dat stopt meteen.
De aanzuigslangen van de filter zitten allebei vol water. Er is 1 vrij korte slang, die heeft het altijd goed gedaan, en een langere die eigenlijk nooit (goed) gestroomd heeft.
De uitvoerslang gaat door de Aquamedic en dan rechtstreeks het aquarium in. Dat is verder een vrij korte slang. Er zitten geen knikken in de slangen. De aan-en uitvoerbuizen zijn de Eheim Installatieset 1 en 2.

Op dit moment werkt dus niets om hem weer aan te praat te krijgen. De kleine filter heeft veel te weinig capaciteit om 600 liter te filteren maar ook kan ik nu geen CO2 toevoegen. Mijn bak is net aan het herstellen van heel veel verschillende algenplagen, dus elke tegenslag kan weer funest zijn! :cry:

Wie heeft er tips????????

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: help, spoed, filter wil niet meer werken

Bericht door Roy H »

Hangt de rotor van de pomp mss vast??
Greetings...

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

ik neem aan dat die niet ineens vast kan lopen, dan hoor je dat toch wel neem ik aan? Ik hoor geen raar geluid als de filter draait.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Hij is hier ook wel eens blijven hangen. Aan de pomp hoorde ik toen helemaal niks. Pas nadat ik hem opengedraaid had, en handmatig aan het schoepenwiel had gedraaid werktte hij weer.
Mss zit er wel iets tussen het schoepenwiel.
Greetings...

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

zal ik gaan checken

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Okee. ben benieuwdt.
Greetings...

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

ik heb het kapje van de rotor afgehaald, de rotor een paar keer rondgedraaid en alles weer teruggezet. Filter aangesloten en meteen kwam er water!! Nog steeds geen 1700 liter per uur maar toch al een behoorlijke straal.

Als je de rotor draait,moet hij dan met weerstand draaien, steeds een positie verder? Ik vraag me toch af wat er met deze filter aan de hand is. Als het water lager komt te staan, dan de rotor toch niet vastlopen, ik heb al verschillende filters gehad maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

In elk geval bedankt voor de tip :D

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

Hier idd ook wel een gehad wat Roy zegt.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Yepp, dat je weerstand voelt is normaal. Hopelijk is het euvel nu verholpen. Anders ben ik bang dat het pompje de langste tijd gehad heeft.
Greetings...

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

is net anderhalf jaar oud, eigenlijk al vanaf het begin soortgelijke problemen gehad. toch maar eens contact opnemen met Eheim.

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Proberen kan altijd ja. Successssss
Greetings...

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De 2080 heeft in mijn ogen een manco als je de ontluchting gebruikt dan druk je de pomp weg, aan de uitlaat van de pomp zit een wit plastic tuit, die veel te makkelijk uit zijn bevestiging schiet.

Resultaat is de pomp verliest al zijn opbrengst intern voor het in de persslang komt.

Wat ik doe is, vooral de ontlucht knop niet gebruiken !!!

Ik zou even checken of bij jou het witte plastic passtukje tussen je pomphuis en de persslang goed in positie zit en deze evt terug plaatsten, als je het zelfde probleem hebt als wat ik had dan doet je pomp het daarna weer.

advies bij deze pomp is voor mij echt gebruik nooit de ontlucht knop.

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

op een ander forum had iemand dit pijpje vervangen door een ander beter onderdeel, was bij een zaak hier in nederland te bestellen. Daar zal ik eens naar zoeken.
in dit bericht kun je een foto van het onderdeel zien:
http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/ ... 27&t=10727

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Als je het vind mag je er gelijk 2 bestellen :mrgreen:

Ik wordt er gek van :P

edit, gevonden veldhuis verkoopt hem voor 8,25 zijn de problemen over, goh goed dat je dit onderwerp ben gestart :lol:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... &offset=12

Afbeelding
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

domi®
0-200
0-200

Bericht door domi® »

stylz schreef:Als je het vind mag je er gelijk 2 bestellen :mrgreen:

Ik wordt er gek van :P

edit, gevonden veldhuis verkoopt hem voor 8,25 zijn de problemen over, goh goed dat je dit onderwerp ben gestart :lol:

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... &offset=12

Afbeelding

je moet wel ff wat demonteren (vier schroefjes, wijst zichzelf eens je eraan begint) om dit stuk er deftig in te krijgen (er niet inwringen !). maar nadien zijn de problemen van de baan.

grtz

domi®