graag advies over bodembewoner

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

graag advies over bodembewoner

Bericht door Simone_V »

Hallo iedereen graag wil ik jullie mening! :)

ik zoek nog een leuke bodembewoner voor mijn 60x30x30 aquarium. Ik heb 1-3 mm grind en als ik mijn hand erop druk en als ik het over mijn arm rol/schuur doet het geen pijn en mijn arm heeft ook geen rode strepen. Nu vroeg ik me af welke en of jullie een bodembewoner aanraden? een khulii vind ik erg leuk , maar ik vind zeer veel verschillende informatie op het internet. Een corydoras soort vind ik ook leuk alleen deze kan niet op grind i.v.m baarddraden toch? Wat vinden jullie een leuke bodembewoner? mijn visbestand is 1 betta man , 10 rasbora galaxy en 5 otocinclus. in mijn bak heb ik verder kienhout met daarop javamos , ik heb ook wat naaldgras en achterin de bak heb ik Belgisch groen en valliseneria. verder heb ik nog een stuk nep hout waar de vissen in kunnen. Alvast bedankt en ik hoor graag jullie adviezen!

Groetjes
Simone

stylz
1000+
1000+

Re: graag advies over bodembewoner

Bericht door stylz »

Simone,
Het is niet zo dat corry;s niet op grind kunnen. net als kuhli's kunnen ze niet op scherp grind, dus op grind met afgeronde korrels is het geen probleem, dat is met alle vissen met baarddraden zo.

dit grind kan b.v. wel http://www.gdaquarium.nl/a-24035728/kri ... mantzwart/ maar zand zoals filterzand vinden ze wel fijner heb ik het idee.
http://www.wildkamp.nl/Filterzand-0-40- ... t_11001150

een soil moet volgens mij ook kunnen http://www.azaqua.nl/aqua-soil/14-aqua- ... ia-3l.html

Het is een beetje wat jij wil neem je een aangepaste bodem of neem je andere visjes, nu hebben we zo'n beetje alle echte bodem visjes baarddraden :?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Hoi Simone,

met welk doel wil je bodembewoners aanschaffen?

Ga er vanuit, dat deze de boel een beetje schoon moeten houden en bewoners aan de onderste laag van het aquarium toevoegen.
De Oto's ruimen ook al wat op, maar je zou in dat geval ook aan garnalen kunnen denken....
Grote Japonica's zijn bijvoorbeeld goede opruimers (eventuele algjes) en geeft weer een extra dimensie aan het aquarium.

Kleintjes zijn misschien een makkelijke prooi voor de Betta, maar als je genoeg schuilplaatsen heb, zou dit geen probleem moeten zijn.
De grote garnalen zijn redelijk veilig.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

Wil idd nog wat bewoners voor onderin en het is idd ook handig dat ze de grond schoonmaken :-)

ik dacht ik eerst ook aan garnaaltjes , maar op advies van mensjes (betta eet de garnalen en de rasbora de eitjes) zag ik er van af omdat de kans dan groter is dat de populatie uitsterft enzo (bij de kleintjes) Ik zal me eens in lezen over de wat grotere garnalen! :-)

stel het worden geen garnalen , zou dan eventueel corydoras panda kunnen? Het grind is idd afgerond en niet scherp enzo.

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Heb zelf geen Cory's, maar wat ik ervan heb gehoord, moet het grind niet scherp (dus afgerond) zijn.

Voor de zekerheid heb ik nog even gegoogled en in de gevonden documentatie staat, dat ze hun voedsel voornamelijk uit de bodem halen en zodoende hun kop in het zand steken....
Bij een scherpe bodemstructuur kunnen de baarddraden afslijten. Daardoor wordt dus veelal een zanderige bodem geadviseerd.
Eigenlijk is door Stylz dus al antwoord gegeven en val ik in herhaling......

Mede door dit verhaal zou ben ik van mening, dat het geen probleem oplevert, mits het geen scherpe deeltjes zijn......maar er zijn vast lezers die meer ervaring hebben met Cory's en je hier meer details over kunnen geven.

Betreft de garnalen.......
Ik heb een flinke school Rasbora Galaxy's rondzwemmen en deze vertoeven veelal in de oppervlakte zone.
Ik heb veel planten en dus veel schuilplaatsen voor de kleine garnalen. Verder zitten de volwassen Japonica's regelmatig met eitjes en zie het aantal garnaaltjes nog steeds in rap tempo toenemen.
Mochten er hier een x aantal van ten prooi vallen aan de Betta, dan zou je per saldo toch genoeg over moeten houden.
En een volwassen Japonica lijkt mij te groot voor het bekje van de Betta.....

Misschien lezers die hier ook ervaring mee hebben en dit willen delen?
Dan is de keuze uiteindelijk aan jou, nadat je alles tegen elkaar hebt afgewogen.........

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Japonica's vermenigvuldigen zich niet in een aquarium, de eitjes,larfjes hebben zout/brak water nodig om tot garnaaltjes uit te groeien.

in een bak met heel veel schuilplaatsen moet je niet gek kijken als, vuurtjes of zo zich gewoon kunnen handhaven naast een betta, maar zou niet mij eerste keuze zijn.
een panda is gewoon een corry dus ja zelfde probleem met je bodem :?

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Stylz: ....Japonica's vermenigvuldigen zich niet in een aquarium, de eitjes,larfjes hebben zout/brak water nodig om tot garnaaltjes uit te groeien....
Dat dacht ik ook, totdat ik tussen mijn planten allemaal speldenknopjes zag :shock:
Deze meegenomen en laten checken en bleken toch écht jonge Japonica's te zijn.

Ze nestelen zelfs massaal onderin mijn externe filters.

Zelfs in de aquariumzaak stonden ze raar te kijken en ik heb toch echt zoetwater.......
En om de paar weken zie ik weer 1 of meerdere Japonica's met eitjes onder haar buik rondzwemmen.
(zie foto)

Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ja wat moet ik zeggen als jij het bewijs daar rond hebt kruipen :mrgreen:

Die eitjes hebben ze bij mij ook vaak, maar daar blijft het dan wel bij :mrgreen:

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Ben benieuw als ik mijn veld Sagittaria weg ga halen....
Als er daar nóg meer in zitten dan ik gister in de onderkant van mijn externe filter zag rondstruinen....
Spreek ik zeker over een totaal van honderden (of meer)....... 8)

Vandaar mijn vermoeden, dat ik deze niet allemaal mee kan verhuizen naar mijn opvangbakje, als ik mijn bak ga veranderen.
Maar zal er dan zeker nog genoeg overhouden :mrgreen:

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Die larfjes zul je binnenkort niet meer zien, hoor ;)

lex
1000+
1000+

Bericht door lex »

Ja dat denk ik idd ook. Zou wel leuk zijn om er een aantal in brak water groot te brengen.
Think like a proton and stay positive... ;)
Mijn juwel rio 125

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

ik denk dat ik japonica's neem heb veel over ze gelezen en begin ze steeds leuker te vinden :) hoeveel raden jullie er aan? stuk of 10?

Sjakie
400-600
400-600

Bericht door Sjakie »

Fabian:
....Die larfjes zul je binnenkort niet meer zien, hoor ;)....
Lex:
....Ja dat denk ik idd ook....
Staan jullie nog raar van op te kijken.
Ik barst van de schuilplaatsen en heb alleen kleine visjes.....welke mijn baby garnaaltjes gewoonweg niet te pakken kunnen krijgen.

Jullie zouden het een keer moeten zien om overtuigd te raken, dat deze dus wél overleven.
Maar ja....op deze manier wordt het een welles-nietes verhaal en daar is dit onderwerp niet voor in het leven geroepen :P

Laten we bij de vraag van Simone blijven....
"Japonica's als bodembevolking, of Panda Cory's"...?

Rickpad
1000+
1000+

Bericht door Rickpad »

Japonica's hebben brak water nodig om zich te ontwikkelen. De larvjes houden het maar heel even uit. Dus het is sowieso geen japonica (Caridina multidentata) .Maar er is een andere garnaalsoort die er zeer sterk op lijkt namelijk de mini japonica. Deze soort is kleiner dan de japonica en kan zich wel vermenigvuldigen in zoet water. Sterker nog deze kan zichzelf zo goed vermenigvuldigen dat veel mensen er massa's van hebben en ze niet meer kwijt raken.

Khulli's zijn erg leuke vissen die toch wel wat groter worden. Deze kunnen gehouden worden met zo veel soortgenoten als je zelf wil.
Corydoras moet wel echt met een school gehouden worden. Ik denk dat je vooral bij de kleinere soorten moet kijken. Voor de baarddraden hoef je niet erg bang te zijn aangezien je grind waarschijnlijk niet scherp is.

Je zou ook nog een kijkje kunnen nemen in onze database voor meer informatie.

Onderwerp auteur
Simone_V
0-200
0-200

Bericht door Simone_V »

Net bij de Hornbach geweest maar jammer genoeg bestellen ze alleen de kleine versie (Cardina japonica) ;(.